KaMa skriver:
Zette: Sikke nogle smukke hunde du har.
Jeg mener ikke at man kan avle på kamphunde bare fordi, at de er godheden selv. Som du skriver ang. dine slædehunde, så kan man få noget frem. Noget som ligger dybt i generne. Noget som de er fremavlet til at være. Nemlig kamphunde.
Noget andet, jeg kom til at tænke på, da jeg så dine hunde:
Jeg har rejst på Grønland og set de lækreste slædehunde. Desværre var det ikke lige kældedyr. De lugtede og var bidske.
Når en slædehund ikke retter sig ind på en tur, så skæres den fri. For det meste løber den tilbage til sit hjem. Andre gange bliver den til en vildhund. Så finder den en mage, og så lever de det "vilde liv".
Hvor jeg boede, kom der hver eftermiddag et par hunde og søgte efter mad ved husene. Der blev børnene hurtig lukket ind i sikkerhed.
Desværre er det sket rigtig mange ulykker deroppe med børn, som er blevet bidt og nærmest halvt ædt af de vilde hunde.
Så har man den viden, så er det måske klart, at folk trækker over på den anden side, når de ser dine. Trods snor og god opdragelse.
Det første billede er af en lille hvalp, som vist synes, at sneen var for kold at ligge i.
Åh ja - jeg ved godt at slædehunde på grønland er noget helt andet end det vi bruger dem som. Det er jo et transportmiddel og det er forskellen. Alle mener jo også at det må være så fantastisk at komme på slædetur med rigtige slædehundekørsel - jeg vil bare lige sige: HUSK KLEMMEN til næsen
for de skider!!!
Du skal tænke på at når det bliver sommer så efterlader man hundene på et øde sted - de stærke overlever, de svage, ja de dør bare. Så når man skal bruge dem igen, så henter man dem der er tilbage. De æder jo også hinanden.
Hvis du køber en slædehund i fx kennelen hayjoo (dem kan man finde på nettet) så er hundene jo opdrættet på dansk grund, og et helt andet sind. Jeg ville ALDRIG turde købe en hund fra grøndland, eller norge hvor de også kører slæde... jeg ville sku være for bange. Du har jo også forståelsen af at de bliver opdraget med tæsk hvis de ikke ordner sig ind og gør som der bliver sagt! Og derfor er de også aggressive og så kommer det der ulvegen jo hurtigt frem.
Af dem simple grund vælger jeg jo at købe en dansk hund.
Jeg tror nu at når alt kommer til alt, så er vi nogenlunde enige... måske ikke helt, men langt hen af vejen...
Jeg vil tilføje at gør min hund nogensinde antegn til at ville mit barn eller andres børn ondt, så ligemeget hvor meget jeg elsker den vil den altid blive aflivet... INGEN er tjent med at blive bidt!
Men indtil det forhåbentlig ikke sker, så støtter jeg ikke forbud, da det på sigt kan betyde at mine hunde ikke vil kunne findes...
Jeg kan iøvrigt ikke lide forbud af nogen art - bliver så satans rebelsk!!