Jeg er på en måde enig i, at det er fjollet at opstille regler, hvis ting er uproblematiske - og alligevel, så lyder det som om der er regelsæt. Fx med slikskuffe og tid på skærm - ‘hvis det bliver for meget’ - ‘hvis de ripper det hele’ osv. Så reglerne er der jo - de er bare underforståede. Og hvis børnene fungerer fint med underforståede regler, så er det da fint.
Skærmtid herhjemme er heller ikke under fast minuttal - det svinger lidt efter humør og overskud hos børn og voksne. Men regler er der jo alligevel - de er ikke formuleret skarpt og hængt op på et lamineret ark, for det har børnene egentlig ikke behov for. De ved godt, hvordan skærmtid fungerer her i huset.
Så nu hvor jeg skriver mig ind i det, så tror jeg, at den her diskussion også handler om, hvordan man opfatter ordene ‘regler’ og grænser - jeg forestiller mig egentlig ikke plancher og klare aftaler, som er mejslet i sten osv. men mere, at man som forældre selv ved, hvor ens grænser går, og formår at formidle dette til sine børn på den ene eller den anden måde. Derfor opfattede jeg ‘ingen regler’ som ‘alt er tilladt’ - men jeg forstår så nu, at det ikke er ment på den måde. Så vi er ikke så langt fra hinanden endda.
Hele min mission (om man vil) i denne tråd har egentlig været at sige, at det vigtige er, at forældre har holdninger og tør stå fast på dem, selvom andre er uenige. At man tør sætte de rammer for ens barn, som man selv tror på er de rigtige - fra slik i slikskålen til fredagstamtam over Snapchat og tiktok til alkoholkultur i 9.klasse.
Jeg mener, at for mange forældre bliver usikre og lader sig diktere af en eller anden ide om, at det værste der kan ske er, at ens barn ikke er med i fællesskabet - derfor får barnet mobil, kommer på SoMe, får lov at drikke tidligt - og så presser man andre forældre, som måske stod lidt mere fast - og så de næste og de næste. Og det er ikke sundt for børnene. Det er sundt at vokse op med forældre, der tør stå fast på deres principper og sætte grænser. Forældre, der har overvejet, hvad de synes er acceptabelt og som fortæller deres børn det - på den ene eller den anden måde.
Vi kommer jo ikke til at sætte de samme regler, for vi er ikke ens og børnenes situationer er ikke ens.
Jeg læner en del af mine holdninger og regler op af den forskning der tyder på, at regler til den stramme side kan give sundere vaner på lang sigt. Derfor tænker jeg, at 9-10 år er for lille til en mobil. Når mobilen kommer, så kommer vi til at overveje, hvordan vi vil sætte grænser og regler for den. For der skal være grænser - men det lyder nu heller ikke som om vi er uenige i det.