Nu hvor du har fået så mange kritiske svar, så vil jeg indskyde at jeg forstår dig indlæg fint.
Den besked, du svarer på, indikerer at 5 sygedage om året er fuldstændig urealistisk, hvilket du blot siger, at det ikke er for den enkelte.
Og så forstår jeg det som om, at du mener, at et generelt højt sygefravær på en arbejdsplads (højere end normalen) indikerer et dårligt arbejdsmiljø eller en dårlig arbejdsmoral hos medarbejderne.
Det var mig der skrev det indlæg, og hvis du læste konteksten så var det et svar på det her
"På min arbejdsplads skal vi konstant snakker sygefravær fordi det er for højt og målet er max 5 sygedage inkl barnets sygedag pr medarbejder, konstant skal vi dunkes i hovedet. Det resulterer i at de pligtopfyldende medarbejdere (som ikke er problemet) kommer syge på arbejdet. De personer som er problemet sygemelder sig stadig, da de åbentbart ingen samvittighed har "
En forældre med 2 eller 3 børn kommer jo lynhurtigt over 5 dage når ungerne tæller med. Og derfor er det fuldstændig urealistisk at stille det som et krav til samtlige medarbejdere. Man er nød til at tage højde for den enkeltes livssituation. Så kan man internt godt have et mål, men det må aldrig blive den enkelte medarbejder, der skal "stå til regnskab" og man skal dælme tænke sig om når man har sygefraværssamtaler
Vi kan da sagtens være enige om at hvis man som arbejdsgiver ser medarbejdere med 3-4 sygedage hver måned eller altid syg i et bestemt mønster, at det kan indikere der er noget galt. Men det er en helt forkert tankegang at udskamme og gøre folk forkerte pga sygdom.
Min mand kom til samtale da han havde haft 12 fraværsdage et år. Det poppede op i systemet som en stor afvigelse i forhold til gennemsnittet. Så langt så godt. Samtalen startede omsorgsfuldt og arbejdsgiver ønskede at vide om de kunne gøre noget/ændre noget for at hjælpe ham? Han fortalte det som det var -møgsyg med corona 7 dage (det gav 5 fraværsdage) så havde han været uheldig at få roskildesyge som også var en uge (igen kun 5 fraværsdage fordi han også lå syg over weekenden der) og ja så havde vores børn også lagt sig med samme sygdomme, hvor han havde taget 2 sygedage på den ene (jeg "tog" de resterende 10 da jeg alligevel selv var syg samtidig med at de var syge) altså ganske alminelig sort uheld. Det havde arbejdsgiver god forståelse for, men alligevel sluttede samtalen med at når nu de havde haft denne samtale, regnede de med at der ikke kom flere sygeperioder det år. Samtalen var holdt i marts..
Det er flere år siden nu, men min mand er stadig panisk når han kan mærke begyndende sygdom eller når børnene er syge. Heldigvis var jeg på barsel kort efter og kunne tage mig af syge børn, men han blev jo også selv syg. Og jeg har haft vredet armen om på ham (illustrativ talt) og tvunget ham til at sygemelde når han har ligget med 39 i feber og ikke engang har haft energi til at spise med til måltiderne. Han mente at han i det mindste skulle prøve at tage noget panodil og køre af sted. Én gang tog han af sted med diarré fordi han ikke turde sygemelde sig.. han blev så smidt hjem efter en time, men seriøst -dels nåede han sikkert at smitte folk og dels kunne det have været undgået. Men det er resultatet når man som arbejdsgiver arbejder ud fra at den enkelte "pjækker" når de har flere sygedage end gennemsnittet. Han følte sig overvåget og mistænkeliggjort og begyndte at ringe til lægen hver gang han var syg for at kunne dokumentere at det ikke bare var pjæk, hvis han blev "plukket ud" til "omsorgssamtale" igen..
Og dét giver altså dårligt arbejdsmiljø.
Men mange arbejdsgivere er helt forhippet på måltal. Og selvom mange sygedage KAN være tegn på dårligt arbejdsmiljø, så er få sygedage ikke nødvendigvis et udtryk for et godt arbejdsmiljø.. sådan kan man slet ikke bruge tallene.
desuden kan der være nogle årsager der gør at enkelte medarbejder stikker ud (kroniske sygdomme f.eks.) eller én der brækker en arm og er væk flere måneder. Det trækker jo et gennemsnit op.. mister de andre medarbejdere så retten til at være syge? Det hænger jo ikke sammen
Og DERFOR er det dumt og urealistisk at sætte et mål for sygefravær på den måde og bruge det over for medarbejderne.. og ja ueg mener stadig at for en som mig med 3 børn er 5 sygedage i udgangspunkt helt urealistisk. Alle børnene har haft skoldkopper i år f.eks. der var vi hurtigt op på 6 sygedage (2 pr barn ifølge overenskomst) og så "trak vi over" på fleks og ferie for resten, for de fik det selvfølgelig efter hinanden så der var mindst ét sygt barn hver dag i en måned. Men så er det jo heldigt at jeg bare "lader være" med at være syg resten af året.. ironi kan forkomme