NF og moderkagebiopsi :s

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. oktober 2010

Klumpe-dumpe

Nihell skriver:

Hej

Min kæreste og jeg var til NF idag, og jordemoderen sagde at alt var perfekt. Tynd nakkefold på 0,9 mm. Og ALT lød bare så perfekt. Vi var glade og kunne ikke vente med at se vores lille guldklump igen, meeen så var det at hun blev helt stille og sagde til os, at der var en risiko for at barnet har et krosom mere end vi andre har, så hun skulle tilbyde en moderkagebiopsi. Jeg blev næsten mundlam og havde egentlig allermest lyst til at grave mig ned i et dybt hul og glemme alt om det hun sagde. Hun fortalte selv at hun var lidt chokeret over det, da jeg er meget ung og at alt jo så perfekt ud, målene på babyen var jo som de skulle være, men det var pga. blodprøven at jeg skal have taget en moderkagebiopsi.

Jeg er selvfølgelig meget bange for om babyen har et kromosom for meget, da jeg jo ønsker mig af hele mit hjerte, at det bliver et sundt og raskt barn. Men samtidig er jeg også rigtig bange for selve moderkagebiopsien, om det gør ondt osv. Jeg er meget bange for nåle idet hele taget, eftersom at min læge er rigtig dårlig til at bruge en nål. Så jeg kan lige forestille mig hvordan det så bliver til moderkagebiopsien.

Hvis der er nogle der vil fortælle om deres erfaringer om moderkagebiopsi, vil jeg rigtig gerne at i skriver den, da jeg simpelthen er så bange 

Min prognose er 1:118. Er det godt eller skidt?

Knus Ninna...

Hej Ninna

Jeg kan godt forstå du er ked af det du nu skal igennem, alle de tanker der køre rundt i knolden er simpelthen så slemme.

Da jeg ventede min datter, fik jeg efter NF. tallet 1:44. Og fik lavet en moderkagebiopsi. Det er ubehageligt, og gør en smule ondt. Altså de stikker dig jo med en nål. Når de tager selve delen af moderkagen, føles det som der er en der niver dig.

Efterfølgende fik jeg slemme plukveer, og lå musestille i et lille døgnstid. Jeg fik det forløbende svar, dag efter biopsien.. Og svaret var jeg ventede en lille rask pige :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2010

Mortilxx

lauras*mor* skriver:

Det jeg har hørt er at det spænder under en moderkagebiopsi... men det er jo sikkert forskelligt fra person til person... men det er ikke din egen læge der skal gøre det så der  kan du være helt rolig. :-)1:118 betyder at hvis du havde 118 børn inde i maven ville 1 af dem har et ekstra kromosom (1 ud af 118)... så egentlig er der jo en ret lille risiko, for 118 børn er ret mange synes jeg da.. reglen siger at de laver ekstra test på en hvis risiko tallet er 1:300 eller mindre... Jeg krydser fingre for det bedste, det er adrig sjovt at få sådan et slag i hovedet...

Tusind tak fordi du skrev hvordan det kan føles, for det er jo også en af de ting jeg er bange for. Men det SKAL gøres, jeg kan ikke være der 100% for et barn med Downsyndrom (staves?), så det vil være uansvarligt hvis ikke jeg får det gjort.

Nu vil jeg bare gerne have biopsien overstået, og ikke være nervøs/bange for, om der er noget galt med den lille.

Knus og kram Ninna

Anmeld

27. oktober 2010

Mortilxx

Rose <3 skriver:

Hej Ninna

Jeg kan godt forstå du er ked af det du nu skal igennem, alle de tanker der køre rundt i knolden er simpelthen så slemme.

Da jeg ventede min datter, fik jeg efter NF. tallet 1:44. Og fik lavet en moderkagebiopsi. Det er ubehageligt, og gør en smule ondt. Altså de stikker dig jo med en nål. Når de tager selve delen af moderkagen, føles det som der er en der niver dig.

Efterfølgende fik jeg slemme plukveer, og lå musestille i et lille døgnstid. Jeg fik det forløbende svar, dag efter biopsien.. Og svaret var jeg ventede en lille rask pige

Jeg tror i hvert fald ikke at jeg har haft så mange trælse tanker som jeg har haft igår og idag. Jeg har simpelthen lagt vågen til kl. 03.00 i nat, pga. alle de tanker der bare strømmede ind. Jeg synes næsten at min fantasi har fået lov til at løbe med al' den glæde jeg havde, med et sundt og raskt barn. Jeg er næsten sikker på at min lille guldklump har det godt, meen tankerne/fantasien udfordrer mig:s 

Jeg er rigtig glad for at du/i fik et positivt resultat! . Bedre kan det ikke blive.

Knus og kram Ninna

Anmeld

27. oktober 2010

Mortilxx

Zafir skriver:

Når du har en risiko på 1:118. Så er det mindre end 1 procent der er risiko for at din baby er syg. Nu ved jeg ikke hvordan du blev scannet og hvor meget de undersøgte. Men jeg har jo ´mistet et barn efter NF, som jeg fødte i uge 15. pga alvorlig kromosomfejl. Da jeg fik NF med Frigg, så undersøgte de rigtig mange flere ting, end man normalt gør ved NF, fordi man kan se mange flere ting end de kigger efter normalt. Svært at forklare, men det er noget med at lårben, næseben, blodstrømmen til og fra hjertet osv. også har noget at sige. Ham der scannede os, siger at måling af nakkefolden og blodprøven alene er forældet, fordi det giver et unuaceneret billede.

MEN - Der ER naturligvis en forhøjet risiko for dig, og det er IKKE sjovt. Jeg skal heller ikke lyve og sige at det er sjovt at få taget moderkage biopsi, for det er det det ikke. Men det giver dig 100% vished for at din baby er rask.

HVIS det viser sig at den ikke er rask - hvilket jo der er ca 0,8% risiko for at den er, så må I tage den derfra. Hvis du har brug for det, må du meget gerne skrive til mig, for jeg ved hvad du står i pt. Dog var vores risikoberegning på Spunken at vi havde 90% risiko for at den var syg og ikke bare lidt syg men MEGET syg, så der var ikke så meget at spille om. I har et rigtig godt tal, dog med forhøjet risiko Så det er bare rigtig godt. Bevar håbet og glæd jer til at I får atvide at baby er rask. og husk på at det KUN var blodprøven der viste noget og ikke begge dele..

Tusind tak for dit svar, det betød meget at læse det.

Det værste er, at jeg hverken ved om mit barn er et sundt og et raskt barn, eller om det virkelig er syg. Selvom at det var igår jeg fik at vide at babyen muligvis har et kromosom for meget, vil jeg bare gerne ind og have taget den prøve hurtigst muligt. Jeg føler det lidt som et mareridt jeg bare gerne vil vågne op fra. Det er jo ikke lige alle de komplikationer jeg tænkte på, da jeg blev gravid, der var det jo kun at det kun kunne blive et sundt og raskt barn, jeg tænkte slet ikke så langt må jeg indrømme, men man tænker vel altid at det sker ikke for en selv, det sker jo kun for naboen.

Du skal have tusind tak for dit svar! Må have været hårdt at miste sit barn efter en NF scanning. 

Al' held og lykke til dig

Anmeld

27. oktober 2010

matryoshka

Hej!

Jeg kan godt forstå at du er nervøs og bange. Jeg har selv været i din situation, og det kom fuldstændig bag på os. Jeg var også meget ung, 20 år, og fik risikotallet 1:174 (Hvis jeg husker rigtig)

Jeg fik også lavt et moderkagebiopsi og jeg var også bange og nervøs.. Men det var hurtigt overstået og jeg var lettet og glad for at det var overstået.

Vi fik efterfølgende at vide, at vi ventede os en rask pige! De bedste nyheder NOGENSINDE!

Men husk, at doubletesten (blodprøven du fik taget) er en prøve som aflæser koncentrationen af nogle hormoner. De risikotal du har fået, er jo kun i forhold til det gennemsnitlige tal de har fået udfra de undersøgelser de i forvejen har taget fra andre gravide. Det betyder altså at dine tal måske ikke ligner de gennemsnitlige tal.. Men det behøver det slet ikke at være noget galt! Det fik jeg at vide, da jeg var i din sitiuation, og min datter havde ikke kromosonfejl!

Jeg krydser fingre for jer!

Anmeld

27. oktober 2010

Mortilxx

MajaPiraya skriver:

Hej!

Jeg kan godt forstå at du er nervøs og bange. Jeg har selv været i din situation, og det kom fuldstændig bag på os. Jeg var også meget ung, 20 år, og fik risikotallet 1:174 (Hvis jeg husker rigtig)

Jeg fik også lavt et moderkagebiopsi og jeg var også bange og nervøs.. Men det var hurtigt overstået og jeg var lettet og glad for at det var overstået.

Vi fik efterfølgende at vide, at vi ventede os en rask pige! De bedste nyheder NOGENSINDE!

Men husk, at doubletesten (blodprøven du fik taget) er en prøve som aflæser koncentrationen af nogle hormoner. De risikotal du har fået, er jo kun i forhold til det gennemsnitlige tal de har fået udfra de undersøgelser de i forvejen har taget fra andre gravide. Det betyder altså at dine tal måske ikke ligner de gennemsnitlige tal.. Men det behøver det slet ikke at være noget galt! Det fik jeg at vide, da jeg var i din sitiuation, og min datter havde ikke kromosonfejl!

Jeg krydser fingre for jer!

Dejligt at høre nogle der også har stået i det samme som jeg selv gør nu Jeg synes også at jeg kan læse mig frem til, at de fleste der har fået foretaget en biopsi, der har det været noget med blodprøven.

Jeg har også tænkt på, om det så er mit blod der er noget helt galt med, og om jeg skal have taget den biopsi igen, når jeg en dag skal have mit 2. barn.

Og tillykke med jeres lille pige

Anmeld

27. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nihell skriver:

Tusind tak for dit svar, det betød meget at læse det.

Det værste er, at jeg hverken ved om mit barn er et sundt og et raskt barn, eller om det virkelig er syg. Selvom at det var igår jeg fik at vide at babyen muligvis har et kromosom for meget, vil jeg bare gerne ind og have taget den prøve hurtigst muligt. Jeg føler det lidt som et mareridt jeg bare gerne vil vågne op fra. Det er jo ikke lige alle de komplikationer jeg tænkte på, da jeg blev gravid, der var det jo kun at det kun kunne blive et sundt og raskt barn, jeg tænkte slet ikke så langt må jeg indrømme, men man tænker vel altid at det sker ikke for en selv, det sker jo kun for naboen.

Du skal have tusind tak for dit svar! Må have været hårdt at miste sit barn efter en NF scanning. 

Al' held og lykke til dig

Jeg havde det som om jeg gik rundt i en skål med budding og jeg ikke kunne trække vejret. I ventetiden altså.

Krydser fingre for at det går hurtigt med at få vished.

Du skriver bare til mig, hvsi du har brug for at snakke. - Og ja- det var mega hårdt. Heldigvis har vi fået Frigg nu, som er en fantastisk lillesøster til Idun og Spunken

Anmeld

28. oktober 2010

SoffiLine

Jeg fik tallene 1:21850 og er 21 .

Krydser fingre for dig! Glæder mig til opdatering!

Anmeld

28. oktober 2010

Lotte14

Nihell skriver:

Hej

Min kæreste og jeg var til NF idag, og jordemoderen sagde at alt var perfekt. Tynd nakkefold på 0,9 mm. Og ALT lød bare så perfekt. Vi var glade og kunne ikke vente med at se vores lille guldklump igen, meeen så var det at hun blev helt stille og sagde til os, at der var en risiko for at barnet har et krosom mere end vi andre har, så hun skulle tilbyde en moderkagebiopsi. Jeg blev næsten mundlam og havde egentlig allermest lyst til at grave mig ned i et dybt hul og glemme alt om det hun sagde. Hun fortalte selv at hun var lidt chokeret over det, da jeg er meget ung og at alt jo så perfekt ud, målene på babyen var jo som de skulle være, men det var pga. blodprøven at jeg skal have taget en moderkagebiopsi.

Jeg er selvfølgelig meget bange for om babyen har et kromosom for meget, da jeg jo ønsker mig af hele mit hjerte, at det bliver et sundt og raskt barn. Men samtidig er jeg også rigtig bange for selve moderkagebiopsien, om det gør ondt osv. Jeg er meget bange for nåle idet hele taget, eftersom at min læge er rigtig dårlig til at bruge en nål. Så jeg kan lige forestille mig hvordan det så bliver til moderkagebiopsien.

Hvis der er nogle der vil fortælle om deres erfaringer om moderkagebiopsi, vil jeg rigtig gerne at i skriver den, da jeg simpelthen er så bange 

Min prognose er 1:118. Er det godt eller skidt?

Knus Ninna...

Jeg fik lavet en fostervandsprøve da jeg var for langt henne til at få lavet en moderkagebiopsi, men det foregår stort set på samme måde. Jeg synes ikke at det gjorde ondt, men det var da en smule ubehageligt. Jeg fik tallene 1:20 også pga. min blodprøve. Alt så/ser fin ud her, og jeg venter en sund og rask lille dreng.

Held og lykke.  for at det hele ser fin ud hos dig/jer også.

//Charlotte 28+1

Anmeld

28. oktober 2010

Mortilxx

Zafir skriver:

Jeg havde det som om jeg gik rundt i en skål med budding og jeg ikke kunne trække vejret. I ventetiden altså.

Krydser fingre for at det går hurtigt med at få vished.

Du skriver bare til mig, hvsi du har brug for at snakke. - Og ja- det var mega hårdt. Heldigvis har vi fået Frigg nu, som er en fantastisk lillesøster til Idun og Spunken

Tusind tak Det er rigtig sødt af dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.