Nihell skriver:
Hej 
Min kæreste og jeg var til NF idag, og jordemoderen sagde at alt var perfekt. Tynd nakkefold på 0,9 mm. Og ALT lød bare så perfekt. Vi var glade og kunne ikke vente med at se vores lille guldklump igen, meeen så var det at hun blev helt stille og sagde til os, at der var en risiko for at barnet har et krosom mere end vi andre har, så hun skulle tilbyde en moderkagebiopsi. Jeg blev næsten mundlam og havde egentlig allermest lyst til at grave mig ned i et dybt hul og glemme alt om det hun sagde. Hun fortalte selv at hun var lidt chokeret over det, da jeg er meget ung og at alt jo så perfekt ud, målene på babyen var jo som de skulle være, men det var pga. blodprøven at jeg skal have taget en moderkagebiopsi.
Jeg er selvfølgelig meget bange for om babyen har et kromosom for meget, da jeg jo ønsker mig af hele mit hjerte, at det bliver et sundt og raskt barn. Men samtidig er jeg også rigtig bange for selve moderkagebiopsien, om det gør ondt osv. Jeg er meget bange for nåle idet hele taget, eftersom at min læge er rigtig dårlig til at bruge en nål. Så jeg kan lige forestille mig hvordan det så bliver til moderkagebiopsien.
Hvis der er nogle der vil fortælle om deres erfaringer om moderkagebiopsi, vil jeg rigtig gerne at i skriver den, da jeg simpelthen er så bange 
Min prognose er 1:118. Er det godt eller skidt?
Knus Ninna...
Åh... Forstår godt din frygt. Både for, om der er noget galt med barnet og for selve biopsien.
Jeg har ikke selv prøvet moderkagebiopsi, men har prøvet at få lavet en leverbiopsi. Jeg ved ikke, om det føles lidt á la det samme, men min biopsi var slet ikke slem. Jo, det kunne da mærkes og var ret ubehageligt, men det gjorde ikke meget ondt.
Husk også, at den der udfører biopsien er erfaren og har skærmen til hjælp.
Mht. din prognose, så skal den forståes sådan, at hvis du ser 118 personer foran dig, så har en af disse altså et ekstra kromosom.
Til sammenligning havde jeg et tal på ca. 1:11.000. Altså jo højere tallet er, jo bedre.
Og Ninna, tænk på, at nakkefolden rent faktisk havde en fin størrelse. Det er jo helt fantastisk! 
Hvornår skal du have lavet biopsien?