Langt :]
Vores ældste søn er 10 år og går i 3. klasse. Indtil nu, har de været to i klassen der ikke havde telefon. Nu er vores søn den eneste der ikke har.
Sønnike er MEGET glad for skærme. Han har herhjemme netop fået en gamer-computer efter mange års ønske. Derudover har han sin skolecomputer, som han også kan spille på herhjemme og hos venner.
Han går i skole og SFO/klub i byen hvor vi bor, dvs han bevæger sig max 1,5km væk fra vores hus (mindre by). Han dyrker sport i nabobyerne, så der kører vi ham.
Han vil rigtig gerne have en telefon. Og nu hvor han er den eneste i klassen uden, så er ønsket endnu højere.
Min mand og jeg er ikke enige om han skal have en, men vi har løbende en fredelig dialog omkring det.
Jeg sætter foden i jorden og siger nej til telefon. Når han skal have en telefon, så bliver det når han får et behov for at ringe eller skrive rundt. Det behov er der ikke nu. Han låner skolens telefon ligesom de yngre børn. Og han må i øvrigt rigtig gerne lære, at løse pludselig opstået problemstillinger uden at skulle have mor og far som livline. Han skal altså tænke selv.
Hele GPS-delen/overvågningen, har hverken min mand eller jeg brug for.
Min mand synes han skal have en, bare fordi. Og jeg stejler fuldstændigt. Barnet skal tidsnok få en telefon. Jeg vil gerne have mine børn forbliver børn længst muligt tid. Spil og socialemedier kommer alligevel ikke på tale.
Og at få en telefon fordi alle andre har, er bestemt ikke et argument.
Men er jeg for standhaftig? Skal jeg bøje mig? Er der andre herinde med små-store børn, som har valgt telefon fra? Må jeg hører jeres tanker?
Som jeg sagde til min mand; det behøver jo ikke være mig, som skal have min vilje. Det kan ligeså godt være min mand som bestemmer det her. Jeg har virkelig bare svært ved det. Og det er teknologi generelt.
Kom med jeres erfaringer og tanker. Konstruktivt