Tullebadulle skriver:
Jeg oplever bestemt at dem der har strengere regler reagerer mere mod det når de er i andre rammer fx slik ved legeaftaler. Det er min egen personlige oplevelse.
Hvor læser du at jeg fx ikke har holdninger eller sætter grænser? Jeg sætter grænser, når jeg oplever et problem. Min ene søn har haft tendens til at lyve. Så tager vi en snak om det og hvorfor det ikke er i orden. Hvis slikskabet eller is i fryseren bliver ryddet mens vi ikke er hjemme fjernes tingene.
Hvis der er en dårlig tone når der games, eller lysten til fysiske legeaftaler forsvinder begrænses spillertiden. Men jeg sætter ikke regler op for telefon, pc eller slikindtag når det ikke er et problem. Min ene søn kigger aldrig på sin telefon. Den anden bruger sin ret begrænset. Så her er der ingen grund til streng rammesætning.
Jeg skriver ikke, at du ikke sætter grænser - jeg er slet ikke efter dig personligt. Jeg ved jo ikke noget om dig og dine børn og din opdragelse.
Jeg kommenterer udelukkende på den holdning, jeg opfatter du har ud fra dine indlæg: At det er godt for børn at ‘lære tingene hjemmefra’/‘de skal jo lære det, så derfor kan de lige så godt få adgang…’ ‘det er synd at man ikke har adgang til det samme som de andre’ - hvadenten det så gælder slik, alkohol eller skærm.
Jeg er uenig i de holdninger, og jeg gør opmærksom på, at en del af mit ståsted i forhold til det her er underbygget af forskning.
For mig at se handler det her om en debat ang mobiler, grænser, opdragelse generelt. Ikke noget personligt i forhold til dig og dine børn - eller mig og mine børn. Jeg beklager, at mit opslag har givet anledning til misforståelser.
Ang børn og slik - så tror jeg faktisk stadig på, at børn, der er vant til at spise sødt ofte og ikke har store begrænsninger, vil vokse op og spise mere slik end børn, der har været vant til at slik hører særlige lejligheder til. Så kan det da godt være, at de sidstnævnte går amok i slik ved børnefødselsdagen en enkelt gang - det er jo børn. Lige så vel som min dreng sidder klinet til sin større fætter, når han sidder med telefonen, fordi det er så spændende. Men jeg er sikker på, at det på den lange bane vil vise sig, at de gode vaner og grænser fra barndommen vil skinne igennem. Det er dog min egen teori, da man kan se det i forhold til forskningen i alkoholvaner - men jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes med disse ting.
Det er da også muligt, at den unge med stramme alkoholvaner vil drikke hjernen ud første gang han/hun får frie tøjler - men igen: Al forskning viser, at det ikke vil være noget, han/hun gør hver weekend.