Sygemeldt med bækkenløsning men har planlagt rejse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Offentlige ansat og som du siger hvis der kan passe med arbejdspladsen, hvilket jo så betyder at det ikke er en ret og så skal man selvfølgelig altid forsøge at finde anden pasning

Barnets 2. Sygedag er yderst sjældent det bliver praktiseret og jeg har faktisk kun hørt om det en gang. 

Hvad man så skal gøre, Jah pas. Mit barn blev ringet hjem en fredag (første sygedag) og jeg tog hjem 3 timer før tid. Bedsterne passede mandag-tirsdag. Onsdag kunne vi ikke finde andet pasning og jeg var nødt til at tage en akut omsorgsdag. Der er min erfaring så at mange udnyttet og taget første sygedag igen

Nej, præcist som jeg skriver, er det ikke en ret for offentligt ansatte, men det er det altså for nogle privatansatte, og derfor kan man ikke kategorisk hævde, at det ikke er. Og nej, man skal ikke altid forsøge at finde en anden løsning - hvis barnet er alvorligt sygt, og der ikke er andre nære omsorgspersoner, kan ingen pålægge dig at lade dit barn passe af andre. 
I jeres situation kunne bedsteforældre træde til to dage - vi har ingen mulighed for at passe vores barnebarn, da vi begge er i fuldtidsjobs og har 16 og 14 år tilbage før pensionen. Det samme gjaldt, da vores børn var små - her var selv oldeforældrene erhvervsaktive, da min datter blev født. 

Det er svært at regne ud, om du skriver ud fra egne erfaringer eller om arbejdsmarkedet generelt, når du hævder, at barns 2. sygedag sjældent praktiseres. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Maricella skriver:

Det var mig der skrev det indlæg, og hvis du læste konteksten så var det et svar på det her

"På min arbejdsplads skal vi konstant snakker sygefravær fordi det er for højt og målet er max 5 sygedage inkl barnets sygedag pr medarbejder, konstant skal vi dunkes i hovedet. Det resulterer i at de pligtopfyldende medarbejdere (som ikke er problemet) kommer syge på arbejdet. De personer som er problemet sygemelder sig stadig, da de åbentbart ingen samvittighed har "

En forældre med 2 eller 3 børn kommer jo lynhurtigt over 5 dage når ungerne tæller med. Og derfor er det fuldstændig urealistisk at stille det som et krav til samtlige medarbejdere. Man er nød til at tage højde for den enkeltes livssituation. Så kan man internt godt have et mål, men det må aldrig blive den enkelte medarbejder, der skal "stå til regnskab" og man skal dælme tænke sig om når man har sygefraværssamtaler 

Vi kan da sagtens være enige om at hvis man som arbejdsgiver ser medarbejdere med 3-4 sygedage hver måned eller altid syg i et bestemt mønster, at det kan indikere der er noget galt. Men det er en helt forkert tankegang at udskamme og gøre folk forkerte pga sygdom. 

Min mand kom til samtale da han havde haft 12 fraværsdage et år. Det poppede op i systemet som en stor afvigelse i forhold til gennemsnittet. Så langt så godt. Samtalen startede omsorgsfuldt og arbejdsgiver ønskede at vide om de kunne gøre noget/ændre noget for at hjælpe ham? Han fortalte det som det var -møgsyg med corona 7 dage (det gav 5 fraværsdage) så havde han været uheldig at få roskildesyge som også var en uge (igen kun 5 fraværsdage fordi han også lå syg over weekenden der) og ja så havde vores børn også lagt sig med samme sygdomme, hvor han havde taget 2 sygedage på den ene (jeg "tog" de resterende 10 da jeg alligevel selv var syg samtidig med at de var syge) altså ganske alminelig sort uheld. Det havde arbejdsgiver god forståelse for, men alligevel sluttede samtalen med at når nu de havde haft denne samtale, regnede de med at der ikke kom flere sygeperioder det år. Samtalen var holdt i marts.. 

Det er flere år siden nu, men min mand er stadig panisk når han kan mærke begyndende sygdom eller når børnene er syge. Heldigvis var jeg på barsel kort efter og kunne tage mig af syge børn, men han blev jo også selv syg. Og jeg har haft vredet armen om på ham (illustrativ talt) og tvunget ham til at sygemelde når han har ligget med 39 i feber og ikke engang har haft energi til at spise med til måltiderne. Han mente at han i det mindste skulle prøve at tage noget panodil og køre af sted. Én gang tog han af sted med diarré fordi han ikke turde sygemelde sig.. han blev så smidt hjem efter en time, men seriøst -dels nåede han sikkert at smitte folk og dels kunne det have været undgået. Men det er resultatet når man som arbejdsgiver arbejder ud fra at den enkelte "pjækker" når de har flere sygedage end gennemsnittet. Han følte sig overvåget og mistænkeliggjort og begyndte at ringe til lægen hver gang han var syg for at kunne dokumentere at det ikke bare var pjæk, hvis han blev "plukket ud" til "omsorgssamtale" igen.. 

Og dét giver altså dårligt arbejdsmiljø.

Men mange arbejdsgivere er helt forhippet på måltal.  Og selvom mange sygedage KAN være tegn på dårligt arbejdsmiljø, så er få sygedage ikke nødvendigvis et udtryk for et godt arbejdsmiljø.. sådan kan man slet ikke bruge tallene.

desuden kan der være nogle årsager der gør at enkelte medarbejder stikker ud (kroniske sygdomme f.eks.) eller én der brækker en arm og er væk flere måneder. Det trækker jo et gennemsnit op.. mister de andre medarbejdere så retten til at være syge?  Det hænger jo ikke sammen

Og DERFOR er det dumt og urealistisk at sætte et mål for sygefravær på den måde og bruge det over for medarbejderne..  og ja ueg mener stadig at for en som mig med 3 børn er 5 sygedage i udgangspunkt helt urealistisk. Alle børnene har haft skoldkopper i år f.eks. der var vi hurtigt op på 6 sygedage (2 pr barn ifølge overenskomst) og så "trak vi over" på fleks og ferie for resten, for de fik det selvfølgelig efter hinanden så der var mindst ét sygt barn hver dag i en måned. Men så er det jo heldigt at jeg bare "lader være" med at være syg resten af året.. ironi kan forkomme

Men nu kommer du med en anekdotisk individuel historie, som på ingen måde modsiger, hvad jeg skrev?

Du skriver flere gange, at 5 sygedage på et år med 2-3 børn er helt urealistisk og den anonyme skriver blot, at det er det nu ikke. Betyder det, at andet heller ikke er normalt? Nej.

og ja, det er da enormt sort uheld, at din mand + børn er syge næsten hver anden dag i en periode på 3 måneder - men forhåbentlig heller ikke normalen :-)

Anmeld Citér

6. april 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella
Panther skriver:

Men nu kommer du med en anekdotisk individuel historie, som på ingen måde modsiger, hvad jeg skrev?

Du skriver flere gange, at 5 sygedage på et år med 2-3 børn er helt urealistisk og den anonyme skriver blot, at det er det nu ikke. Betyder det, at andet heller ikke er normalt? Nej.

og ja, det er da enormt sort uheld, at din mand + børn er syge næsten hver anden dag i en periode på 3 måneder - men forhåbentlig heller ikke normalen :-)

Jeg ved ikke om jeg formulerer mig kluntet eller du faktisk ikke forstår hvad jeg skriver? Jeg har i øvrig ikke sagt at folk herhjemme var syge hver anden dag i 3 måneder?

Det jeg reagerer på er den accept af at man kan sætte et mål for hvor meget syg hver enkelt medarbejder må være og at det er ens for alle.

At det så lige er 5 dage synes jeg er ekstra tosset, for det vil de fleste brænde af bare på en omgang influenza, hvis de fik det. Og så bliver der sat lighedstegn mellem sygemeldinger og dårlig arbejdsmoral. Og de, der tilfældigvis ligger under grænsen på 5 dage, ligestilles med folk med en bedre arbejdsmoral end andre. Det jeg prøver at sige er at det nok er rent held, og hvis man ALDRIG har sygedage kan man ikke sige at folk aldrig ER syge..

Og så skriver jeg anekdotisk hvordan vi herhjemme har oplevet sådan en målstyring påvirke min mand 

Og hvorfor det for OS er et helt urealistisk mål. Man behøver jo ikke have 2-3 børn før det er urealistisk -man kan også bare være uheldig

Og med urealistisk mener jeg -for at skære det ud i pap- at man ikke kan sidde et eller andet sted og bestemme at nu må medarbejderne kun være så meget syge -for sygdom er man ikke herre over. Så man skal opfylde et mål, som man dybest set ikke har indlydelse på. Hvis ikke det er urealistisk at bede folk kontrollere noget, som de ikke har indflydelse på, så ved jeg ikke hvad det er..

Anmeld Citér

6. april 2024

Panther

Maricella skriver:

Jeg ved ikke om jeg formulerer mig kluntet eller du faktisk ikke forstår hvad jeg skriver? Jeg har i øvrig ikke sagt at folk herhjemme var syge hver anden dag i 3 måneder?

Det jeg reagerer på er den accept af at man kan sætte et mål for hvor meget syg hver enkelt medarbejder må være og at det er ens for alle.

At det så lige er 5 dage synes jeg er ekstra tosset, for det vil de fleste brænde af bare på en omgang influenza, hvis de fik det. Og så bliver der sat lighedstegn mellem sygemeldinger og dårlig arbejdsmoral. Og de, der tilfældigvis ligger under grænsen på 5 dage, ligestilles med folk med en bedre arbejdsmoral end andre. Det jeg prøver at sige er at det nok er rent held, og hvis man ALDRIG har sygedage kan man ikke sige at folk aldrig ER syge..

Og så skriver jeg anekdotisk hvordan vi herhjemme har oplevet sådan en målstyring påvirke min mand 

Og hvorfor det for OS er et helt urealistisk mål. Man behøver jo ikke have 2-3 børn før det er urealistisk -man kan også bare være uheldig

Og med urealistisk mener jeg -for at skære det ud i pap- at man ikke kan sidde et eller andet sted og bestemme at nu må medarbejderne kun være så meget syge -for sygdom er man ikke herre over. Så man skal opfylde et mål, som man dybest set ikke har indlydelse på. Hvis ikke det er urealistisk at bede folk kontrollere noget, som de ikke har indflydelse på, så ved jeg ikke hvad det er..

Jeg har i øvrig ikke sagt at folk herhjemme var syge hver anden dag i 3 måneder?

Du skrev at din mand havde 10 fraværsdage og børnene yderligere 12, da I nåede til engang i marts (ca 50 arbejdsdage).

Men har jeg og den anonyme skrevet det nogen steder? (Når det er sagt, så laves der jo regler ud fra “normalniveauer”, hvorudfra der kan reageres med mere “manuelle” vurderinger).

At det så lige er 5 dage synes jeg er ekstra tosset, for det vil de fleste brænde af bare på en omgang influenza, hvis de fik det.

Igen, jeg har ikke forsvaret den specifikke grænse - jeg tror at gennemsnittet præ Covid har ligget på 8-9 dage om året.

Og så bliver der sat lighedstegn mellem sygemeldinger og dårlig arbejdsmoral. Og de, der tilfældigvis ligger under grænsen på 5 dage, ligestilles med folk med en bedre arbejdsmoral end andre.

Af hvem? Ikke af mig på individuelt plan! Men hvis en afdeling eller en virksomhed præsteret medarbejderfravær, der afviger fra normalen, så ville jeg da bestemt kigge på, om arbejdsmiljøet på den afdeling/arbejdsplads er tilfredsstillende eller og arbejdsmoralen (generelt) er svingende af anden årsag.

Når det så er sagt, så tror jeg da, at mange mennesker kunne styrke deres immunforsvar og dermed reducere antallet af sygedage ved at leve sundere all around - men igen det er på et generelt plan. Så jo, man kan godt som arbejdsplads understøtte, at medarbejdere ikke bliver ligeså syge ved at skabe et sundt arbejdsmiljø, der understøtter at medarbejdere kan træffe gode valg for deres fysiske og psykiske helbred. Det sker hele tiden.

Anmeld Citér

7. april 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella
Panther skriver:

Jeg har i øvrig ikke sagt at folk herhjemme var syge hver anden dag i 3 måneder?

Du skrev at din mand havde 10 fraværsdage og børnene yderligere 12, da I nåede til engang i marts (ca 50 arbejdsdage).

Men har jeg og den anonyme skrevet det nogen steder? (Når det er sagt, så laves der jo regler ud fra “normalniveauer”, hvorudfra der kan reageres med mere “manuelle” vurderinger).

At det så lige er 5 dage synes jeg er ekstra tosset, for det vil de fleste brænde af bare på en omgang influenza, hvis de fik det.

Igen, jeg har ikke forsvaret den specifikke grænse - jeg tror at gennemsnittet præ Covid har ligget på 8-9 dage om året.

Og så bliver der sat lighedstegn mellem sygemeldinger og dårlig arbejdsmoral. Og de, der tilfældigvis ligger under grænsen på 5 dage, ligestilles med folk med en bedre arbejdsmoral end andre.

Af hvem? Ikke af mig på individuelt plan! Men hvis en afdeling eller en virksomhed præsteret medarbejderfravær, der afviger fra normalen, så ville jeg da bestemt kigge på, om arbejdsmiljøet på den afdeling/arbejdsplads er tilfredsstillende eller og arbejdsmoralen (generelt) er svingende af anden årsag.

Når det så er sagt, så tror jeg da, at mange mennesker kunne styrke deres immunforsvar og dermed reducere antallet af sygedage ved at leve sundere all around - men igen det er på et generelt plan. Så jo, man kan godt som arbejdsplads understøtte, at medarbejdere ikke bliver ligeså syge ved at skabe et sundt arbejdsmiljø, der understøtter at medarbejdere kan træffe gode valg for deres fysiske og psykiske helbred. Det sker hele tiden.

-Ah min mands sygeperioder var for nogle år siden, skoldkopperne var i år

- Når der kun bliver skrevet om at højt sygefravær kan skyldes dårlig arbejdsmoral eller dårligt arbejdsmiljø ligger der også en stilletiende accept af at det jo ikke bare kan skyldes sygdom. Og jeg har blot skrevet hvorfor det er en dum idé at bruge mål for sygefravær direkte over for medarbejderne. Jeg er helt med på at det kan være et fint værktøj i kulissen, hvis det bruges ordentligt og med omtanke

-okay nu var det blot fordi det var 5 dage der var bragt op af en anden bruger

-hvis du læser tilbage i tråden, så er det den retorik der bruges af den anonyme og de indlæg de svarer på

Jeg har ikke behov for at diskutere mere. Jeg synes jeg har skrevet hvad jeg mener, og det kan altid genlæses hvis der er behov

Anmeld Citér

14. april 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hej Baby.dk

Jeg er idag blevet sygemeldt med bækkenløsning. jeg kan sidde i kort tid eller gå rundt samt hvile på halebenet eller hofterne fra side til side. Derefter får jeg smerter i lænd, venusbjerg og numse-knoglerne. 

Jeg er derfor blevet sygemeldt idag. Dette er jeg virkelig ked af men kan godt forstå det selvfølgelig fra ledelsens side at der skal stabilitet til og at jeg ikke har været den mest stabile medarbejder på det seneste. 

Dog - har jeg booket ferie sidste år med hele min familie. Det er en storbys ferie, men vi valgte et andet hotel med pool og spa for min skyld da jeg opdagede jeg var gravid. Så vidste vi jeg hvertfald kunne være der hvis jeg ikke kan deltage i sightseens. 

Flyturen tager 2-3 timer og hvis jeg står op og går frem og tilbage ville jeg kunne måske holde det ud. Det bliver ikke fedt. Men det er lige så meget for børnenes skyld da det er med heeele familien og alle deres fætre og kusiner. jeg ville hade hvis den her graviditet gik ud over dem og det de skal opleve på den ferie. Jeg kan sagtens hygge mig på et hotel med en god bog og en pool. 

Men - hvordan gør jeg nu ? nu jeg blevet sygemeldt ? Ledelsen ved godt jeg har denne tur planlagt. Men de siger det er kommunen som skal bestemme om jeg kan eller ej. 

Er der nogen der har prøvet noget lignede ? Hvilken afdeling kontaktede i i kommunen? hvad blev resultatet ? 

Lyder som fusk. Kan du tage på ferie, sådan som du beskriver det, så kan du også arbejde.

Ærgerligt, at vi åbent forsøger at omgå reglerne for egen vinding. 

Anmeld Citér

14. april 2024

Anonym

Anonym skriver:

Lyder som fusk. Kan du tage på ferie, sådan som du beskriver det, så kan du også arbejde.

Du har ikk læst tråden. Ts arbejder i er miljø med belastede folk på en institution og det er ikke forsvarligt at arbejde med bækkenløsning. Det er hendes arbejdsgiver enig i og bakker op om rejsen også. Stop nu bare her!! 

Anmeld Citér

14. april 2024

Panther

Maricella skriver:

-Ah min mands sygeperioder var for nogle år siden, skoldkopperne var i år

- Når der kun bliver skrevet om at højt sygefravær kan skyldes dårlig arbejdsmoral eller dårligt arbejdsmiljø ligger der også en stilletiende accept af at det jo ikke bare kan skyldes sygdom. Og jeg har blot skrevet hvorfor det er en dum idé at bruge mål for sygefravær direkte over for medarbejderne. Jeg er helt med på at det kan være et fint værktøj i kulissen, hvis det bruges ordentligt og med omtanke

-okay nu var det blot fordi det var 5 dage der var bragt op af en anden bruger

-hvis du læser tilbage i tråden, så er det den retorik der bruges af den anonyme og de indlæg de svarer på

Jeg har ikke behov for at diskutere mere. Jeg synes jeg har skrevet hvad jeg mener, og det kan altid genlæses hvis der er behov

Nej, du skrev vitterligt 10 dage (far), 2 dage barn syg (far) og 10 dage barn syg (mor).

Jeg aner ikke, hvem de anonyme er, og om det er samme person.. det var ikke mig indtryk ud fra retorikken, at det var den samme person.

Og tak fordi jeg må genlæse dine svar, men jeg forstod dem fint den første gang.

Anmeld Citér

14. april 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Der er forskel på at tage på ferie og være på arbejde. 

Anmeld Citér

14. april 2024

Anonym

Der er forskel på at tage på ferie og være på arbejde. 

Præcis og kan man tage på ferie som nævnt her, så kan man også bidrage på sin arbejdsplads. 

Så kan man forsøge at bilde sig selv andet ind, men kollegaerne giver mig sikkert ret

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.