Skoleferie udenfor ferieperioden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut
Anonym skriver:

Fordi det generelt er forældre som er meget engageret i deres børns skole

Ja lærerne har samme ferie som os andre, men skolerne er jo lige som lukket minimum 6 uger plus helligedage og dage op til.

Jeg ved selvfølgelig godt de også forbereder undervisning osv. Men det burde være muligt at ligge dem i ferierne

Lærere arbejder 40 timer pr uge som en slags obligatorisk overarbejde, som så afspadseres i de længere ferier. Derfor kan vi ikke lægge den 6.ferieuge i skoleferierne, for der er vi jo i gang med at afspadsere og holde de fem ugers ferie… sådan lidt simpelt forklaret. Derfor kommer vi nok ikke uden om, at lærerne holder ferie i skoledagene også.

Mht trådstarters spørgsmål: Det tænker jeg virkelig ikke er et problem. Jeg har aldrig været med til, at fri til fx ferie eller rejse eller lignende er blevet nægtet. Det med at ansøge er mere ment som en sikkerhed i forhold til, at der bliver holdt lidt øje med, hvor tit et barn bliver holdt hjemme fra skole. Men en enkelt uge eller to - det skal nok gå. Der er trods alt læring og udvikling i andet end at sidde på skolebænken  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2024

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
Anonym skriver:

Ja lærerne har samme ferie som os andre, men skolerne er jo lige som lukket minimum 6 uger plus helligedage og dage op til.

Jeg ved selvfølgelig godt de også forbereder undervisning osv. Men det burde være muligt at ligge dem i ferierne

Dvs at forælde hvis børn går på en friskole er mere engageret i deres børns skolegang end forældre hvis børn går på folkeskole? Du må have misforstået en hel del i forældreverden.. 

Anmeld Citér

22. januar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg har været både lærer og mangeårig mor til tre børn på en friskole, og uden at ville generalisere, så har jeg oplevet en stor del forældre, som er meget reflekterede omkring hele deres børns liv, altså også dét uden for skolen, og deraf har gjort sig grundige overvejelser omkring deres prioriteringer. At engagere sig i sit barns skolegang udelukker i mine øjne ikke, at man på baggrund af gode overvejelser lader sine børn undvære skolens undervisning en uge eller sågar en måned for at lære andet på andre måder i andre omgivelser. 

Som lærer kender jeg selvfølgelig indgående til vores arbejdstidsaftale, og vi kan ikke både afspadsere - hvilket vi gør en stor del af elevernes ferier - og afholde 6. ferieuge samtidig. Det giver forhåbentlig sig selv. 

Anmeld Citér

22. januar 2024

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Vi har, siden vores store var omkring 4-5 år, holdt 1 uges ferie i maj. Nogle år har den ligget i en helligdagsuge, og andre år har det været en helt alm. uge, og det har aldrig været et problem. Fremover ligger vi den dog i september, da der er konfirmation i år, og fra næste år skal hun til eksamener. 

Herudover har hun altid fri 2 dage i januar, hvor vi er på ferie med bedsterne.

Anmeld Citér

22. januar 2024

Flnad84

Vi har stort set hvert år holdt ferie i enten maj eller september - jeg har haft skolebarn/-børn siden 2012. Det har aldrig været et problem. Op til en uge skal meddeles lærerteamet - over det skal godkendes af skolelederen.

man kan jo se i ugeplanen hvad der skal laves imens de er væk…

Men mine børn er stort set aldrig syge og følger fint med. Ellers ville jeg heller ikke gøre det

Anmeld Citér

22. januar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hold da op en generalisering. Så mine børn lever sundere end mange andre fordi jeg aldrig køber forarbejdet mad. Ej come on. 

Jeg er både folkeskole og friskolemor og jeg har ALDRIG slækket på forældreskabet i folkeskolen. 

Jeg startede faktisk som folkeskolemor, men valgte at flytte mit ene barn til en friskole, men lade den anden gå. Og jeg oplever ikke anderledes forældreskab i folkeskoleklassen kontra friskoleklassen. 

Jeg enig med dig i at der er stor forskel på friskole kontra folkeskole. Og også i forhold til normeringer. Men det er altså ikke alle folkeskoleforældre der er ligeglade med deres børn og ikke engagerer sig. 

Anmeld Citér

22. januar 2024

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Ja skolerne har lukket for børn i 6 uger men de fleste lærere jeg kender til møder som regel på arbejde den første uge og sidste uge af sommerferien. De holder i hvertfald ikke 6 ugers sommerferie

Anmeld Citér

22. januar 2024

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg har haft skolebarn siden 2013 og starter forfra efter sommerferien. Vi har altid holdt en uges ferie nogle år 2 i løbet af et skoleår uden problemer

Anmeld Citér

22. januar 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Hold da op en generalisering. Så mine børn lever sundere end mange andre fordi jeg aldrig køber forarbejdet mad. Ej come on. 

Jeg er både folkeskole og friskolemor og jeg har ALDRIG slækket på forældreskabet i folkeskolen. 

Jeg startede faktisk som folkeskolemor, men valgte at flytte mit ene barn til en friskole, men lade den anden gå. Og jeg oplever ikke anderledes forældreskab i folkeskoleklassen kontra friskoleklassen. 

Jeg enig med dig i at der er stor forskel på friskole kontra folkeskole. Og også i forhold til normeringer. Men det er altså ikke alle folkeskoleforældre der er ligeglade med deres børn og ikke engagerer sig. 

Det er jo heller ikke det hun skriver. At alle folkeskoleforældre er ligeglade. Det er da at køre ud af en tangent og afspore diskussionen.

Det er min erfaring, at der er en vis sandhed i det, hun skriver - om ikke andet fordi friskoler kan smide barnet ud, såfremt forældrene ikke indordner sig efter reglerne (selvom der selvfølgelig skal mere til end et par dages ferie). En del af mantraet man køber ind på i de fri- og privatskoler, jeg kender, er at man som forældre skal engagere sig en del i forhold til folkeskolen.

Hvad de første par sætninger har af relevans kan jeg ikke helt forstå.

Anmeld Citér

23. januar 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Tip! skriver:

Der er ikke skolepligt, men undervisningspligt i dk.. Dvs du/i ikke skal spørge om lov til at tage jeres barn ud af skolen, men meddele skolen at i selv står for undervisningen de dage. 
Hvad ville du/i gøre hvis skolen sagde nej? Sige nej tak til en ferie, fordi skolen siger nej? Og på hvilket grundlag skulle de nægte jer det.. det er jeres barn og ikke skolens. 
Min store søn har flere gange holdt fri en uge, fordi vi har været ude og rejse. 
God rejse

Sådan fungerer det altså ikke helt. Hvis du vælger at benytte folkeskolen til at opfylde undervisningspligten, så er der de facto skolepligt. Hvis du vælger at benytte hjemmeundervisning konsekvent så skal der udfyldes erklæringer og kommunen skal føre tilsyn. 
Og mig bekendt kan man blive trukket i børne- ungeydelse, hvis et barn har for højt fravær.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.