Panther skriver:
Men hvem er det, der har skrevet, at de tager fagligt skade? Er det ikke måske dig, der “råber op” og læser noget, der ikke er der, ind i de svar, der er givet?
Jeg synes som udgangspunkt ikke, at man skal tage ferie udenfor skoleferien, hvis man kan gøre det anderledes, men det har meget lidt med barnets faglighed at gøre. For mig er det vigtigt at lære mine børn, at skolen er en primær forpligtelse. Desuden så kan jeg forstå på de bekendte, som er lærere, at det kan være svært at tilrettelægge god undervisning og gode sociale tiltag i klasser med (periodevist) højt fravær - som en anden lærer i øvrigt også nævner i tråden.
Når det er sagt, så har jeg selv taget børn ud af skole til ferie, men jeg stejler på den tilgang til skolen, som bliver gengivet i et andet indlæg, hvor skolen bare skal “rette ind” og forældrene nok selv skal bestemme det hele. Det er en respektløs og ikke særlig fordrende tilgang, synes jeg.
Til sidst ville jeg faktisk være mere påpasselig med at tage et barn ud i fire dage lige i starten af 0. klasse, hvor gruppedynamikken stadig er i gang med at blive fasttømret, end i 8.-9. klasse, som en anden nævner. Men alle overlever jo nok alligevel.
Lige hvad jeg skulle til at skrive. Det har intet at gøre med at tage faglig skade.
Det har mere noget at gøre med, at skolen er en forpligtelse svarende til en arbejdsplads, som man heller ikke bare pjækker fra. Det samme med andet man melder sig til. Vil man gå til fodbold, klaver eller spejder, som møder man så vidt muligt op. Har man en aftale med en af vennerne, så overholder man den.
Jeg mener dermed også, at man så vidt muligt skal holde ferierne til skolernes ferier. Har man så fx ikke råd til at rejse udenlandsk hvert år i sommerferien, så må man gøre det hvert andet år. Se bare her i forbindelse med vinterferien, der nærmest strækker sig over 2 måneder. Det er da en vild udvikling.
Der kan selvfølgelig være undtagelser, som her at ts er blevet inviteret på ferie - asti asted med jer.