Tvivl om ex som donor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2010

GryHSB

Jeg har ingen personlig erfaring på området, men bliver nødt til at svare dig alligevel. Jeg håber det er okay - om ikke andet, kan du bare lade være med at læse videre herfra....

For det første lyder din tanker omkring det hele meget smukt og romantisk, men desværre for smukt til mig. Hvis det lyder for godt til at være sandt - så er det fordi det er det. Ikke ment på den måde, at kærlighed ikke findes, eller at du ikke kan finde den, for det er jeg sikker på du kan. Men din ven, som måske nok har alle de kvaliteter du ser i en kæreste og faderen til dit barn, vil jo ikke være kærester. Han vil kun være far. Hvad en mand får ud af dette arrangement, udover det mest nærliggende; sex, har jeg svært ved at se. Skal i dele barnet 50/50 eller hvordan kommer det til at fungere?

Jeg tænker meget, at en mand, der ikke vil være med til en udskrabning for det første ikke er en særlig god ven, men for det andet ikke ville være en særlig god far, i det mindste ikke for dit barn. Han kan sagtens være god og dejlig overfor sine børn, som han allerede har et forhold til, et forhold, der sikkert blev skabt mens han stadig elskede deres mor, og var i et forhold med hende. Forholdet mellem far og barn kan ikke brydes når først manden har set sit barn, har lugtet til det, har følt dets behov for ham - men det er et forhold som det ofte siges manden ikke kan få, før barnet reelt er født, og han har oplevet de ting, jeg netop nu beskrev. Dvs. det er ikke sikker din ven overhovedet har tænkt igennem at det er et spædbarn - og ikke et barn han allerede har en tilknytning til - han får med dig. Dernæst bliver jeg nødt til at skrive, at en mand, der ikke kommer til en udskrabning af sit eget genmateriale (ja for det er jo et barn, du har haft inde i dig, der desværre er død - og det gør mig ondt), vil han komme til en fødsel? Kan du regne med ham? Det lyder ikke sådan på det du skriver. Det lyder faktisk som om du mægtig gerne vil stole på ham, vil at han skal være faderen, vil at I skal finde sammen igen. Men at din fornuft også godt ved, at det ikke er hvad han vil - og man kan ikke få et menneske, til at ville noget. Du sætter dig selv op til en masse sorg, tror jeg desværre.

Du skriver du håber i finder sammen senere hen. Hvordan? Fordi han har løbet hornene af sig - du siger jo netop, det slet ikke er det han har gang i. Du skriver han har brug for ikke at være i et forhold. Bliver han nogensinde klar til det, eller har han det rigtig godt kørende lige nu, med dig, der står klar med armene ude, når han kan overskue det - og bliver det også sådan når barnet er født. Vil barnet føle sig afvist af ham - pga. hans liv, pga. hans andre børn, som han under alle omstændigheder har en længere historie med - og dermed (pt.) en større kærlighed over for. Er det ikke bedre, som en anden var inde på, at vælge et barn til (med anonym donor - som barnet så kan møde som 18-årig) end at forøge risikoen for at barnet bliver afvist af sin egen far, som jo i din situation vil figurerer i billedet. Jeg tænker, at hvis i virkelig vil finde sammen, så gør i det også, men at det at få et barn ændrer en for altid, og det at blive mor er så skelsættende og specielt, hårdt og smertefuldt (men også utrolig smukt og lykkeligt), at du ikke vil have tiden - eller overskuddet - til at forsøge at starte et forhold op med en mand, du har så meget fortid med. Jeg håber du forstår at dette kun er skrevet af respekt for dig og dit ufødte barn. Du skriver selv din tid er kort mht. reproduktion, så skynd dig. Men du må erkende du ikke kan få en familie i traditionel forstand. Jeg læser godt, du skriver, at det behøver du ikke, men det er jo netop det du søger. Hvorfor ikke få et barn med en anonym donor, og så se hvor forholdet til din ven ender. Måske finder i sammen, men måske finder du en helt anden dejlig mand, der vil dig og dit barn. Hold dine muligheder åbne - det er det din ven gør.

Jeg håber det bedste for dig. Og mht. økonomien så er det jo det værd. Hvis du vil have et barn, må du betale dig lidt fra det. Det er jo ingenting nu, tænk på når de nye regler kommer for dagen, så vil det bliver meget dyrere. Børn er ikke noget man har råd til, men noget man tager sig råd til. Og økonomi skal aldrig være en undskyldning for hverken af få eller ikke at få børn - og valg af far, skal aldrig tages ud fra økonomiske overvejelser. Naturligvis koster det lidt at få hjælp, men 1550 kroner er ikke meget for et barn. Modsat alle de dyrebare timer (og muligvis tårer) du bruger på at tænke over din ven og jeres arrangement - som jeg desværre tror han får meget mere positivt ud af end du gør. Hvis du er sådan rigtig hippie, kærlighed, love peace and harmony: måske din krop fortæller dig, at det ikke skal være ham, der skal være far til dit barn. Måske alle dine tanker og bekymringer gør formeringsprocessen besværlig. Undskyld jeg skriver sådan, for det ville sårer mig, hvis jeg læste det, og var i din situation, tror jeg, men husk: at det er skrevet med al den næstekærlighed der findes. Jeg mener det kun godt,for at du kan se det fra en anden vinkel. Hvis du var en veninde jeg kende godt, ville jeg nok sige løb for livet - i retning mod nærmeste jordmoderklinik, der kan give dig åben donor.

Held og lykke med det hele.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2010

thilde-tusindfryd

Jeg oplever det ikke selv sådan, at jeg affærdiger jeres respons. Jeg sorterer bare i det. Og det, der rammer helt ved siden af, fordi I ikke kender mig, min ven og situationen, er jeg jo nødt til at lade gå forbi.

Men der er også mange gode pointer i nogle af jeres indlæg, som giver mig nogle eftertanker.

Det er rigtig forstået, at tiden for mig lige nu er min værste fjende. Kunne jeg spole tiden tilbage og var 30, så ville jeg vente med baby-projekt og lægge al energi i at finde en god livspartner i første omgang og så få et par børn med ham. Men sådan er det ikke. Jeg er 42 år og har allerede to mislykkede graviditeter bag mig i dette år, sandsynligvis fordi mange af mine æg er ved at være dårlige. Det haster derfor, hvis jeg overhovedet skal nå at blive mor i dette liv.

Jeg føler, at jeg har meget at tilbyde et barn, også selvom jeg skulle få barn alene, men jeg har personligt brug for støtte fra en god partner eller en ven og familie. Jeg ville sikkert godt kunne gøre det alene, altså fx med donorløsningen, men kan godt være bange for, at jeg ville føle det som en dårlig løsning, også når barnet var her. For jeg synes, der er endnu flere dårlige aspekter ved donor-løsningen, end løsningen med min ven. Og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå jeres rationalisering af donor-løsningen som langt mere optimal ift. til venne-løsningen.

Jeg ville aldrig vælge anonym donor og kan slet ikke forstå kvinder, som gør dette. I aner jo slet ikke, hvor generne til jeres barn kommer fra i det tilfælde ?? Er I virkelig fuldstændig ligeglade med det ? Og hvordan kan I være det ? Det kan være en særdeles usympatisk mand, I har fået gener fra til jeres barn, måske endda en psykopat - de kan som bekendt snyde sig fra diverse test og undersøgelser. Det kan være en mand, som har nogle forfærdelige karakter-træk i jeres øjne, som I slet ikke ville kunne leve med. Og dem giver I så videre til jeres barn. Selv om I så måske sku være heldige med generne, så aner I ikke, hvor lige den næse stammer fra, de der brune øjne, smilet osv. Det må da give en underlig fornemmelse af kun at kende halvdelen af jeres barn. Det ville jeg have det meget mærkeligt med. Det er selvfølgelig det samme, når man adopterer, men det ville jeg nok heller ikke vælge som løsning. Så skulle jeg vælge donor løsningen, så skulle det være en åben donor og det koster bare for mig en halv årsindtægt - nej jeg kan ikke huske, hvad det koster, men i hvert fald kunne det for mig lige så godt være vingen af en jetjager, som jeg aldrig får råd til. Og det er altså en væsentlig faktor, når adgangsbilletten er de penge, som jeg på ingen måder ville kunne låne mig til og kunne få afbetalt. Min økonomi hænger kun lige akkurat sammen og så dårligt nok. Jeg kan håbe på, at det blir bedre, når jeg er færdig med min uddannelse, men jeg har ingen garanti for arbejde.

Og det er så et argument fra nogle af jer, at jeg overhovedet ikke sku få børn, hvis jeg ikke har råd !! Det er da godt nok det mest dansk-forkælede argument, jeg længe har hørt !! Hvis en lykkelig barndom krævede to indtægter med et minimum til materialle goder som hus, båd, bil og udenlands rejser, så var der godt nok ikke mange børn, der blev sat i denne verden. Jeg er selv vokset op under meget små kår, og det har efter min mening kun gjort mig til et bedre menneske, som ikke er så materielt fikseret, at jeg ikke kan nyde det sande og ægte liv. Men selvfølgelig skal der være til det basale: mad og bleer. Alt andet finder jeg nok en loppemarkeds eller genbrugs løsning på. Men det ville blive rigtig svært for mig at skulle klare mig uden børnepengene fra faderen. Det mener jeg absolut er et væsentligt argument, men selvfølgelig ikke det afgørende på den måde, at jeg for enhver pris bare skal finde en far. Det er klart.

Et andet argument for donorløsningen er bl.a., at jeg ikke kan regne med, at min ven er der, fx når barnet først er der. Nej, men ved donorløsningen er jeg da ihf HELT sikker på at blive alene om det. Fuldstændig alene ! Jeg får ikke engang støtte fra stat og kommune i form af børnepenge.

Der blir også spurgt til, hvordan vi vil klare forældre fordelingen og opgaven bagefter. Også her ser jeg fordele i at vælge min ven, idet han ikke er interesseret i at være fuldtids singlefar, altså i den situation at vi er singler og ikke par, men gerne vil overlade forældremyndighed til mig, så barnet ikke blir kastebold eller kommer til at leve i en kuffert, for det ku jeg slet ikke leve med. Selvfølgelig skal han have samkvemsret, både for hans skyld, men også for barnets skyld. Det blir måske noget med en weekend om md., når barnet er gammelt nok. Vi har desuden snakket om at holde fødselsdage og højtider sammen. Om dette fortsat ville kunne fungere, hvis/når der kommer andre partnere ind i billedet er usikkert. Det må vi tage til den tid og er heller ikke afgørende. Vi finder en løsning, der dur.

Fordelen er jo, at jeg kan se, hvordan han samarbejder med sin ex om sine nuværende to børn og det fungerer upåklageligt. Han har dem hveranden uge 4 dage. De har så til gengæld fælles forældremyndighed, men de bor også mindre end 10km fra hinanden, så det kan praktisk bedre lade sig gøre mht skole osv. og det er også mere naturligt i dette tilfælde, da de har fået børnene i ægteskabet som et fælles ønske.

Gry skriver, at min ven måske vil have et andet forhold til dette barn end sine nuværende, som han har skabt med en kvinde, han elsker og boede sammen med. Det har jeg ikke tænkt på, så det er da absolut en ting, jeg skal overveje nærmere. Måske snakke med en ekspert om på det område. Ingen kan selvfølgelig sige, hvordan lige præcis min ven vil reagere, men det ku da være interessant, om der er nogen statistik på det område. Eller nogen pædagogik/psykologisk erfaring. Men om han vil være der til fødslen ? Det tror jeg helt sikkert. Han er kørt 150 km 2 gange på to uger, for at deltage i de scanninger, jeg var igennem for et par uger siden. Han er senior-studerende, ligesom jeg selv, og har derfor også en stram økonomi, som hele tiden også er en faktor lige nu.

Generelt har jeg den oplevelse, at min ven ER meget bundet til mig. Ingen af os har været forelsket på noget tidspunkt, men vi har kærlighed til hinanden og værdsætter hinanden rigtig meget og er tiltrukket af hinanden. Faktisk har vi endnu ikke formået at være sammen en weekend uden at vi også var sammen på en intim måde og kæreste-agtigt. Det er også det, der gør det rigtig svært ikke at opleve os som kærester. Jeg har selv haft overvejet - som en af jer er inde på - om det er et ulige forhold, hvor han får det hele og det er mig, der må lide afsavn, og om der mangler drive nok for ham til at gøre en yderligere indsats lige nu, hvor han ikke ønsker mere end det, han allerede har. Men han siger jo, at han på længere sigt gerne vil leve i et parforhold, men ikke føler, det er det rigtige for ham lige nu. At JEG ønsker en familie, er han fuldstændig klar over, for det har vi snakket om mange gange. Vi har forskellige  behov pt. Han har to seriøse forhold bag sig, uden ret meget pause imellem og føler bare en trang til at være sig selv, finde sig selv. Jeg har været single i en del år forud for dette og ønsker virkelig meget en familie. Og det kan han ikke give mig lige nu, men det er ikke ensbetydende med, at han ikke kan det i fremtiden. Det ser vi begge på den måde.

Det er selvfølgelig muligt, at det er fordi, at VI ikke er rigtige for hinanden, at han har den følelse af ikke at ville forhold lige nu. Og det er selvfølgelig også min store skræk. At han pludselig meddeler, at han har mødt en anden og jeg så bare føler mig ført bag lyset, at han ikke har været ærlig. Men det er ikke sikkert, at det handler om ærlighed, men måske bare, at han ikke er så selvbevidst menneske, at han ved, hvad han vil og føler, før han står i det og kan mærke det. Jeg tror, at han på en måde gerne vil være en del af mit liv, fordi han er tiltrukket af det og af mig, synes det er spændende, men det er samtidig for anderledes ift. hvad han selv er vokset op i, til at han kan leve sammen med mig. Udover det, er vi også meget forskellig i både personlighed og kulturbaggrund. Om det ku fungere som "to modsætninger, der supplerer hinanden" ,eller om vi simpelthen bare er for langt fra hinanden, det er det usikre spørgsmål, som vi ikke føler en afklaring på. Det ville nok kræve, at man prøvede at bo sammen, men det ville kræve at en af os flyttede 150 km og det er der ingen af os, der vil og kan pt. Hans argument er bl.a, at han er for usikker på, om vi ville kunne have en hverdag sammen og at han mangler følelsen af forelskelse og at jeg er "den rette". Jeg har nok en mere flegmatisk holdning til disse ting, idet jeg ikke tror på forelskelse som et grundlag for at finde en partner, men at det er noget, der kommer efterfølgende, og at følelsen af "den rette" er fup og fidus og selvbedrag. INGEN er "den rette" på forhånd. Man kan bilde sig selv det ind, når man er forelsket, men der er ingen mennesker, der matcher hinanden 100%. Og jo mere sammensat, varieret et menneske, man er, jo sværere er det at finde et match. Det er klart, at jo mere simpelt sammensat et menneske du er, fx ved at du har få interesserer i livet og få fokuspunkter, jo nemmere er det at finde et match. Derfor kan min ven, som nok må falde i den sidste kategori, måske noget nemmere finde en kvinde, som han føler han matcher med, end jeg ville kunne, og derfor har vi også forskellige erfaringer og forventninger på det område.

Nu er der så nok nogle, der straks vil råbe ud, at når vi ER så forskellige, hvordan skal vi så blive enige om opdragelsen af et barn. Netop på disse punkter, hvad værdier angår, matcher vi faktisk hinanden særdeles godt. Og vi kommunikerer overvejende godt og er begge interesseret i at finde gode, optimale løsninger for alle parter. Det giver et godt fundament, som gør at jeg tror på det. Borset så altså fra den tvivl, der ind imellem dukker op, når han træder ved siden af.

Anmeld

25. juli 2010

thilde-tusindfryd

N&J skriver:

Jeg tænker at du skal overveje om du vil have en familie eller være mor, om du er villig til at tilsidesætte dig selv og dine drømme i den første tid, og så derefter skabe en tilværelse for dig selv og dit barn så begge jeres drømme og håb kan gå  opfyldelse. Jeg skriver ikke dette for at virke led, men når man har været alene i mange år, og så pludselig skal til at tilsidesætte alt hvad der gør en til en (for nogen i hvert fald) så kan det være en stor omvæltning, selvfølgelig er et barn det værd, men det er ikke nødvendigvis sådan at alt bare falder på plads fordi man får et barn, det er hårdt arbejde. Jeg tænker bare at dit forhold til din ven er et bekvemmeligheds forhold - en tryghed, I er begge ikke helt unge længere, og så kan det vel være dejligt at vide at der er en som man holder af og godt kan se sig selv leve sammen med, til tros for at man ikke er forelsket i hinanden, men er det så familien man vil have eller "bare" et barn. Hvis det er familien og du ikke vil have et barn uden at det opvokser med en mor og en far, så tror jeg du skal gøre det meget klart for din ven, at det er det du reelt set ønsker. Er det et barn, der kan have kontakt til sin far, så skal du forsøge at smide alle dine forventninger til nogensinde at ende sammen med din ven og sammen med ham for afstemt jeres forventninger og rammer for at skulle være deleforældre (skulle I så gå hen på et tidspunkt og få lyst til at blive en familie så er det da bare en fantastisk bonus), men lad for guds skyld være med at forvente det, tro mig, du bruger alt for meget energi på at håbe på noget som sandsynligvis ikke sker og derved undgå at være trist og ked af at blive skuffet gang på gang, fordi ens forhåbninger bliver knust - det er heller ikke godt for dit barn. Jeg brugte ca. den første år efter min datter blev født på at håbe, først da han viste interesse for vores datter, så da han invitere os på weekend, men hold da op hvor blev mit hjerte knust, ikke kun på mine vejne, men i høj grad også min datters.

Så heller bruge energien på at sørge for at din søn eller datter 100%, alt det andet er simpelthen energikrævende og så måske finde en dejlig mand på sigt som du kan få en familie med. 

Hvis du vælger din ven som far så er det  hvert fald vigtig at have klare rammer og I er enige om forventningerne til hvad fremtiden byder på.

Jane

Det indlæg, som jeg nok tænker mest over lige nu, er dit Jane. Du har fat i nogle gode pointer og det rammer mig.

Jeg er nok ikke helt villig til at opgive min ven og det fanger du helt rigtigt. Men at satse på ham som partner, ja, du har måske ret, det er en dødsejler. Især fordi han selv virker så usikker på, hvad han egentlig vil. Der hvor han til gengæld ikke vakler ret meget, er ift. at blive far til mit barn. Han tvivl på det område går mest på, at han er bange for, hvilke forventninger jeg vil have til ham følelsesmæssigt. Om han vil skuffe mig, fordi jeg ikke kan lade være med at forvente mere, end det han kan give lige nu. Det er også min egen bekymring. For man kan jo godt med hovedet sige, ok, så er vi bare venner og forældre sammen og han kan rende med andre piger lige så tosset han vil. Men jeg ved bare, at det vil gøre ondt, hvis det virkelig sker. For jeg HAR jo følelser for ham, parfølelser og familiefølelser. Som han jo iø også har for mig. Han har mange gange sagt, at det ville stikke ham dybt, hvis jeg begyndte at være sammen med en anden mand, men at han samtidig ikke vil forhindre mig i at blive lykkelig med en anden, som kan give mig det, jeg søger og ønsker, når han nu ikke kan.

Det er svært......

Anmeld

25. juli 2010

dorthemus

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg oplever det ikke selv sådan, at jeg affærdiger jeres respons. Jeg sorterer bare i det. Og det, der rammer helt ved siden af, fordi I ikke kender mig, min ven og situationen, er jeg jo nødt til at lade gå forbi.

Men der er også mange gode pointer i nogle af jeres indlæg, som giver mig nogle eftertanker.

Det er rigtig forstået, at tiden for mig lige nu er min værste fjende. Kunne jeg spole tiden tilbage og var 30, så ville jeg vente med baby-projekt og lægge al energi i at finde en god livspartner i første omgang og så få et par børn med ham. Men sådan er det ikke. Jeg er 42 år og har allerede to mislykkede graviditeter bag mig i dette år, sandsynligvis fordi mange af mine æg er ved at være dårlige. Det haster derfor, hvis jeg overhovedet skal nå at blive mor i dette liv.

Jeg føler, at jeg har meget at tilbyde et barn, også selvom jeg skulle få barn alene, men jeg har personligt brug for støtte fra en god partner eller en ven og familie. Jeg ville sikkert godt kunne gøre det alene, altså fx med donorløsningen, men kan godt være bange for, at jeg ville føle det som en dårlig løsning, også når barnet var her. For jeg synes, der er endnu flere dårlige aspekter ved donor-løsningen, end løsningen med min ven. Og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå jeres rationalisering af donor-løsningen som langt mere optimal ift. til venne-løsningen.

Jeg ville aldrig vælge anonym donor og kan slet ikke forstå kvinder, som gør dette. I aner jo slet ikke, hvor generne til jeres barn kommer fra i det tilfælde ?? Er I virkelig fuldstændig ligeglade med det ? Og hvordan kan I være det ? Det kan være en særdeles usympatisk mand, I har fået gener fra til jeres barn, måske endda en psykopat - de kan som bekendt snyde sig fra diverse test og undersøgelser. Det kan være en mand, som har nogle forfærdelige karakter-træk i jeres øjne, som I slet ikke ville kunne leve med. Og dem giver I så videre til jeres barn. Selv om I så måske sku være heldige med generne, så aner I ikke, hvor lige den næse stammer fra, de der brune øjne, smilet osv. Det må da give en underlig fornemmelse af kun at kende halvdelen af jeres barn. Det ville jeg have det meget mærkeligt med. Det er selvfølgelig det samme, når man adopterer, men det ville jeg nok heller ikke vælge som løsning. Så skulle jeg vælge donor løsningen, så skulle det være en åben donor og det koster bare for mig en halv årsindtægt - nej jeg kan ikke huske, hvad det koster, men i hvert fald kunne det for mig lige så godt være vingen af en jetjager, som jeg aldrig får råd til. Og det er altså en væsentlig faktor, når adgangsbilletten er de penge, som jeg på ingen måder ville kunne låne mig til og kunne få afbetalt. Min økonomi hænger kun lige akkurat sammen og så dårligt nok. Jeg kan håbe på, at det blir bedre, når jeg er færdig med min uddannelse, men jeg har ingen garanti for arbejde.

Og det er så et argument fra nogle af jer, at jeg overhovedet ikke sku få børn, hvis jeg ikke har råd !! Det er da godt nok det mest dansk-forkælede argument, jeg længe har hørt !! Hvis en lykkelig barndom krævede to indtægter med et minimum til materialle goder som hus, båd, bil og udenlands rejser, så var der godt nok ikke mange børn, der blev sat i denne verden. Jeg er selv vokset op under meget små kår, og det har efter min mening kun gjort mig til et bedre menneske, som ikke er så materielt fikseret, at jeg ikke kan nyde det sande og ægte liv. Men selvfølgelig skal der være til det basale: mad og bleer. Alt andet finder jeg nok en loppemarkeds eller genbrugs løsning på. Men det ville blive rigtig svært for mig at skulle klare mig uden børnepengene fra faderen. Det mener jeg absolut er et væsentligt argument, men selvfølgelig ikke det afgørende på den måde, at jeg for enhver pris bare skal finde en far. Det er klart.

Et andet argument for donorløsningen er bl.a., at jeg ikke kan regne med, at min ven er der, fx når barnet først er der. Nej, men ved donorløsningen er jeg da ihf HELT sikker på at blive alene om det. Fuldstændig alene ! Jeg får ikke engang støtte fra stat og kommune i form af børnepenge.

Der blir også spurgt til, hvordan vi vil klare forældre fordelingen og opgaven bagefter. Også her ser jeg fordele i at vælge min ven, idet han ikke er interesseret i at være fuldtids singlefar, altså i den situation at vi er singler og ikke par, men gerne vil overlade forældremyndighed til mig, så barnet ikke blir kastebold eller kommer til at leve i en kuffert, for det ku jeg slet ikke leve med. Selvfølgelig skal han have samkvemsret, både for hans skyld, men også for barnets skyld. Det blir måske noget med en weekend om md., når barnet er gammelt nok. Vi har desuden snakket om at holde fødselsdage og højtider sammen. Om dette fortsat ville kunne fungere, hvis/når der kommer andre partnere ind i billedet er usikkert. Det må vi tage til den tid og er heller ikke afgørende. Vi finder en løsning, der dur.

Fordelen er jo, at jeg kan se, hvordan han samarbejder med sin ex om sine nuværende to børn og det fungerer upåklageligt. Han har dem hveranden uge 4 dage. De har så til gengæld fælles forældremyndighed, men de bor også mindre end 10km fra hinanden, så det kan praktisk bedre lade sig gøre mht skole osv. og det er også mere naturligt i dette tilfælde, da de har fået børnene i ægteskabet som et fælles ønske.

Gry skriver, at min ven måske vil have et andet forhold til dette barn end sine nuværende, som han har skabt med en kvinde, han elsker og boede sammen med. Det har jeg ikke tænkt på, så det er da absolut en ting, jeg skal overveje nærmere. Måske snakke med en ekspert om på det område. Ingen kan selvfølgelig sige, hvordan lige præcis min ven vil reagere, men det ku da være interessant, om der er nogen statistik på det område. Eller nogen pædagogik/psykologisk erfaring. Men om han vil være der til fødslen ? Det tror jeg helt sikkert. Han er kørt 150 km 2 gange på to uger, for at deltage i de scanninger, jeg var igennem for et par uger siden. Han er senior-studerende, ligesom jeg selv, og har derfor også en stram økonomi, som hele tiden også er en faktor lige nu.

Generelt har jeg den oplevelse, at min ven ER meget bundet til mig. Ingen af os har været forelsket på noget tidspunkt, men vi har kærlighed til hinanden og værdsætter hinanden rigtig meget og er tiltrukket af hinanden. Faktisk har vi endnu ikke formået at være sammen en weekend uden at vi også var sammen på en intim måde og kæreste-agtigt. Det er også det, der gør det rigtig svært ikke at opleve os som kærester. Jeg har selv haft overvejet - som en af jer er inde på - om det er et ulige forhold, hvor han får det hele og det er mig, der må lide afsavn, og om der mangler drive nok for ham til at gøre en yderligere indsats lige nu, hvor han ikke ønsker mere end det, han allerede har. Men han siger jo, at han på længere sigt gerne vil leve i et parforhold, men ikke føler, det er det rigtige for ham lige nu. At JEG ønsker en familie, er han fuldstændig klar over, for det har vi snakket om mange gange. Vi har forskellige  behov pt. Han har to seriøse forhold bag sig, uden ret meget pause imellem og føler bare en trang til at være sig selv, finde sig selv. Jeg har været single i en del år forud for dette og ønsker virkelig meget en familie. Og det kan han ikke give mig lige nu, men det er ikke ensbetydende med, at han ikke kan det i fremtiden. Det ser vi begge på den måde.

Det er selvfølgelig muligt, at det er fordi, at VI ikke er rigtige for hinanden, at han har den følelse af ikke at ville forhold lige nu. Og det er selvfølgelig også min store skræk. At han pludselig meddeler, at han har mødt en anden og jeg så bare føler mig ført bag lyset, at han ikke har været ærlig. Men det er ikke sikkert, at det handler om ærlighed, men måske bare, at han ikke er så selvbevidst menneske, at han ved, hvad han vil og føler, før han står i det og kan mærke det. Jeg tror, at han på en måde gerne vil være en del af mit liv, fordi han er tiltrukket af det og af mig, synes det er spændende, men det er samtidig for anderledes ift. hvad han selv er vokset op i, til at han kan leve sammen med mig. Udover det, er vi også meget forskellig i både personlighed og kulturbaggrund. Om det ku fungere som "to modsætninger, der supplerer hinanden" ,eller om vi simpelthen bare er for langt fra hinanden, det er det usikre spørgsmål, som vi ikke føler en afklaring på. Det ville nok kræve, at man prøvede at bo sammen, men det ville kræve at en af os flyttede 150 km og det er der ingen af os, der vil og kan pt. Hans argument er bl.a, at han er for usikker på, om vi ville kunne have en hverdag sammen og at han mangler følelsen af forelskelse og at jeg er "den rette". Jeg har nok en mere flegmatisk holdning til disse ting, idet jeg ikke tror på forelskelse som et grundlag for at finde en partner, men at det er noget, der kommer efterfølgende, og at følelsen af "den rette" er fup og fidus og selvbedrag. INGEN er "den rette" på forhånd. Man kan bilde sig selv det ind, når man er forelsket, men der er ingen mennesker, der matcher hinanden 100%. Og jo mere sammensat, varieret et menneske, man er, jo sværere er det at finde et match. Det er klart, at jo mere simpelt sammensat et menneske du er, fx ved at du har få interesserer i livet og få fokuspunkter, jo nemmere er det at finde et match. Derfor kan min ven, som nok må falde i den sidste kategori, måske noget nemmere finde en kvinde, som han føler han matcher med, end jeg ville kunne, og derfor har vi også forskellige erfaringer og forventninger på det område.

Nu er der så nok nogle, der straks vil råbe ud, at når vi ER så forskellige, hvordan skal vi så blive enige om opdragelsen af et barn. Netop på disse punkter, hvad værdier angår, matcher vi faktisk hinanden særdeles godt. Og vi kommunikerer overvejende godt og er begge interesseret i at finde gode, optimale løsninger for alle parter. Det giver et godt fundament, som gør at jeg tror på det. Borset så altså fra den tvivl, der ind imellem dukker op, når han træder ved siden af.

Jamen du har jo allerede taget en beslutning, så held og lykke med det hele

Anmeld

25. juli 2010

tinasmor

Det som jeg ikke helt forstår er, du bruger rigtig meget krudt på, at overbevise os om ( i dit sidste indlæg) at det er det rigtige at gøre, men i dit første indlæg var der en masse ting du var rigtig meget i tvivl om. Du følte, at han ikke var ærlig osv.

Jeg kan kun sige, at det lyder som om du jo allerede HAR taget din beslutning og allerhelst vil have, at vi siger, at det er en god ide.

Jeg kan sagtens forstå nogle af dine argumenter. Nogle kan jeg slet ikke sætte mig ind i (det med en doner kunne have psykomatiske træk osv) Det er jo ganske alm. mænd som donere lige som dem man møder på en date eller i byen. Så vidt jeg ved koster det ikke alverden med en doner. Omkring 2000 kr samt lidt medicin til måske 1000 kr. Det må jo siges er til at overkomme at få skrabet sammen. (hvis det lykkes i første forsøg selvfølgelig)

Men nu hvor jeg kan se, at du har udelukket lukket doner fuldstændig og det så er tilbage mellem din ven og en åben doner, så kan jeg godt læse ud fra dit indlæg, at det faktisk er din ven du vil have til at være far til barnet.

I såfald synes jeg da bare I skal gøre det. Tag alle de vigtige snakke først. Det enste der stadigvæk skuer i mine ører er det med, at I jo egenlig på en måde er meget mere tætte end "bare" venner. Almindelig venner kysser man jo ikke rundt med og er intime. Jeg tror du er mere glad for ham end du vil indrømme og jeg tror det vil gøre ondt, hvis han 2-3 måneder inde i din graviditet møder en pige som han forelsker sig i.

Jeg kan godt sætte mig ind i at man hvis man havde en super god ven (KUN ven) og begge havde lyst til at få et barn uden at være kærester sammen. Men man skal være så afklaret med situationen at man ved at man på en måde blive "enlig mor" med lidt aflastning.

Man kender jo ikke fremtiden. Han kan møde en ny. Ny kærste bliver gravid og så er de pludselig en familie.

Der kan også ske det, at dig og din ven ender med at blive en familie sammen og at du såmed får hele "pakken".

En 3. løsning er selvfølgelig at det kommer til at fungere upåklageligt med jeres ordning.

Eller selvfølgelig den lidt mere kedelige, hvor du måske har alt for store forventninger til hvordan det bliver, og han IKKE er interesseret i at lege så meget far, mor og barn som du havde håbet.

Hvilken én det bliver kan fremtiden jo kun sige. Men som sagt virker det ud fra dit brev, at du allerede HAR besluttet dig nu, og så kan jeg jo bare sige, at jeg håber, at det valg i tager kommer til at fungere godt for jer.

Jeg vil give dig ret i, at tiden ikke er på din side mht dine æg så kan godt forstå du vil igang. Men igen, kan ikke se hvorfor han skulle ønske at sætte et barn i verden som han ved han ikke bliver en stor del af (1 gange om måneden eller hver anden weekend eller lign)

Anmeld

25. juli 2010

thilde-tusindfryd

tinasmor skriver:

Det som jeg ikke helt forstår er, du bruger rigtig meget krudt på, at overbevise os om ( i dit sidste indlæg) at det er det rigtige at gøre, men i dit første indlæg var der en masse ting du var rigtig meget i tvivl om. Du følte, at han ikke var ærlig osv.

Det kan måske godt opleves sådan. Men det er nok mere et spm om, at de voldsomme følelser af svigt fra i torsdags/fredags nu har forlagt sig lidt og jeg ser mere nøgternt på det. Men det er også følelsen af, at der ikke er nogen optimale valg, der afspejler sig i min opblødning. At jeg ikke ser nogen anden BEDRE løsning og at det så måske bare handler om, at finde den BEDSTE løsning med min ven.

Jeg kan kun sige, at det lyder som om du jo allerede HAR taget din beslutning og allerhelst vil have, at vi siger, at det er en god ide.

Det er ikke rigtigt. Jeg føler mig ikke 100% afklaret. Jeg har stadig døren åben for den åbne donor-løsning, men det er kun som en nødløsning, hvis det andet ikke kan fungere på en eller anden måde.

Jeg kan sagtens forstå nogle af dine argumenter. Nogle kan jeg slet ikke sætte mig ind i (det med en doner kunne have psykomatiske træk osv) Det er jo ganske alm. mænd som donere lige som dem man møder på en date eller i byen.

Jamen kære ven, der er skam også mange psykopater blandt der. Det viser statistikkerne jo ift. kvinder, der finder sådan nogle. Klinikkerne skilter meget med, at de er kristiske overfor, hvem de tager ind som sæddonorer og hvor mange undersøgelser, de gennemgår, men det er også et faktum, at mange af dem MANGLER donorer og efterlyser kandidater i mange medier, også på nettet. Tror du ikke, at de ind imellem slækker lidt på deres krav for at have et udvalg til kunderne ? Så længe der er penge i det, for begge parter, donorer får jo penge for det og derfor vil det primært tiltrække mænd, som mangler penge. Jeg tror ikke på, at der findes så mange altruistiske mænd, som synes det er en fed ide, at have en masse ukendte børn rendende rundt i verden. Det er måske mænd, som ikke har den store tilknytning til deres eget arvemateriale og hvad siger det om disse mænd ?

Det er en naturlig ting, at man gerne vil kunne udvælge sin egen avlspartner ift. gener og personlighed. Det gør dyrene også. Med donor-løsningen fra klinik køber du katten i sækken. Det kan vi ikke komme udenom.

Så vidt jeg ved koster det ikke alverden med en doner. Omkring 2000 kr samt lidt medicin til måske 1000 kr. Det må jo siges er til at overkomme at få skrabet sammen. (hvis det lykkes i første forsøg selvfølgelig)

Insemination med åben donor på Diers Klinik i Århus koster 5.500 kr. for insemination 1 gang i cyklus. 2 gange pr. cyklus koster 8.700 kr. Dertil kommer den indledende journalsamtale på 600 kr., fragt af donorsæd 800 kr., scanninger koster 500 kr. Dvs. ialt minimum 7.400 kr inkl. een scanning i hele forløbet. Jeg ved ikke, om du synes, det er håndører, men det er det ihf ikke for mig. Jeg har ikke været på ferie ud af landet, siden 1998, fordi jeg ikke har råd til bare en lille charter-ferie til 3000 kr. Så hvor sku jeg få de penge fra ? Og det er så med kun et skud i bøssen ved ægløsning, hvilket man jo ikke kan være sikker på er nok. Så det kan sagtens gå hen og blive meget dyrere. Man kan selv læse mere her

Dertil kommer, at det ikke er alle klinikker, der vil og må tilbyde inseminering med åben donor, fx mener jeg, at de alm. lægestyrede fertilitetsklinikker lige præcis ikke må ifølge lovgivningen. Så det er kun de private jordmoder klinikker, der må. Om der er andre gode jordmoder klinikker, som er billigere, ved jeg ikke. Dette er den eneste, jeg kender i Århus, som gør det.

Det enste der stadigvæk skuer i mine ører er det med, at I jo egenlig på en måde er meget mere tætte end "bare" venner. Almindelig venner kysser man jo ikke rundt med og er intime. Jeg tror du er mere glad for ham end du vil indrømme og jeg tror det vil gøre ondt, hvis han 2-3 måneder inde i din graviditet møder en pige som han forelsker sig i.

Ja, men jeg indrømmer da bestemt også, at jeg er meget glad for min ven. Jeg ser ham ikke som den drømmepartner, jeg havde forestillet mig at finde sammen med. Slet ikke. Faktisk var der mange drømme, jeg nok ville være nødt til at give slip på, hvis det sku være ham og mig. Men jeg holder bestemt rigtig megetaf ham, ja elsker ham jo. Han er en del af mig.

Jeg kan godt sætte mig ind i at man hvis man havde en super god ven (KUN ven) og begge havde lyst til at få et barn uden at være kærester sammen. Men man skal være så afklaret med situationen at man ved at man på en måde blive "enlig mor" med lidt aflastning.

Ja, det ville nok være mere optimalt. Men samme spm ku jo gælde her, ift hvad denne ven sku ha ud af, at være donor til mit barn ? Især da når han IKKE har nogle følelser knyttet til mig ? At få en 100% delebarn, altså 50/50, er jo ikke det, jeg ønsker. Jeg har en gl. skolekammerat, som bor i kbh., som også brændende ønsker sig et barn. Han forsøgte med sin kone i 8 år, men det lykkedes ikke og de gik fra hinanden. Men han vil jo gerne være far, lige så meget som jeg gerne vil være mor, så det ville blive delt forældremyndighed og et barn, der havde to boliger og sku rejse frem og tilbage og...nej ! Det er fandme godt nok for synd for barnet. DET vil jeg slet ikke byde et barn. Så hellere et barn uden en far. Det tror jeg er langt bedre og giver ihf. mere stabilitet.

Man kender jo ikke fremtiden. Han kan møde en ny. Ny kærste bliver gravid og så er de pludselig en familie.

Det er rigtig. Og lige nu et skrækscenarie for mig. Men hvis løsningen blir at sætte hinanden fri som partnere og kun have venskabet, så håber jeg da, at jeg kan acceptere det. I så fald vil jeg jo også søge en anden partner.

Svaret er skrevet ind i citatet

Anmeld

25. juli 2010

thilde-tusindfryd

Jeg tænker lige nu på, at jeg vil lave et udkast til en kontrakt med min ven omkring dette her baby-projekt, som vi begge skal skrive under på. Der skal listes alle de aftaler vi laver omkring forpligtelse fra hans og min side, involveringsgrad, ansvarsfordeling osv. både under selve graviditeten og efterfølgende.

Det kan måske lyde lidt klinisk og det er aldrig nogen garanti for, at aftalerne overholdes. Hvad skulle også være konsvensen være, hvis aftalerne brydes ? Det kan jeg ikke lige se en løsning på.

Men bare det at få det ned på skrift og skulle skrive under på det, er måske med til at gøre det mere konkret og virkeligt, især for ham. Så er han mere tvunget til at forholde sig til, hvad han vil gå med til og ikke. Og så kan ham måske også bedre mærke i sig selv, om det er noget, han kan og vil, eller hvor der er nogle punkter, der halter.

Hvis ikke han kan skrive under, så vil jeg foreslå ham selv at komme med et alternativt forslag til, hvordan HAN kan forestille sig det fungere. Så må det blive en forhandling. Og kan vi ikke blive enige, så skal det bare ikke være.

Det er en metode, altså kontraktskrivningen, som vi også bruger meget på mit studie, når vi skal danne studiegrupper. Det er så nemt at sidde og sige, ja ja, men det kan vi godt gøre, når man gerne vil være fleksibel og få det til at køre. Noget andet er,  når man vitterligt skal sætte sin underskrift og dermed på skrift er fanget af sin aftale, så mærker man virkelig konsekvensen af aftalerne og om man nu også kan være med til det.

Anmeld

25. juli 2010

Svei

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg tænker lige nu på, at jeg vil lave et udkast til en kontrakt med min ven omkring dette her baby-projekt, som vi begge skal skrive under på. Der skal listes alle de aftaler vi laver omkring forpligtelse fra hans og min side, involveringsgrad, ansvarsfordeling osv. både under selve graviditeten og efterfølgende.

Det kan måske lyde lidt klinisk og det er aldrig nogen garanti for, at aftalerne overholdes. Hvad skulle også være konsvensen være, hvis aftalerne brydes ? Det kan jeg ikke lige se en løsning på.

Men bare det at få det ned på skrift og skulle skrive under på det, er måske med til at gøre det mere konkret og virkeligt, især for ham. Så er han mere tvunget til at forholde sig til, hvad han vil gå med til og ikke. Og så kan ham måske også bedre mærke i sig selv, om det er noget, han kan og vil, eller hvor der er nogle punkter, der halter.

Hvis ikke han kan skrive under, så vil jeg foreslå ham selv at komme med et alternativt forslag til, hvordan HAN kan forestille sig det fungere. Så må det blive en forhandling. Og kan vi ikke blive enige, så skal det bare ikke være.

Det er en metode, altså kontraktskrivningen, som vi også bruger meget på mit studie, når vi skal danne studiegrupper. Det er så nemt at sidde og sige, ja ja, men det kan vi godt gøre, når man gerne vil være fleksibel og få det til at køre. Noget andet er,  når man vitterligt skal sætte sin underskrift og dermed på skrift er fanget af sin aftale, så mærker man virkelig konsekvensen af aftalerne og om man nu også kan være med til det.

Nej, det er da helt langt ude det der...det er et lille menneske i er ved at lave, ikke en leasing aftale på en bil...

Det eneste du kan gå ud fra og regne med er at du kommer til at stå alene med et barn og på det grundlag ville jeg vælge en donor som ikke har så meget bøvlet med sig...at blive mor og ikke mindst i din alder vil vende din verden på hovedet og der vil blive rigeligt at skulle lære og leve med, uden du også behøver at bede om endnu mere bøvl... så derfor ville jeg vælge en åben donor og så acceptere at datoen er overskredet for at få en lille lykkelig familie...men du har sikkert så levet dit liv på en måde indtil du som ikke kunne gøres med familie...tænker her siden du først kommer ud i sidste øjeblik-.....det er egoistisk at få et barn, men derfor kan man godt prøve at gøre det bedste for barnet....og der lyder det som om du ikke er helt enige med os herinde...tror du har for mange følelser i klemme og det er jo klart.

Ønsker dig det bedste...

Anmeld

25. juli 2010

dorthemus

Eva. skriver:

Nej, det er da helt langt ude det der...det er et lille menneske i er ved at lave, ikke en leasing aftale på en bil...

Det eneste du kan gå ud fra og regne med er at du kommer til at stå alene med et barn og på det grundlag ville jeg vælge en donor som ikke har så meget bøvlet med sig...at blive mor og ikke mindst i din alder vil vende din verden på hovedet og der vil blive rigeligt at skulle lære og leve med, uden du også behøver at bede om endnu mere bøvl... så derfor ville jeg vælge en åben donor og så acceptere at datoen er overskredet for at få en lille lykkelig familie...men du har sikkert så levet dit liv på en måde indtil du som ikke kunne gøres med familie...tænker her siden du først kommer ud i sidste øjeblik-.....det er egoistisk at få et barn, men derfor kan man godt prøve at gøre det bedste for barnet....og der lyder det som om du ikke er helt enige med os herinde...tror du har for mange følelser i klemme og det er jo klart.

Ønsker dig det bedste...

Kan kun erklære mig helt enig

Anmeld

25. juli 2010

Mutti2B

Jeg vil bare informere dig om at det koster 5.500kr at blive insemineret på Diers + 600kr for journalsamtalen. Scanning er med i prisen i så fald du bliver insemineret og de 800kr til fragt af donorsæd er kun hvis de ikke har det på lager og de ikke kan nå at bestilles et strå hjem i deres normale ordre. Jeg er selv lige blevet insemineret ved Diers med åben donor . Kan varmt anbefale dem

Du skriver også at du ikke vil modtage støtte fra det offentlige hvis du vælger donor og det er ikke rigtigt. Du vil modtage børnefamilieydelse, ordinært børnetilskud og ekstra børnetilskud. Det eneste du ikke vil få er selvfølgelig de ca. 1000kr i børnepenge fra faderen og det særlige børnetilskud. Du kan endvidere søge om hel eller delvis friplads i institution hvis din indtægt er under ca. 400.000 om året. Synes faktisk det er ret meget støtte selvom børn koster.

Jeg er enig med alle de andre i tråden, men det virker som om du har besluttet dig. Held og lykke med det hele og jeg håber det er det helt rigtige for dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.