Maricella skriver:
Jeg ved ikke om jeg formulerer mig kluntet eller du faktisk ikke forstår hvad jeg skriver? Jeg har i øvrig ikke sagt at folk herhjemme var syge hver anden dag i 3 måneder?
Det jeg reagerer på er den accept af at man kan sætte et mål for hvor meget syg hver enkelt medarbejder må være og at det er ens for alle.
At det så lige er 5 dage synes jeg er ekstra tosset, for det vil de fleste brænde af bare på en omgang influenza, hvis de fik det. Og så bliver der sat lighedstegn mellem sygemeldinger og dårlig arbejdsmoral. Og de, der tilfældigvis ligger under grænsen på 5 dage, ligestilles med folk med en bedre arbejdsmoral end andre. Det jeg prøver at sige er at det nok er rent held, og hvis man ALDRIG har sygedage kan man ikke sige at folk aldrig ER syge..
Og så skriver jeg anekdotisk hvordan vi herhjemme har oplevet sådan en målstyring påvirke min mand
Og hvorfor det for OS er et helt urealistisk mål. Man behøver jo ikke have 2-3 børn før det er urealistisk -man kan også bare være uheldig
Og med urealistisk mener jeg -for at skære det ud i pap- at man ikke kan sidde et eller andet sted og bestemme at nu må medarbejderne kun være så meget syge -for sygdom er man ikke herre over. Så man skal opfylde et mål, som man dybest set ikke har indlydelse på. Hvis ikke det er urealistisk at bede folk kontrollere noget, som de ikke har indflydelse på, så ved jeg ikke hvad det er..
Jeg har i øvrig ikke sagt at folk herhjemme var syge hver anden dag i 3 måneder?
Du skrev at din mand havde 10 fraværsdage og børnene yderligere 12, da I nåede til engang i marts (ca 50 arbejdsdage).
Det jeg reagerer på er den accept af at man kan sætte et mål for hvor meget syg hver enkelt medarbejder må være og at det er ens for alle.
Men har jeg og den anonyme skrevet det nogen steder? (Når det er sagt, så laves der jo regler ud fra “normalniveauer”, hvorudfra der kan reageres med mere “manuelle” vurderinger).
At det så lige er 5 dage synes jeg er ekstra tosset, for det vil de fleste brænde af bare på en omgang influenza, hvis de fik det.
Igen, jeg har ikke forsvaret den specifikke grænse - jeg tror at gennemsnittet præ Covid har ligget på 8-9 dage om året.
Og så bliver der sat lighedstegn mellem sygemeldinger og dårlig arbejdsmoral. Og de, der tilfældigvis ligger under grænsen på 5 dage, ligestilles med folk med en bedre arbejdsmoral end andre.
Af hvem? Ikke af mig på individuelt plan! Men hvis en afdeling eller en virksomhed præsteret medarbejderfravær, der afviger fra normalen, så ville jeg da bestemt kigge på, om arbejdsmiljøet på den afdeling/arbejdsplads er tilfredsstillende eller og arbejdsmoralen (generelt) er svingende af anden årsag.
Når det så er sagt, så tror jeg da, at mange mennesker kunne styrke deres immunforsvar og dermed reducere antallet af sygedage ved at leve sundere all around - men igen det er på et generelt plan. Så jo, man kan godt som arbejdsplads understøtte, at medarbejdere ikke bliver ligeså syge ved at skabe et sundt arbejdsmiljø, der understøtter at medarbejdere kan træffe gode valg for deres fysiske og psykiske helbred. Det sker hele tiden.