Skoleferie udenfor ferieperioden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2024

Anonym

Dvs at forælde hvis børn går på en friskole er mere engageret i deres børns skolegang end forældre hvis børn går på folkeskole? Du må have misforstået en hel del i forældreverden.. 

Ja selvfølgelig. 

Jeg siger ikke alle forældre. Men sådan helt generelt.

De forældre som sender deres børn på fri- og privat skoler, har investeret i deres børns skolegang, på den måde fanger man de engagerede forældre 

Jeg siger ikke at der ikke er engagerede forældre på folkeskoler, men det er også mindre engagerede og det slipper man for på fri- og privat skoler

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Panther skriver:

Sådan fungerer det altså ikke helt. Hvis du vælger at benytte folkeskolen til at opfylde undervisningspligten, så er der de facto skolepligt. Hvis du vælger at benytte hjemmeundervisning konsekvent så skal der udfyldes erklæringer og kommunen skal føre tilsyn. 
Og mig bekendt kan man blive trukket i børne- ungeydelse, hvis et barn har for højt fravær.

Uden at blande mig i debatten - så mener jeg kun at man kan blive trukket, hvis det er ulovligt fravær.

Anmeld Citér

23. januar 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Uden at blande mig i debatten - så mener jeg kun at man kan blive trukket, hvis det er ulovligt fravær.

Du har helt ret, men det kræver, at man har fået lov, såfremt det ikke er sygdom. Og så vidt jeg kan forstå er der forskellige regler for hvornår noget skal godkendes, skolerne imellem.

“Ulovligt fravær er, når eleven hverken er meldt syg eller har fået lov til at blive væk af anden årsag.”

Jeg bemærkede også blot, at vedkommendes synsning om skolepligt ikke helt holdt vand.

Anmeld Citér

23. januar 2024

L1232

Profilbillede for L1232

Det eneste jeg vil sige til dig er: Rigtig god ferie, hun udvikler sig mere ved en rejse og opleve Rom eller Madrid end at sidde og tegne og lære bogstaver i 4 dage i 0 klasse… Asti afsted 

Og til jer der mener at det er  engageret forældre der ikke tager børn ud af skolen er noget vås.

Anmeld Citér

23. januar 2024

Janey

Profilbillede for Janey
Panther skriver:

Sådan fungerer det altså ikke helt. Hvis du vælger at benytte folkeskolen til at opfylde undervisningspligten, så er der de facto skolepligt. Hvis du vælger at benytte hjemmeundervisning konsekvent så skal der udfyldes erklæringer og kommunen skal føre tilsyn. 
Og mig bekendt kan man blive trukket i børne- ungeydelse, hvis et barn har for højt fravær.

Du har ret i at man i teorien kan trækkes i børne-unge ydelsen ved for højt fravær men det skal være minimum 15% over et kvartal, og en undersøgelse sidste år viste, at det i praksis sjældent sker, så det er ikke noget man behøver at frygte, fordi man giver sit barn en ekstra ferie.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/kun-faa-faar-frataget-boernechecken-trods-meget-ulovligt-fravaer-i-folkeskolen

Anmeld Citér

23. januar 2024

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

For os personligt er det total no go, når man er skolebarn er man i skole hver dag, medmindre man er så syg, så man ikke kan.

Men der er mange af anden mening, for rigtig mange i min drengs klasse har haft ferie udenfor skoleferien selvom det er en friskole

Det forstår jeg personligt ikke, og bliver faktisk også irriteret på lærene når de har så lang ferie og så selv taget ferie i skoleperioder 

Der kan være mange årsager til at man holder ferie med sit barn uden for skoleferierne. Det er f.eks. ikke alle forældre, der kan få lov til at holde ferie i skoleferierne.

En af mine veninder arbejder et sted, hvor de f.eks. kun må få 3 ugers sommerferie, hvis de holder ugerne uden for skolernes sommerferie, så vil de på en længere tur holder de det som regel i forbindelse med f.eks. efterårsferien, så den ene uge er skoleferie.

I min datters klasse har 2 børn lige været væk i december/januar, fordi de har været på en lang rejse med familien. Vi holder selv udskudt forældreorlov til sommer og rejser væk i 8 uger med vores børn. 

Anmeld Citér

23. januar 2024

Panther

Janey skriver:

Du har ret i at man i teorien kan trækkes i børne-unge ydelsen ved for højt fravær men det skal være minimum 15% over et kvartal, og en undersøgelse sidste år viste, at det i praksis sjældent sker, så det er ikke noget man behøver at frygte, fordi man giver sit barn en ekstra ferie.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/kun-faa-faar-frataget-boernechecken-trods-meget-ulovligt-fravaer-i-folkeskolen

Jeg synes egentlig også, at det er ret tydeligt, at jeg gengiver noget principielt med henblik på at understøtte mit primære argument vedr. “skolepligt”. Synes du ikke det, hvis du lige læser mit indlæg igen?

Anmeld Citér

23. januar 2024

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia

Jeg er 2 delt i min holdning. 

Som lærer: 

Shit, hvor er jeg træt af, at forældre tager deres unger ud af skolen, udenfor de gængse ferier. 2 uger før uge 7 og op til 3 uger efter uge 7, er der total meget udskiftning af ungerne. De er væk på skift og det gør det mega besværligt, at lave undervisning. Gruppearbejde! Det er både øv for dem der skal presses ind i en gruppe og ikke har været der fra start og derfor ikke har været en del af processen og det er øv for dem der skal have en med der måske er væk noget af tiden. Emnearbejde som vi bruger meget på vores skole er også total generet af det. Starte et emne op hvor en del af eleverne ikke får opstarten med eller nogle ikke får slutningen.

Som forældre:

Man kan spare mange penge ved, at tage ferie udenfor de almindelige uger. Så det kan jeg godt forstå. På mit arbejde har vi en aftale om, at vi lærere ikke tager ferie når eleverne har undervisning så det er ikke muligt for mig.

Anmeld Citér

23. januar 2024

Janey

Profilbillede for Janey
Panther skriver:

Jeg synes egentlig også, at det er ret tydeligt, at jeg gengiver noget principielt med henblik på at understøtte mit primære argument vedr. “skolepligt”. Synes du ikke det, hvis du lige læser mit indlæg igen?

Nej det synes jeg ikke. Når du bruger økonomisk sanktion som argument for skolepligt, så er det ret væsentligt, at det er en straf, der ikke ser ud til at bruges i virkeligheden, så der kan ikke på det grundlag siges at man har en pligt til at sende sit barn i skole, selv om det er tilmeldt folkeskolen.

Men det handler måske mere om, at vi definerer ordet skolepligt forskelligt. 

Anmeld Citér

23. januar 2024

Panther

Janey skriver:

Nej det synes jeg ikke. Når du bruger økonomisk sanktion som argument for skolepligt, så er det ret væsentligt, at det er en straf, der ikke ser ud til at bruges i virkeligheden, så der kan ikke på det grundlag siges at man har en pligt til at sende sit barn i skole, selv om det er tilmeldt folkeskolen.

Men det handler måske mere om, at vi definerer ordet skolepligt forskelligt. 

Jeg bruger økonomisk sanktion som argument for, at såfremt man har tilvalgt folkeskolen, så har man de facto skolepligt. Om den så ofte benyttes i praksis ofte eller ej er irrelevant i den sammenhæng.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.