Tvivl om ex som donor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2010

Vial

Hvis du vælger at se situationen i et andet lys: Barnet er et 100 pct tilvalg hele livet, hvis mor vælger sæddonor. Vælger mor tvivlsom ex eller kammerat vil dit barn måske blive et fravalg hos sin far. Så hellere lade være at give barnet den sorg. Altså lad mig slå fast. Den bedste løsning er far, mor og børn - men er den ikke mulig i ens liv, så er det en fornuftig og ansvarsfuld løsning at vælge sæddonor - frem for halv familieløsning, hvor du og barnet er de store tabere. Til sidst: jeg betalte 1550 kr for den portion sæd, der indløste min store drøm om at blive mor :-).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2010

Multebær

Thilde-tusindfryd prøv at læse det du har skrevet igennem igen og igen. Der er så mange aspekter af det skrevne som desvære (for mig at se) lægger op til hjertesorg for dig og for dit kommende barn.

Jeg har på fornemmelsen at du godt selv kan se pointen i det samtlige svar hævder.... men du ville godt have at et par kvinder herinde gav dig medhold i at den løsning, som du lige nu synes at hælde til, var den bedste.

Jeg synes du sætter dig selv op til fiasko. Det er ikke optimalt at skulle starte babyprojektet op på ny under de omstændigheder du selv beskriver.

Anmeld

23. juli 2010

thilde-tusindfryd

Der er meget I tager fejl af. Det er selvfølgelig altid svært, når man ikke kender de mennesker, der sidder bag profilen og skærmen. Og det er også svært at illustrere en situation via ord på denne måde, når det samtidig ikke skal blive en roman. Udover det, så er ord taknemmelige og enhver lægger altid sin egen fortolkning og egne billeder på det skrevne.

Jeg forventer ikke noget bestemt svar fra jer herinde. Jeg er interesseret i en respons fra andre kvinder, der måske eller måske ikke er eller har været i samme situation eller som bare, i en ordentlig tone naturligvis, vil bidrage med deres oplevelse af min situation, så jeg kan få så mange vinkler på som muligt. Netop fordi jeg til tider synes, at jeg har svært ved at gennemskue min ven og hele situationen helt og kan være tvivl om de ting, jeg selv oplever, føler og tænker.

Der er en, der spør' til, hvad det egentlig er, jeg ønsker ? Jeg ønsker mig en familie. Det er vist ikke nogen hemmelighed. Det har jeg flere gange givet udtryk for. Jeg har i mange år savnet den gode partner at leve mit liv sammen med og få børn med. Det er desværre ikke lykkedes mig. Nu er det ved at være sidste udkald mht børnedelen, så derfor har jeg været nødt til at prioritere dette, med eller uden far og partner. Før jeg mødte min ven her, havde jeg i nogle år gennemtænkt løsningen med donor og havde truffet beslutning om at gennemføre det og var også afklaret med det og glædede mig. Men så mødte jeg min ven og det satte gang i alle drømmene om et dejligt parforhold og en god partner. Det har også flyttet mig personligt, modnet mig, ændret mig, bl.a. fra tidligere at være den der seje "jeg skal nok klare mig selv"-type, mest af nød og bitterhed, til at være en mere blød kvinde, som indrømmede sit savn efter en mand og en rigtig familie. Derfor er donor løsningen ikke længere attraktiv for mig, men kun en sidste udvej, hvis intet andet kan lade sig gøre, hvor der er en far og en ven for mig.

I har ret i, at min ven ind imellem prioriterer forkert og derfor fremstår som en dårlig ven. Det er også det mit indlæg handler om. Men som nogle også er inde på, så er spørgsmålet, hvor meget det er mine egne forkerte forventninger, der måske skaber situationen. Han har sagt fra kæreste-mæssigt, men udelukker samtidig ikke, at vi kan blive et par i fremtiden og en familie. Det er rigtigt set, at han har nogle forhold bag sig, som måske gør at han nu har mest brug for bare at være sig selv og ikke stå til ansvar for andre, som han siger. Men ja, mit håb er, at når han har fået den pause fra forhold og barnet først er der, så vil hans følelser for mig tage over og give ham et ønske om en familie sammen med mig.

At det skulle være et spm om at komme ud og svinge træbenet, tror jeg bestemt ikke, for det er han slet ikke typen på. Sex fylder ikke meget i hans univers og han er bestemt ikke nogen Don Juan. Han er en jordbunden jysk landmand, som ikke sådan lige står til fals for smarte damer. Tanken er nærmest komisk og det ville I også kunne se, hvis I kendte ham.

Men ja, der er nogle uafklarede spm omkring hans personlighed og hans valg, som jeg endnu ikke forstår heller. Nemlig spørgsmålet om, hvorfor i alverden han dog vil have et barn med mig. Men jeg har spurgt ham ofte og vi har snakket om det og han ved det ikke. Han synes, jeg har nogle gode værdier og tanker omkring opdragelse og livet i det hele taget og tror på, at jeg blir en god mor. Måske er en del af det, at han gerne vil hjælpe mig. Måske fordi han får venskabet til gengæld og holder af mig. Men måske er det også fordi, at han ikke vil give slip på mig og gennem barnet er sikret en kontakt for livet. Det kunne jeg sagtens forestille mig, når jeg tænker på hans forhold til mig fra starten, som var præget af en del fascination og værdsættelse.

Jeg er klar over, at det for mange måske kan være svært at forstå, hvem jeg er, og forstå mine tanker og mine valg. Hvis man kendte mig, ville man måske bedre kunne forstå, hvorfor lige præcis jeg har valgt denne løsning. Jeg er hippie af sjæl, intelligent og selvkørende og tror ikke på traditionelle løsninger i livet, men på kærlighed og at kærlighed også kan binde mennesker sammen, hvis der medfølger en følelse af ansvar.

Min ven har en brist eller en umodenhed. Det er sikkert. Han gør ind imellem noget andet end han siger, han vil gøre. Og han er forholdsvis ubevidst om, hvad det egentlig er han ønsker og vil af livet. Det gør, at han enten bare vælger den sikre, nemme, ubevidste, traditionelle vandren derud af, ligesom alle de andre, men ind imellem alligevel har en indskydelse til at gøre noget helt andet, fx vælge en relation til mig, som er meget anderledes i hans verden. Men skal man fravælge et menneske, fordi det ikke er perfekt og lever op til alle ens forventninger ? Så bliver man jo meget ensom i længden, fordi der ikke er nogen, der kan leve op til dette. Jeg er heller ikke selv fri for selvmodsigelser og umodenhed på nogle punkter, men håber da på, at de mennesker jeg omgåes har en dybere liggende forståelse for min kerne, at jeg er et godt menneske, der vil det gode. Og det tror jeg også min ven er og vil. Spørgsmålet er selvfølgelig, om det er nok til, at vi kan have et barn sammen. Mange som kender os, mener og tror på, at vi blir gode forældre sammen. Men det er overordnet betragtet. Det er mig, der skal leve med de der periodevise svigt og det er det, jeg er i tvivl om jeg kan.

Anmeld

23. juli 2010

CamiRon

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg har i et år arbejdet på at blive gravid med en ven, som jeg indledte et forhold til sidste sommer. Vi havde "kendt" hinanden i to år forinden, men hvor han var i et andet forhold. Da de stoppede sidste sommer begyndte vi at være sammen, men vi fik det aldrig helt til at køre som kærester og har hen af vejen snakket meget om det. Bl.a. at vi alligevel gerne vil have et barn sammen. Dvs. det er primært mig, der gerne vil være mor, men han vil gerne være far til mit barn, og grundet min alder haster det. Jeg har to muligheder. Enten ham eller en anonym donor via klinik, da der ikke er andre mænd i mit liv. Jeg valgte ham og har været gravid to gange med ham nu, men det mislykkedes begge gange, og vi skal nu igang med tredje forsøg.

Han vil være en god far, er jeg sikker på - har to børn i forvejen - og vi samarbejder og kommunikerer normalt rigtig godt sammen. Men ind imellem gør han noget, hvor jeg ikke forstår hans prioriteringer og oplever at han ikke er helt ærlig overfor mig, og som virkelig giver mig sug i maven af bekymring og gør, at jeg tvivler på, om jeg fortsat skal vælge ham som far til barnet.

Vi har snakket meget om, hvordan vi skal gøre dette her med at være forældre sammen. Jeg vil rigtig gerne ha en familie, og dermed også finde en mand, som vil leve sammen med mig og barnet. Men det er svært både at have baby-projekt med min ex og så skulle finde og indlede et forhold til en ny mand. Derfor regner jeg ikke med, at det blir før om et par år. Min ex har sagt, at jeg er kvinde nok for ham i hans liv foreløbig og at han ikke har nogen trang til at date eller finde en kæreste. Faktisk er en af hans argumenter for, at det ikke skal være os som par pt., at han ikke har lyst til at være i forhold lige nu. Derfor har jeg været tryg ved, at der heller ikke kommer andre kvinder ind i billedet, da det ville blive for kompliceret og svært for mig, bl.a. fordi jeg stadig har et håb om, at vi måske kan finde sammen på et tidspunkt som en familie.

Men ind imellem er han ikke helt ærlig overfor mig og jeg blir i tvivl om, hvad der foregår og hvem han egentlig er. Fx idag finder jeg ved en tilfældighed ud af, at han skal til grøn koncert med en flok singler i eftermiddag/aften, uden at han overhovedet har nævnt det i nogle af vores samtaler. Det er åbenbart nogen, han også har holdt skt. hans med og allerede der har lavet aftale om grøn koncert med. Hvorfor har han ikke nævnt det ? Det virker unaturligt ikke at nævne det og gør mig mistænksom overfor, om der er noget, jeg ikke skal vide. Noget han skjuler for mig. Er han alligevel på kæreste-jagt ? Måske har han allerede mødt en, han har et godt øje til. Hvad så med vores aftale om ikke at involvere os til andre sider her det første år, indtil babyen er der og den første svære tid er overstået, hvor jeg får meget brug for ham ? Jeg frygter at stå der med stor mave og så afslører han, at han faktisk har fundet en anden. Så kan jeg gå og være ulykkelig som højgravid og føle mig forrådt, forladt og alene.

Jeg spiller selv med åbne kort mht. de andre kontakter jeg har til både hun- og hankøn og han er generelt meget inviet i, hvad der sker i mit liv. Jeg har ikke noget kørende med nogen ellers. Men jeg er generelt også et ret ærligt menneske og hader skjulte egoistiske agendaer. Det gør mig utryg og de der episoder har ødelagt en del mellem os.

Grunden til at det bekymrer mig, er at det ikke er første gang, det sker. Der er et mønster. Jeg ved, at når han er bange for at såre nogen, så holder han tingene skjult for vedkommende. Vi har haft en del problemer med, at han har insisteret på fortsat at se sin ex fra sidste sommer. Hun var meget forelsket i ham og ville ikke give slip på ham. Og han ville ikke være en dårlig ven og miste hende som ven, så han så hende fortsat som ven. Det havde jeg det dengang rigtig dårligt med, fordi vi prøvede at få et forhold op at køre. Det endte med, at han holdt det skjult for mig, når han havde lavet aftale om at se hende, med og uden hans børn. Selv til jul var de derude hos hende, uden at jeg var med (vi var stadig kærester på det tidspunkt).

Udover ærligheden, er det også et spm om hans prioriteringer. Dels med ex'en dengang, men også i dette tilfælde. Jeg skal ind til en udskrabning på hospitalet imorgen, fordi graviditeten denne gang ikke blev til noget. Det er bestemt ikke noget, jeg ser frem til og jeg ville rigtig gerne have haft ham med som støtte. Vi er jo sammen om dette og ingen andre, fx min familie, kan jo helt sætte sig ind i, hvordan det er. Men vi bor 150  km fra hinanden og han skal have sine børn her fra torsdag eftermiddag - søndag. Derfor ku han ikke komme med imorgen og blive til lørdag. Men han kan åbenbart godt gå til grøn koncert idag og har aftalt med børnenes mor først at hente ungerne imorgen, i fald det nu sku blive sent i aften !?!?

Jeg forstår ærlig talt ikke helt den prioritering og at han overhovedet kan få sig selv til at gå til fest, når jeg sidder her og er skide nervøs for imorgen.

For mig at se er der alt for mange forviklinger i jeres venskab/forhold og ud fra det ville jeg, personligt, vælge en anonym doner.

Der kan blive så mange uoverensstemmelser i fremtiden med jer, hvordan i skal være forældre, hvor meget skal i ses, hvor meget skal han have barnet selv osv osv. Selvom <i helt sikkert lige nu har nogle gode aftaler, så tvivler jeg på at det vil blive sådan når barnet bliver en realitet. Jeg ville ikke turde...

Og vælger du en anonym doner, kan du leve et almindeligt liv, møde mænd, date osv. Igen uden nogle sære forviklinger.

Jeg ønsker dig al held og lykke med dine beslutninger og dit forhåbentligt snart kommende barn!

God sommer.

Anmeld

23. juli 2010

CamiRon

CamiRon skriver:

For mig at se er der alt for mange forviklinger i jeres venskab/forhold og ud fra det ville jeg, personligt, vælge en anonym doner.

Der kan blive så mange uoverensstemmelser i fremtiden med jer, hvordan i skal være forældre, hvor meget skal i ses, hvor meget skal han have barnet selv osv osv. Selvom <i helt sikkert lige nu har nogle gode aftaler, så tvivler jeg på at det vil blive sådan når barnet bliver en realitet. Jeg ville ikke turde...

Og vælger du en anonym doner, kan du leve et almindeligt liv, møde mænd, date osv. Igen uden nogle sære forviklinger.

Jeg ønsker dig al held og lykke med dine beslutninger og dit forhåbentligt snart kommende barn!

God sommer.

Jeg har først bagefter mit første indlægt, kigget de andre indlæg igennem og kan se at du egentlig søger respons fra kvinder der er eller har været i samme båd. Det er eller har jeg ikke været, og du kan jo vælge at overse mit indlæg...

Anmeld

23. juli 2010

Multebær

CamiRon skriver:

Jeg har først bagefter mit første indlægt, kigget de andre indlæg igennem og kan se at du egentlig søger respons fra kvinder der er eller har været i samme båd. Det er eller har jeg ikke været, og du kan jo vælge at overse mit indlæg...

.....mine indlæg ligerledes, da jeg heller ikke har været i den båd.

Rigtig god sommer.

Jeg håber du finder den løsning som passer dig bedst og giver det lille nye liv et godt fundament.

Anmeld

23. juli 2010

Vial

Uret tæller, og det er nok din største fjende... for det er jo tydeligt, at du slet ikke er til at få barn alene.

Det er bare pokkers svært at finde en mand, når man er så skruk. Sikke en dum situation.

Skal du have barn med en kendt far, så vælg en, du aldrig ville have lyst til at leve med. Du kan evt. kigge på "regnbuefamilier". Det er en model, hvor man bliver forældre sammen med en bøsse. Så er der vist ret klare linier!

Lige som med din løsning er der dog mange, der advarer i mod det. Det er jo ikke en lille skødehund man skal dele, men det reneste guld og mest betydningsfulde i ens liv. Så det kan blive SÅ kompliceret.

Du virker meget opsat på den løsning med kammeraten. Trods dine mange indlæg, hvor du prøver at overtale (dig selv?), så runger det stadig ufattelig hult for os andre.... sorry 

Anmeld

23. juli 2010

thildemus

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg har i et år arbejdet på at blive gravid med en ven, som jeg indledte et forhold til sidste sommer. Vi havde "kendt" hinanden i to år forinden, men hvor han var i et andet forhold. Da de stoppede sidste sommer begyndte vi at være sammen, men vi fik det aldrig helt til at køre som kærester og har hen af vejen snakket meget om det. Bl.a. at vi alligevel gerne vil have et barn sammen. Dvs. det er primært mig, der gerne vil være mor, men han vil gerne være far til mit barn, og grundet min alder haster det. Jeg har to muligheder. Enten ham eller en anonym donor via klinik, da der ikke er andre mænd i mit liv. Jeg valgte ham og har været gravid to gange med ham nu, men det mislykkedes begge gange, og vi skal nu igang med tredje forsøg.

Han vil være en god far, er jeg sikker på - har to børn i forvejen - og vi samarbejder og kommunikerer normalt rigtig godt sammen. Men ind imellem gør han noget, hvor jeg ikke forstår hans prioriteringer og oplever at han ikke er helt ærlig overfor mig, og som virkelig giver mig sug i maven af bekymring og gør, at jeg tvivler på, om jeg fortsat skal vælge ham som far til barnet.

Vi har snakket meget om, hvordan vi skal gøre dette her med at være forældre sammen. Jeg vil rigtig gerne ha en familie, og dermed også finde en mand, som vil leve sammen med mig og barnet. Men det er svært både at have baby-projekt med min ex og så skulle finde og indlede et forhold til en ny mand. Derfor regner jeg ikke med, at det blir før om et par år. Min ex har sagt, at jeg er kvinde nok for ham i hans liv foreløbig og at han ikke har nogen trang til at date eller finde en kæreste. Faktisk er en af hans argumenter for, at det ikke skal være os som par pt., at han ikke har lyst til at være i forhold lige nu. Derfor har jeg været tryg ved, at der heller ikke kommer andre kvinder ind i billedet, da det ville blive for kompliceret og svært for mig, bl.a. fordi jeg stadig har et håb om, at vi måske kan finde sammen på et tidspunkt som en familie.

Men ind imellem er han ikke helt ærlig overfor mig og jeg blir i tvivl om, hvad der foregår og hvem han egentlig er. Fx idag finder jeg ved en tilfældighed ud af, at han skal til grøn koncert med en flok singler i eftermiddag/aften, uden at han overhovedet har nævnt det i nogle af vores samtaler. Det er åbenbart nogen, han også har holdt skt. hans med og allerede der har lavet aftale om grøn koncert med. Hvorfor har han ikke nævnt det ? Det virker unaturligt ikke at nævne det og gør mig mistænksom overfor, om der er noget, jeg ikke skal vide. Noget han skjuler for mig. Er han alligevel på kæreste-jagt ? Måske har han allerede mødt en, han har et godt øje til. Hvad så med vores aftale om ikke at involvere os til andre sider her det første år, indtil babyen er der og den første svære tid er overstået, hvor jeg får meget brug for ham ? Jeg frygter at stå der med stor mave og så afslører han, at han faktisk har fundet en anden. Så kan jeg gå og være ulykkelig som højgravid og føle mig forrådt, forladt og alene.

Jeg spiller selv med åbne kort mht. de andre kontakter jeg har til både hun- og hankøn og han er generelt meget inviet i, hvad der sker i mit liv. Jeg har ikke noget kørende med nogen ellers. Men jeg er generelt også et ret ærligt menneske og hader skjulte egoistiske agendaer. Det gør mig utryg og de der episoder har ødelagt en del mellem os.

Grunden til at det bekymrer mig, er at det ikke er første gang, det sker. Der er et mønster. Jeg ved, at når han er bange for at såre nogen, så holder han tingene skjult for vedkommende. Vi har haft en del problemer med, at han har insisteret på fortsat at se sin ex fra sidste sommer. Hun var meget forelsket i ham og ville ikke give slip på ham. Og han ville ikke være en dårlig ven og miste hende som ven, så han så hende fortsat som ven. Det havde jeg det dengang rigtig dårligt med, fordi vi prøvede at få et forhold op at køre. Det endte med, at han holdt det skjult for mig, når han havde lavet aftale om at se hende, med og uden hans børn. Selv til jul var de derude hos hende, uden at jeg var med (vi var stadig kærester på det tidspunkt).

Udover ærligheden, er det også et spm om hans prioriteringer. Dels med ex'en dengang, men også i dette tilfælde. Jeg skal ind til en udskrabning på hospitalet imorgen, fordi graviditeten denne gang ikke blev til noget. Det er bestemt ikke noget, jeg ser frem til og jeg ville rigtig gerne have haft ham med som støtte. Vi er jo sammen om dette og ingen andre, fx min familie, kan jo helt sætte sig ind i, hvordan det er. Men vi bor 150  km fra hinanden og han skal have sine børn her fra torsdag eftermiddag - søndag. Derfor ku han ikke komme med imorgen og blive til lørdag. Men han kan åbenbart godt gå til grøn koncert idag og har aftalt med børnenes mor først at hente ungerne imorgen, i fald det nu sku blive sent i aften !?!?

Jeg forstår ærlig talt ikke helt den prioritering og at han overhovedet kan få sig selv til at gå til fest, når jeg sidder her og er skide nervøs for imorgen.

Bare input efter at have læst dit indlæg. Føler med dig, men tror du har brug for at overveje situationen og dine følelser nøje. Måske du skulle tale det igennem med en psykolog og hvis denne mener du er helt afklaret, så ville jeg være mere rolig (hvis jeg var dig)

Du lyder meget forelsket i denne mand og ikke helt klar på at han har meldt ud at det ikke skal være jer.

Han, derimod, lyder som en people-pleaser. Du beskriver hvordan han er bange for at såre sin ekskæreste og derfor lyver for at komme til at se hende. Kunne det tænkes at han får et barn med dig for ikke at såre dig og lyver for en potentielt ny kæreste/date?

Jeg tror under alle omstændigheder du kommer til at stå alene om det i et eller andet omfang. Du opnår i hvert fald ikke den drømmefamilie med ham. Derfor ville jeg nok undgå at lulle mig ind i de drømme hvis jeg var dig, og undersøge mine muligheder for "åben donor". Du må i hvert fald ikke stå tilbage som "forrådt, forladt og alene", da I jo netop har aftalt at det skal være denne alternative måde at få familie.

Håber I finder den bedste løsning for jer

Anmeld

23. juli 2010

Con

Utroligt sjældent med en tråd, hvor alle er enige...

Under alle omstændigheder vil jeg tage hatten af for dig - du virker selv så overbevist om, at dette er det bedste for dig, hvilket undrer mig - for jeg læser dine indlæg som værende fra en moden, velformuleret, intelligent kvinde, og det er kompelt uforstående, at du stort set affærdiger alt skrevet og slet ikke virker til at vakle i din tro på, at dette er vejen for dig.

Under alle omstændigheder vil jeg ønske dig held og lykke og håber da, at du opnår at få et barn (selvom det er et meget egoistisk valg, der vil følge dit barn for evigt) , for jeg tror desværre ikke på, at du opnår drømmen om et familieforhold til din ven.

Anmeld

23. juli 2010

N&J

Jeg tænker at du skal overveje om du vil have en familie eller være mor, om du er villig til at tilsidesætte dig selv og dine drømme i den første tid, og så derefter skabe en tilværelse for dig selv og dit barn så begge jeres drømme og håb kan gå  opfyldelse. Jeg skriver ikke dette for at virke led, men når man har været alene i mange år, og så pludselig skal til at tilsidesætte alt hvad der gør en til en (for nogen i hvert fald) så kan det være en stor omvæltning, selvfølgelig er et barn det værd, men det er ikke nødvendigvis sådan at alt bare falder på plads fordi man får et barn, det er hårdt arbejde. Jeg tænker bare at dit forhold til din ven er et bekvemmeligheds forhold - en tryghed, I er begge ikke helt unge længere, og så kan det vel være dejligt at vide at der er en som man holder af og godt kan se sig selv leve sammen med, til tros for at man ikke er forelsket i hinanden, men er det så familien man vil have eller "bare" et barn. Hvis det er familien og du ikke vil have et barn uden at det opvokser med en mor og en far, så tror jeg du skal gøre det meget klart for din ven, at det er det du reelt set ønsker. Er det et barn, der kan have kontakt til sin far, så skal du forsøge at smide alle dine forventninger til nogensinde at ende sammen med din ven og sammen med ham for afstemt jeres forventninger og rammer for at skulle være deleforældre (skulle I så gå hen på et tidspunkt og få lyst til at blive en familie så er det da bare en fantastisk bonus), men lad for guds skyld være med at forvente det, tro mig, du bruger alt for meget energi på at håbe på noget som sandsynligvis ikke sker og derved undgå at være trist og ked af at blive skuffet gang på gang, fordi ens forhåbninger bliver knust - det er heller ikke godt for dit barn. Jeg brugte ca. den første år efter min datter blev født på at håbe, først da han viste interesse for vores datter, så da han invitere os på weekend, men hold da op hvor blev mit hjerte knust, ikke kun på mine vejne, men i høj grad også min datters.

Så heller bruge energien på at sørge for at din søn eller datter 100%, alt det andet er simpelthen energikrævende og så måske finde en dejlig mand på sigt som du kan få en familie med. 

Hvis du vælger din ven som far så er det  hvert fald vigtig at have klare rammer og I er enige om forventningerne til hvad fremtiden byder på.

Jane

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.