lotchen aka Charlotte skriver:
Hej 
Uuh hvor kan jeg godt forstå du gerne vil have et barn og at du måske synes tiden er ved at rinde ud... Nu har jeg kun løseligt læst hele tråden igennem.
Jeg synes egentlig godt, du kan vælge din ven som donor. Han skal selvfølgelig være indstillet på, at han bliver skrevet på som far og dermed skal betale børnepenge, men hvis det ikke er et issue, er det da bare godt.
Det er ikke noget issue, for det vil han gerne. Vi har aftalt, at jeg evt. tilbagebetaler ham den del af børnepengene, som han ikke kan trække fra i skat. Således har han ingen udgifter på det. Men jeg tror egentlig, han betragter det som småpenge. Han har en god uddannelse og mulighed for at tjene en del penge. Men det er klart, at jeg ikke vil ligge ham til last, hvis han bare skal være donor og det helt udelukkende er mit barn. Det har vi snakket om allerede for 1 år siden.
Så tænker jeg umiddelbart, at I kan lave nok så mange aftaler og planer, men at du nok skal have en 'plan B' i tankerne - og at det siompelthen er dig og kun dig, der har barnet. Min kæreste og jeg har jo også lagt planer for fremtiden og snakket om, hvordan vi gerne ville have det. Men ingen kender dagen i morgen og til syvende og sidst kan man kun stole på sig selv. Alle forhold kan gå i stykker og planerne kan gå i vasken.
Ja, det er klart. Men det har fra starten af været meningen, at jeg selvfølgelig er alenemor, med støtte fra faderen når der er behov. Men han er selvfølgelig velkommen til at deltage mere, hvis han ønsker.
Jeg tænker, at dit ønske om at få et barn sagtens kan opfyldes sammen med dib ven - spørgsmålet er bare, om ikke forventningerne til ham skal skrues ned til et plan, hvor du og barnet ikke bliver skuffet. Tror du virkelig skal tænke dig som ALENE-mor...
Vi har haft nogle meget lange snakke de sidste par dage og fået afklaret en del ting. Det står klart for mig nu, at jeg kun kan stille krav til ham som til en donor, for andet har han sagt fra overfor, og det er rart med den afklaring. Så skal jeg bare tage stilling til, om det er nok for mig, i og med jeg har følelser i klemme. Men alternativet er jo at stå helt alene. Han vil gerne være en ven for mig og hjælpe mig, og det er jo dejligt. Bare det, at man ikke er helt alene om det.
Du kan blive en fantastisk mor for dit barn, det er det vigtigste sådan som jeg ser det...
Tak for den opmuntring. Det er dejligt med et skulderklap i al den kritik, der ellers har været......ærgeligt, at der ikke er flere, der kan forholde sig åben overfor andre muligheder. Men hvis ikke jeg selv stod i situationen og ikke havde andre valgmuligheder, end dem jeg har, så havde jeg måske også tænkt negativt om den løsning med en ven og ex som donor.
Det der tæller, er de to mennesker, der ønsker at være far og mor. Hvis man er modne, ansvarlige og har gode intensioner og kommunikations- og samarbejdsevner, så tror jeg ikke, det kan gå helt galt.
Dejligt med en lidt mere åben forståelse for andre muligheder og for min situation 
Se ellers mine svar i citatet....