Skoleferie udenfor ferieperioden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Puha hvor bliver jeg træt af at læse sådan nogle underlige argumenter, men ja alle har hver deres mening.

”prøv at tænk hvis hun blev syg i 1 uge lige efter”

Oog hva så? Er hun/han igang med en universitetsuddanelse ? Nej han/hun går i 0 klasse tror næppe hun bliver mindre klog end dit barn af at være fraværende i 4 dage….. Også i 9 klasse….. 

Hilsen en folkeskolelærer.

Ja alle har netop deres egne meninger :-). 

Og selvfølgelig kan man godt blive træt af andres meninger. Det kender jeg kun så godt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2024

Anonym

Vi har hvert andet år i de sidste 8 år haft børn ude af skole/ institution i to - to en halv uge ud over juleferien og været i Thailand.

Det har været kvalitetstid med os og bedsteforældre i flere timer om dagen. Sprogtræning ved at tale med andre børn. Læren om anden kultur ..

Resultat: de svømmer begge bedre end nogen anden i klassen, spiser al mad også krydret, har forståelse for buddhisme, taler flydende engelsk…..

og de lektier de hat lave i dansk direkte og Format har jeg lavet med dem hen over en weekend. Sjovt nok tager det ikke to uger men måske 5 timer, når man er one on one med dem. 

Det er heller ikke demotiverende at læsestunden på 30 minutter sker på e-reolen i en solseng  på en iPad.

Dejligt med tid sammen med forældre og bedsteforældre. Men er Thailand ikke vildt turistet? Hvordan lærer man om andre kulturer der?

Anmeld Citér

24. januar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Det sjovt som så mange har hver deres mening, kan forstille mig det er en bestemt type forældre som også råber op og har en mening under alle diskussioner og emner til forældremøderne, hvori de er uenige om alt.  

Mine forældre tog min søster og jeg ud af skolen i 3 uger i juni måned i mange år da min mor ikke kunne få ferie.

Jeg har ikke kunne mærke at jeg manglede noget undervisning udover at ha laaang dejlig sommerferie hvor jeg lærte en hel masse i et andet land.

Vi søstre er begge blevet til “noget” og vi har ikke taget skade af det…..

Hvem er den bestemte forældre type, der altid råber op? Er det dem der ikke vil tage deres børn ud af skole? Blot nysgerrig.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hvem er den bestemte forældre type, der altid råber op? Er det dem der ikke vil tage deres børn ud af skole? Blot nysgerrig.

Det netop dem som mener at børn tager faglig skade af 4 dages fri i 0. klasse som 6årig……

Anmeld Citér

25. januar 2024

L1232

Profilbillede for L1232

Dejligt med tid sammen med forældre og bedsteforældre. Men er Thailand ikke vildt turistet? Hvordan lærer man om andre kulturer der?

Jeg kender et vennepar som er taget til thailand for at opleve og lære landet i 3 mdr. med deres 3 små børn pg fordi de er væk i så lang tid “hjemmeunderviser” de.

Så jo jeg vil da mene at Thailand har meget at byde på når folk tager afsted i 3 mdr for at komme til bunds med alt viden, læring og alle oplevelser

Anmeld Citér

25. januar 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Det netop dem som mener at børn tager faglig skade af 4 dages fri i 0. klasse som 6årig……

Men hvem er det, der har skrevet, at de tager fagligt skade? Er det ikke måske dig, der “råber op” og læser noget, der ikke er der, ind i de svar, der er givet?

Jeg synes som udgangspunkt ikke, at man skal tage ferie udenfor skoleferien, hvis man kan gøre det anderledes, men det har meget lidt med barnets faglighed at gøre. For mig er det vigtigt at lære mine børn, at skolen er en primær forpligtelse. Desuden så kan jeg forstå på de bekendte, som er lærere, at det kan være svært at tilrettelægge god undervisning og gode sociale tiltag i klasser med (periodevist) højt fravær - som en anden lærer i øvrigt også nævner i tråden.

Når det er sagt, så har jeg selv taget børn ud af skole til ferie, men jeg stejler på den tilgang til skolen, som bliver gengivet i et andet indlæg, hvor skolen bare skal “rette ind” og forældrene nok selv skal bestemme det hele. Det er en respektløs og ikke særlig fordrende tilgang, synes jeg.

Til sidst ville jeg faktisk være mere påpasselig med at tage et barn ud i fire dage lige i starten af 0. klasse, hvor gruppedynamikken stadig er i gang med at blive fasttømret, end i 8.-9. klasse, som en anden nævner. Men alle overlever jo nok alligevel.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Bassemor2

L1232 skriver:

Det eneste jeg vil sige til dig er: Rigtig god ferie, hun udvikler sig mere ved en rejse og opleve Rom eller Madrid end at sidde og tegne og lære bogstaver i 4 dage i 0 klasse… Asti afsted 

Og til jer der mener at det er  engageret forældre der ikke tager børn ud af skolen er noget vås.

SÅ enig. Og jeg er endda lærer

Der er masser læring i sådan en tur, som også er vigtig, og som hun er heldig at få.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Anonym

Du kan sammenligne det med Kreta, Ægypten, Tyrkiet. Hvis man kun er på et resort og spiser vestligt mad og opholder sig i et poolområde er der ingen kulturel viden tilegnet. .. kun varme og som. Så det afhænger af hvordan man rejser. Vi var væk 35 dage sidste gang.

Men hvis man i “våger” sig ud på ture kan man se alt fra templer, dyrereservater, regnskov, gamle bydele, hvor man lærer om kinesiske immigranter til   Thailand. Vi spiser aldrig på vestlige restauranter f.eks. 
Der er da turister,  men det er der også i Tyrkiet, Ægypten, Mallorca, Vietnam  osv osv. men der er stadigvæk meget kultur og læren om en anden tilgang il livet. Vi rejser for at opleve og være sammen som familie.. også mange andre steder med ungerne.. både inpg uden for ferierne. 

Anmeld Citér

25. januar 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Panther skriver:

Men hvem er det, der har skrevet, at de tager fagligt skade? Er det ikke måske dig, der “råber op” og læser noget, der ikke er der, ind i de svar, der er givet?

Jeg synes som udgangspunkt ikke, at man skal tage ferie udenfor skoleferien, hvis man kan gøre det anderledes, men det har meget lidt med barnets faglighed at gøre. For mig er det vigtigt at lære mine børn, at skolen er en primær forpligtelse. Desuden så kan jeg forstå på de bekendte, som er lærere, at det kan være svært at tilrettelægge god undervisning og gode sociale tiltag i klasser med (periodevist) højt fravær - som en anden lærer i øvrigt også nævner i tråden.

Når det er sagt, så har jeg selv taget børn ud af skole til ferie, men jeg stejler på den tilgang til skolen, som bliver gengivet i et andet indlæg, hvor skolen bare skal “rette ind” og forældrene nok selv skal bestemme det hele. Det er en respektløs og ikke særlig fordrende tilgang, synes jeg.

Til sidst ville jeg faktisk være mere påpasselig med at tage et barn ud i fire dage lige i starten af 0. klasse, hvor gruppedynamikken stadig er i gang med at blive fasttømret, end i 8.-9. klasse, som en anden nævner. Men alle overlever jo nok alligevel.

Lige hvad jeg skulle til at skrive. Det har intet at gøre med at tage faglig skade. 

Det har mere noget at gøre med, at skolen er en forpligtelse svarende til en arbejdsplads, som man heller ikke bare pjækker fra. Det samme med andet man melder sig til. Vil man gå til fodbold, klaver eller spejder, som møder man så vidt muligt op. Har man en aftale med en af vennerne, så overholder man den. 

Jeg mener dermed også, at man så vidt muligt skal holde ferierne til skolernes ferier. Har man så fx ikke råd til at rejse udenlandsk hvert år i sommerferien, så må man gøre det hvert andet år. Se bare her i forbindelse med vinterferien, der nærmest strækker sig over 2 måneder. Det er da en vild udvikling. 

Der kan selvfølgelig være undtagelser, som her at ts er blevet inviteret på ferie - asti asted med jer. 

Anmeld Citér

25. januar 2024

Anonym

Aalborgtøsen skriver:

Lige hvad jeg skulle til at skrive. Det har intet at gøre med at tage faglig skade. 

Det har mere noget at gøre med, at skolen er en forpligtelse svarende til en arbejdsplads, som man heller ikke bare pjækker fra. Det samme med andet man melder sig til. Vil man gå til fodbold, klaver eller spejder, som møder man så vidt muligt op. Har man en aftale med en af vennerne, så overholder man den. 

Jeg mener dermed også, at man så vidt muligt skal holde ferierne til skolernes ferier. Har man så fx ikke råd til at rejse udenlandsk hvert år i sommerferien, så må man gøre det hvert andet år. Se bare her i forbindelse med vinterferien, der nærmest strækker sig over 2 måneder. Det er da en vild udvikling. 

Der kan selvfølgelig være undtagelser, som her at ts er blevet inviteret på ferie - asti asted med jer. 

Hvorfor skal man nøjes med hvert 2 år når man kan rejse hvert år?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.