NF og moderkagebiopsi :s

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.071 visninger
53 svar
0 synes godt om
27. oktober 2010

Mortilxx

Hej

Min kæreste og jeg var til NF idag, og jordemoderen sagde at alt var perfekt. Tynd nakkefold på 0,9 mm. Og ALT lød bare så perfekt. Vi var glade og kunne ikke vente med at se vores lille guldklump igen, meeen så var det at hun blev helt stille og sagde til os, at der var en risiko for at barnet har et krosom mere end vi andre har, så hun skulle tilbyde en moderkagebiopsi. Jeg blev næsten mundlam og havde egentlig allermest lyst til at grave mig ned i et dybt hul og glemme alt om det hun sagde. Hun fortalte selv at hun var lidt chokeret over det, da jeg er meget ung og at alt jo så perfekt ud, målene på babyen var jo som de skulle være, men det var pga. blodprøven at jeg skal have taget en moderkagebiopsi.

Jeg er selvfølgelig meget bange for om babyen har et kromosom for meget, da jeg jo ønsker mig af hele mit hjerte, at det bliver et sundt og raskt barn. Men samtidig er jeg også rigtig bange for selve moderkagebiopsien, om det gør ondt osv. Jeg er meget bange for nåle idet hele taget, eftersom at min læge er rigtig dårlig til at bruge en nål. Så jeg kan lige forestille mig hvordan det så bliver til moderkagebiopsien.

Hvis der er nogle der vil fortælle om deres erfaringer om moderkagebiopsi, vil jeg rigtig gerne at i skriver den, da jeg simpelthen er så bange 

Min prognose er 1:118. Er det godt eller skidt?

Knus Ninna...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2010

Ranarupta

Nihell skriver:

Hej

Min kæreste og jeg var til NF idag, og jordemoderen sagde at alt var perfekt. Tynd nakkefold på 0,9 mm. Og ALT lød bare så perfekt. Vi var glade og kunne ikke vente med at se vores lille guldklump igen, meeen så var det at hun blev helt stille og sagde til os, at der var en risiko for at barnet har et krosom mere end vi andre har, så hun skulle tilbyde en moderkagebiopsi. Jeg blev næsten mundlam og havde egentlig allermest lyst til at grave mig ned i et dybt hul og glemme alt om det hun sagde. Hun fortalte selv at hun var lidt chokeret over det, da jeg er meget ung og at alt jo så perfekt ud, målene på babyen var jo som de skulle være, men det var pga. blodprøven at jeg skal have taget en moderkagebiopsi.

Jeg er selvfølgelig meget bange for om babyen har et kromosom for meget, da jeg jo ønsker mig af hele mit hjerte, at det bliver et sundt og raskt barn. Men samtidig er jeg også rigtig bange for selve moderkagebiopsien, om det gør ondt osv. Jeg er meget bange for nåle idet hele taget, eftersom at min læge er rigtig dårlig til at bruge en nål. Så jeg kan lige forestille mig hvordan det så bliver til moderkagebiopsien.

Hvis der er nogle der vil fortælle om deres erfaringer om moderkagebiopsi, vil jeg rigtig gerne at i skriver den, da jeg simpelthen er så bange 

Min prognose er 1:118. Er det godt eller skidt?

Knus Ninna...

Åh... Forstår godt din frygt. Både for, om der er noget galt med barnet og for selve biopsien.

Jeg har ikke selv prøvet moderkagebiopsi, men har prøvet at få lavet en leverbiopsi. Jeg ved ikke, om det føles lidt á la det samme, men min biopsi var slet ikke slem. Jo, det kunne da mærkes og var ret ubehageligt, men det gjorde ikke meget ondt.
Husk også, at den der udfører biopsien er erfaren og har skærmen til hjælp.

Mht. din prognose, så skal den forståes sådan, at hvis du ser 118 personer foran dig, så har en af disse altså et ekstra kromosom.
Til sammenligning havde jeg et tal på ca. 1:11.000. Altså jo højere tallet er, jo bedre.

Og Ninna, tænk på, at nakkefolden rent faktisk havde en fin størrelse. Det er jo helt fantastisk!
Hvornår skal du have lavet biopsien?

Anmeld

27. oktober 2010

Mortilxx

Tusind tak for svaret, var helt bange for om der nu var nogle der overhovedet svarede på mit indlæg.

Jeg tror ikke at det bliver så slemt som min fantasi gør det til, men puuuh hvor kan jeg mærke nervøsiteten i maven. Jeg håber bare at min lille guldklump er sund og rask, og at jeg kan fortsætte graviditeten uden for mange bekymringer. Nu vil jeg bare gerne have alt den nervøsitet væk, og få overstået biopsien.

Jeg skal ind på sygehuset mandag morgen kl. 09.00. Skulle rigtig her til morgen kl. 09.00, men flyttede tiden, fordi jeg var så bange :s Men nu skal det overståes, så må jeg ringe ind igen imorgen og være rigtig træls og få flyttet tiden igen, hvis det kan lade sig gøre...

Knus og kram Ninna

Anmeld

27. oktober 2010

henh01

Sender dig lige en  og  for at alt er ok

Anmeld

27. oktober 2010

S.Maria

Hej

Jeg oplevede nøjagtigt det samme igår. Den lille lå og hoppede og dansede og hun sagde at den havde en fin lille nakkefold på 0,9 men da vi så var færdige og skulle komme over til computeren og ha resultatet fik jeg en risikovudering på 1:92 pga. min blodprøve. 

Man ligger der og er lige så glad og så bum, får man lige et slag i hovedet, det er jo ikke lige det man havde forventet, når hun nu lige havde sagt den havde en fin nakkefold....

Håber det går godt for os begge og vores små kommende babyer har det fantastisk.....

Anmeld

27. oktober 2010

Mortilxx

S.Maria skriver:

Hej

Jeg oplevede nøjagtigt det samme igår. Den lille lå og hoppede og dansede og hun sagde at den havde en fin lille nakkefold på 0,9 men da vi så var færdige og skulle komme over til computeren og ha resultatet fik jeg en risikovudering på 1:92 pga. min blodprøve. 

Man ligger der og er lige så glad og så bum, får man lige et slag i hovedet, det er jo ikke lige det man havde forventet, når hun nu lige havde sagt den havde en fin nakkefold....

Håber det går godt for os begge og vores små kommende babyer har det fantastisk.....

Uuuh det er jeg rigtig ked af at høre, at du også fik oplevet det :s

Ja det var bare rigtig træls, når alt lyder så fantastisk, og ja så bum, så var det overstået. Vi fik noget af et chok da hun sagde det med moderkagebiopsien, jeg kunne godt have fældet en del tårer der.

Al' held og lykke med dig og din graviditet. Håber at vi begge får en positiv oplevelse, og at vores små guldklumper har det rigtig godt.

Stort herfra.

Anmeld

27. oktober 2010

Mortilxx

henh01 skriver:

Sender dig lige en  og  for at alt er ok

Tusind tak, det var sødt af dig

Anmeld

27. oktober 2010

betiinsen

for jer og tror jeres små babyer er sunde og raske inde i mavsen

Anmeld

27. oktober 2010

lauras*mor*

Det jeg har hørt er at det spænder under en moderkagebiopsi... men det er jo sikkert forskelligt fra person til person... men det er ikke din egen læge der skal gøre det så der  kan du være helt rolig. :-)1:118 betyder at hvis du havde 118 børn inde i maven ville 1 af dem har et ekstra kromosom (1 ud af 118)... så egentlig er der jo en ret lille risiko, for 118 børn er ret mange synes jeg da.. reglen siger at de laver ekstra test på en hvis risiko tallet er 1:300 eller mindre... Jeg krydser fingre for det bedste, det er adrig sjovt at få sådan et slag i hovedet...

Anmeld

27. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Når du har en risiko på 1:118. Så er det mindre end 1 procent der er risiko for at din baby er syg. Nu ved jeg ikke hvordan du blev scannet og hvor meget de undersøgte. Men jeg har jo ´mistet et barn efter NF, som jeg fødte i uge 15. pga alvorlig kromosomfejl. Da jeg fik NF med Frigg, så undersøgte de rigtig mange flere ting, end man normalt gør ved NF, fordi man kan se mange flere ting end de kigger efter normalt. Svært at forklare, men det er noget med at lårben, næseben, blodstrømmen til og fra hjertet osv. også har noget at sige. Ham der scannede os, siger at måling af nakkefolden og blodprøven alene er forældet, fordi det giver et unuaceneret billede.

MEN - Der ER naturligvis en forhøjet risiko for dig, og det er IKKE sjovt. Jeg skal heller ikke lyve og sige at det er sjovt at få taget moderkage biopsi, for det er det det ikke. Men det giver dig 100% vished for at din baby er rask.

HVIS det viser sig at den ikke er rask - hvilket jo der er ca 0,8% risiko for at den er, så må I tage den derfra. Hvis du har brug for det, må du meget gerne skrive til mig, for jeg ved hvad du står i pt. Dog var vores risikoberegning på Spunken at vi havde 90% risiko for at den var syg og ikke bare lidt syg men MEGET syg, så der var ikke så meget at spille om. I har et rigtig godt tal, dog med forhøjet risiko Så det er bare rigtig godt. Bevar håbet og glæd jer til at I får atvide at baby er rask. og husk på at det KUN var blodprøven der viste noget og ikke begge dele..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.