Skoleferie udenfor ferieperioden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2024

L1232

Profilbillede for L1232
Panther skriver:

Men hvem er det, der har skrevet, at de tager fagligt skade? Er det ikke måske dig, der “råber op” og læser noget, der ikke er der, ind i de svar, der er givet?

Jeg synes som udgangspunkt ikke, at man skal tage ferie udenfor skoleferien, hvis man kan gøre det anderledes, men det har meget lidt med barnets faglighed at gøre. For mig er det vigtigt at lære mine børn, at skolen er en primær forpligtelse. Desuden så kan jeg forstå på de bekendte, som er lærere, at det kan være svært at tilrettelægge god undervisning og gode sociale tiltag i klasser med (periodevist) højt fravær - som en anden lærer i øvrigt også nævner i tråden.

Når det er sagt, så har jeg selv taget børn ud af skole til ferie, men jeg stejler på den tilgang til skolen, som bliver gengivet i et andet indlæg, hvor skolen bare skal “rette ind” og forældrene nok selv skal bestemme det hele. Det er en respektløs og ikke særlig fordrende tilgang, synes jeg.

Til sidst ville jeg faktisk være mere påpasselig med at tage et barn ud i fire dage lige i starten af 0. klasse, hvor gruppedynamikken stadig er i gang med at blive fasttømret, end i 8.-9. klasse, som en anden nævner. Men alle overlever jo nok alligevel.

Sjovt at du modsiger dig selv ved selv at tage børnene ud af skolen og skolen skal rette sig ind når du gør det, samt at du mener “det er en respektløs og ikke særlig fordrende tilgang, synes jeg.”

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2024

Panther

Profilbillede for Panther
L1232 skriver:

Sjovt at du modsiger dig selv ved selv at tage børnene ud af skolen og skolen skal rette sig ind når du gør det, samt at du mener “det er en respektløs og ikke særlig fordrende tilgang, synes jeg.”

Jeg modsiger på ingen måde mig selv, men jeg er ved at blive enormt træt af, at folk ikke læser og forstår indlæg, så for at være ærlig, orker jeg ikke at forklare dig, hvad du har misforstået.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Anonym skriver:

Hvorfor skal man nøjes med hvert 2 år når man kan rejse hvert år?

Fordi pengene også skal være der til det. Hvis du KAN rejse hvert år og gerne vil, så gør det da.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Anonym

Lige hvad jeg skulle til at skrive. Det har intet at gøre med at tage faglig skade. 

Det har mere noget at gøre med, at skolen er en forpligtelse svarende til en arbejdsplads, som man heller ikke bare pjækker fra. Det samme med andet man melder sig til. Vil man gå til fodbold, klaver eller spejder, som møder man så vidt muligt op. Har man en aftale med en af vennerne, så overholder man den. 

Jeg mener dermed også, at man så vidt muligt skal holde ferierne til skolernes ferier. Har man så fx ikke råd til at rejse udenlandsk hvert år i sommerferien, så må man gøre det hvert andet år. Se bare her i forbindelse med vinterferien, der nærmest strækker sig over 2 måneder. Det er da en vild udvikling. 

Der kan selvfølgelig være undtagelser, som her at ts er blevet inviteret på ferie - asti asted med jer. 

Hvis du med de to måneder henviser til mig .. så varede ferien 35 dage. Det var 2 1/2 uge ud over den sædvanlige juleferie. Fordel på begge sider af nytår. Den sidste uge handler typisk mest om julehygge og pebernødder. Den første uge var en tema uge. Så nej der er ikke tale om 2 måneder

De skrev dagbog hver dag og skulle fremlægge oplevelser i klassen. Der blev lavet opgaver på mat fessor og e-reol. Jeg vil næsten mene, at de lærte mere også faglig end hvis de havde været i klassen lige før og lige efter nytår.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg forstår egentlig godt argumentet med, at skolen er en primær forpligtelse, og det er vigtigt at lære - jeg er heller ikke uenig.

Omvendt synes jeg også, det er vigtigt at huske, at det er børn. I det her tilfælde endda et meget lille barn. Der er også meget fokus på at ungdommen i dag taler meget om det pres de mærker fra skolen - de skal lykkes og have succes, klare sig godt osv. Jeg ved ikke, om der ikke også godt kan være noget fornuftigt i nogle gange at fortælle sine børn, at det også er helt ok at slappe lidt af, holde lidt fri og droppe forpligtelserne et øjeblik - det hele skal nok gå alligevel. Så måske er det sådan lidt ‘alt med måde’. Jeg synes fx også det er ok i de mindste klasser, at man en gang imellem har en fridag uden anden grund, end at man lige trænger til en pause. Herregud, det er et seksårigt barn. 

Vi skal på en forlænget weekend nu her - vores børn har fri fredag og mandag. Vi var også på ferie i efteråret - fri fire dage.

Jeg er folkeskolelærer, og jeg synes, generne ved at eleverne har fri ind imellem er til at overse. De er jo også syge og til tandlæge og begravelser og alt muligt. Jeg har helt ro i maven over at give mine børn et par fridage ind imellem.

Anmeld Citér

25. januar 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg er lidt delt på spørgsmålet om ferie udenfor ferierne - sådan generelt. 

På den ene side tæller, at man kan lære ufatteligt meget om verden ved af rejse ud i den, på måder du ikke kan i skolen. Om det er en uge eller et år, ville det faglige ikke bekymre mig for en elev i trivsel. Vi har fx rejst jorden rundt med vores i en rygsæk i månedsvis. Der kan også være faktorer som gør, at man som forældre ikke har mulighed for at holde ferier i skoleferierne.

Når det er sagt, mener jeg samtidig at vi som forældre har et ansvar for at støtte op om det fællesskab og læringsrum en klasse er - som er enormt socialt betinget - og selvfølgelig er det en kæmpe udfordring for tilrettelæggelsen af det faglige hvis en større del af ungerne “kommer og går” som det passer forældrene fordi de ikke lige gad placere charterrejsen i ferieugerne. Det handler i mine øjne også om at vise ungerne, at skolen er en høj prioritet og at deres deltagelse i klassen er vigtig.

Ts: Fire dage til så lille et barn ville ikke bekymre mig et øjeblik den ene gang. 

Anmeld Citér

25. januar 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Anonym skriver:

Hvis du med de to måneder henviser til mig .. så varede ferien 35 dage. Det var 2 1/2 uge ud over den sædvanlige juleferie. Fordel på begge sider af nytår. Den sidste uge handler typisk mest om julehygge og pebernødder. Den første uge var en tema uge. Så nej der er ikke tale om 2 måneder

De skrev dagbog hver dag og skulle fremlægge oplevelser i klassen. Der blev lavet opgaver på mat fessor og e-reol. Jeg vil næsten mene, at de lærte mere også faglig end hvis de havde været i klassen lige før og lige efter nytår.

De 2 måneder var ikke møntet på dig - faktisk ikke engang på en enkelt ferie.

Det jeg mener er, at mange holder vinterferie (ofte skiferie) udenfor uge 7/8, hvor vinterferien er. Og at børnene så på skift er væk fra klassen i det der nærmest strækker sig over 2 måneder, hvor klasserne ikke er fyldte. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.