Kan man kalde sig student efter en HG?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2010

Vial

... Det eneste man "er", når man har gennemført en HG er en, der har bestået første del af en erhvervsuddannelse. Det i sig selv kan man sagens være stolt af - uden at skulle pynte sig med lånte titler og "narhatte"...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2010

Marco2

Jeg er sgu rystet over folks uvidenhed - måske er det de nye huers skyld. Uanset hver stolt man er af sin HG, så bliver man aldrig student af den uddannelse. Der er jo fuldstændig begrebsforvirring i denne her debat. Man bliver jo heller ikke frisør, fordi man klipper sit eget pandehår - eller konditor fordi man laver en lagkage til sin fødselsdag. Der er nogle titler her i livet, som kræver at man har gennemført noget specielt. Man kan studere og læse herfra og til juleaften, men man bliver kun student ved at tage en gymnasial uddannelse - ikke en erhvervsuddannelse.

Lige præcist.

Fordi man har gennemført en uddannelse betyder det ikke at man er STUDENT. Man har gennemført en uddannelse og må så bære den "titel" den uddannelse giver én, men man kan ikke tage en anden uddannelses "titel" og sætte den på, når man ikke har gennemført den uddannelse titlen berrettiger. 

Og til dem der kalder en HG for en studentereksamen kan slå "student" op i Wikipedia hvori der står:

En  student er en  person, der har taget en af de fire  studieforberedende  gymnasiale uddannelser i Danmark – enten studentereksamen (stx) højere forberedelseseksamen (hf) højere handelseksamen (hhx) eller  højere teknisk eksamen (htx).

Så selvfølgeglig er man glad for at have gennemført sin uddannelse, og tillykke til dem der har, men uanset hvordan man vender og drejer det giver en HG ikke én titel af student. Der skal en gymnasial uddannelse til.

AG

Anmeld

22. juni 2010

M&F&C

Dinna88 skriver:

Jeg modsiger ikke mig selv, du skal vist bare kende din historie
Den første gym. uddannelse har selvfølgelig den originale hue. The end. Derfor er det den eneste rigtige. Handelsskolen osv. kom på senere, og har derfor ikke den samme historie og SLET ikke den samme prestige i historien. 

Og så vidt jeg kan læse, så skal du lade være at skrive i en indirekte nedladende tone.... og det har intet med vores uenighed at gøre!

Og bevar mig vel, fordi man ikke kender huernes historie ... men fakta er, at man IKKE kun er student, når man har den røde hue fra gymnasiet! I øvrigt, der er stor forskel på uddannelserne (gymnasie - HH) og derfor er det sgu da egentlig meget fornuftigt at der er forskel på huernes farve!  Det er lissom rart at kunne skelne, ikke?

I øvrigt - så er det vist svært at modstå fristelsen at sige: Man kan godt høre hvilken farve din hue har haft, da du mener, at du bør være langt mere stolt af din hue end alle andre!

Prestigen ligger IKKE i farven eller historien - prestigen ligger i, at man har gennemført en 3-årig uddannelse og dermed har en STUDENTEReksamen!

Anmeld

22. juni 2010

Pia

JulieE skriver:

For mig er en student en der har gennemført en af de tre 3 årige grunduddanelser; Gynmasiet, HHX og HTX. HF, kan måske også godt snige sig med  Men bestemt ikke HG.

Og for nu at være helt ærlig synes jeg det er noget fis at Sosuer HG eller andre skal have hue. Hvor kom det fra??

Når du skriver at du syntes det er noget fis at sosu'er får hue på, er det så fordi du ikke syntes deres uddanelse er noget bevendt fordi de "kun" har læst i henholdsvis 14 mdr og 20 mdr alt efter om man er ssh'er eller ass'er?

Jeg syntes det er fint nok at ikke alle kan få huer på, fordi for mig er en studenter hue noget man får hvis man har gået mange år på skole , altså gym eller handeskole.
I får jeres huer som et symbol på at i har læst .

Men jeg syntes det er helt ok at feks sosuer også syntes de vil have en hue på, for de ( og jeg er selv en af dem) har sku knoklet for og få deres uddanelse, selvom den ikke tager 3 år..
Men fandtes der nu feks en speciel kittel /vest for vores uddanelse som symbol, så ville det da være federe, da det er det der kende tegner vores arbejde, men det gør der jo desværre ikke og derfor vælger man så en hue.
Og bagefter går de/vi ud og gør et fantastisk stykke arbejde for samfundet..
For de/vi fejre jo ikke hue efterfølgende på samme måde som de andre studenter.
Og det syntes jeg heller ikke de/vi skal, for der skal da være forskel på hva måde de forskellige uddanelser blir markeret på.

Anmeld

22. juni 2010

JulieE

BabyStella! skriver:

Det var da ikke særlig sødt sagt Jeg kalder mig selv student med min HG2...

Jamen... det er ikke studenter eksamen du har gennemført!!! Ordet student henfører til at have bestået studentereksamen, som er den eksamen du tager efter 3 år på gymnasiet!!

Idag er HHX og HTX på samme niveau som gymnasiet og derfor kan disse eksaminer også kaldes studenter eksamen og dem der har bestået denne eksamen kan kalde sig studenter.

Men, HG og HG2 er og bliver ikke en af disse eksaminer og derfor er man ikke student. BASTA!!!

Anmeld

22. juni 2010

Svei

Pia skriver:

Når du skriver at du syntes det er noget fis at sosu'er får hue på, er det så fordi du ikke syntes deres uddanelse er noget bevendt fordi de "kun" har læst i henholdsvis 14 mdr og 20 mdr alt efter om man er ssh'er eller ass'er?

Jeg syntes det er fint nok at ikke alle kan få huer på, fordi for mig er en studenter hue noget man får hvis man har gået mange år på skole , altså gym eller handeskole.

Men jeg syntes det er helt ok at feks sosuer også syntes de vil have en hue på, for de ( og jeg er selv en af dem) har sku knoklet for og få deres uddanelse, selvom den ikke tager 3 år..
Men fandtes der nu feks en speciel kittel /vest for vores uddanelse som symbol, så ville det da være federe, da det er det der kende tegner vores arbejde, men det gør der jo desværre ikke og derfor vælger man så en hue.
Og det syntes jeg heller ikke de/vi skal, for der skal da være forskel på hva måde de forskellige uddanelser blir markeret på.

Jeg synes altså også det er plat at give huer til alle andre end dem der er studenter....og det er ikke fordi jeg på nogen måde vurderer hvad der er bedst eller rigtigst, kan man overhoved sammenligne?

Jeg synes bare det er tamt at efterligne noget som hører til et andet sted....hvorfor ikke finde på noget selv.

Anmeld

22. juni 2010

Anonym trådstarter

KaMa skriver:

Jeg er sgu rystet over folks uvidenhed - måske er det de nye huers skyld. Uanset hver stolt man er af sin HG, så bliver man aldrig student af den uddannelse. Der er jo fuldstændig begrebsforvirring i denne her debat. Man bliver jo heller ikke frisør, fordi man klipper sit eget pandehår - eller konditor fordi man laver en lagkage til sin fødselsdag. Der er nogle titler her i livet, som kræver at man har gennemført noget specielt. Man kan studere og læse herfra og til juleaften, men man bliver kun student ved at tage en gymnasial uddannelse - ikke en erhvervsuddannelse.

Kunne ikke være mere enig!!

Skal lige siges, at jeg ikke underkender, at min venindes søn har gennemført HG, det er sgu godt gået for han er ikke den mest boglige, MEN student det er han altså ikke!!

Anmeld

22. juni 2010

Vial

BabyStella! skriver:

Det var da ikke særlig sødt sagt Jeg kalder mig selv student med min HG2...

Jamen, det har skam intet med sødhed at gøre! Det er et fact at du ikke er student med en HG. Det er da småpinligt at kalde sig noget man ikke er - og understreger da lidt en uvidenhed. Prøv at google, hvad en student er. Jeg har al respekt for folk, der har taget HG, det har jeg for pokker selv gjort - men det gjorde mig heller ikke til student. Jeg havde blot gennemført første del af en erhvervsuddannelse. 2 år efter var jeg kontorassistent. Hvilket en fra gymnasiet med et studiejob som kontorhjælper ikke ville kunne kalde sig. Hun er til gengæld student, når hun får sin hue. Der er forskel på titler, man kan ikke selv bare bestemme, hvad man er. I så fald, så er jeg fra dags dato en ægte prinsesse :-)

Anmeld

22. juni 2010

JulieE

Pia skriver:

Jeg har stor respekt for sosu uddannelse og det arbejde de udfører. Det må du endelig ikke være i tvivl om!!! Og de var egentlig bare et eksempel...

Historisk set hører studenterhuen til dem der har gennemført gymnasiet. Faktisk er de oprindelig noget man gik med på gymnasiet. ´Derfor synes at idéen i at andre uddanelser end de gymnasiale skal have hue på er forkert.

Anmeld

22. juni 2010

JulieE

Yrsa skriver:

Jeg synes altså også det er plat at give huer til alle andre end dem der er studenter....og det er ikke fordi jeg på nogen måde vurderer hvad der er bedst eller rigtigst, kan man overhoved sammenligne?

Jeg synes bare det er tamt at efterligne noget som hører til et andet sted....hvorfor ikke finde på noget selv.

Helt enig!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.