Min dreng er lige blevet 9, og har ikke fået en telefon i fødselsdagsgave. Jeg er helt enig med dig i, at han kan få en telefon når han har brug for det. Det har han ikke endnu. Jeg håber, han heller ikke har brug for den, når han bliver 10 - han er ikke den sidste i klassen, der ikke har, men selvfølgelig er der efterhånden en del.
Jeg underviser selv i 7.klasse. Der er elever, der har været på tik tok siden de var 6-7 år. Der er jævnligt sager, hvor de overskrider hinandens grænser, skriver grimt, laver hadesider, sover for lidt og generelt viser, at det her er noget, der er svært at styre - også når man er 14 år og har mange års erfaringer.
Selvfølgelig behøver man ikke være på sociale medier, bare fordi man har fået en telefon - men sandheden er jo, at når vi bruger ‘de skal ikke føle sig udenfor’ som argument for , at de skal have en telefon - hvordan argumenterer man så for, at de ikke må få Snapchat, når andre har det? Ikke må komme på tiktok - når de andre må? Osv. Hvor går grænsen? Der er aldersgrænse på 13 år på sociale medier - og virkelig mange unger har det alligevel. På den måde blåstempler forældre i stor stil fællesskaber, som børnene egentlig er for unge til. Og forældre, som ønsker at følge anbefalingerne bliver pressede, fordi deres børn ikke skal være udenfor fællesskabet.
Man kan jo så passende se dokumentaren ‘Alene hjemme på nettet’ og se, hvad børnene støder på - og ikke deler med deres forældre fx i frygt for, at forældrene så siger, at de ikke må have sociale medier.
Der er årgange på min arbejdsplads, hvor eleverne begynder at feste og drikke alkohol i 7.klasse - med samme begrundelse. At ungerne ellers føler sig udenfor.
Min pointe er, at man også nogle gange skal være den forælder, der står fast - dem, der ikke giver køb på principper og vælger ting, man faktisk ikke bryder sig om, for at barnet skal være en del af fællesskabet.
Det er selvfølgelig helt ok at synes mobiler til børn er ok - men det er også helt ok at have nogle holdninger til, at man skal have en vis alder før man får kastet internettet på godt og ondt i lommen - og jeg synes ikke, man kan bygge beslutningen alene på, at drengen måske føler sig udenfor fællesskabet på det her lille punkt.
Det er ok at være den sureste og kedeligste forælder i klassen. Nogen skal jo være det. Og når du ikke oplever, at drengen reelt er udenfor fællesskabet - så bliver det vel netop ‘bare fordi’ - og så kan det måske godt vente et år eller længere.