Skoleferie udenfor ferieperioden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.722 visninger
56 svar
58 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. januar 2024

Anonym trådstarter

Hej,

Vi står i den situation, at vores ældste skal starte i skole til sommer.

Vi står samtidig i den "uheldige" situation, at vi er inviteret på ferie i slutningen af september (det inkluderer 4 skoledage), men som jeg kan forstå det, så skal man ansøge om det, for at få lov.

Hun er endnu ikke startet i skole, men jeg vil blot høre, hvad jeres erfaringer er med at "hive" børn ud af skolen i en kort periode udenfor ferieperioden. Trivsel, faglighed, mm.

Kan læse mig til, at man som forældre har ansvar for, at børnene får fulgt med i undervisningen for den periode, barnet er fraværende. Den tænker jeg godt, vi kan håndtere for en 0. klasse  

Andet, I tænker, man skal være opmærksom på.

Jeg kan i øvrigt ikke forestille mig, at skolen skulle sige nej

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hej,

Vi står samtidig i den "uheldige" situation, at vi er inviteret på ferie i slutningen af september (det inkluderer 4 skoledage), men som jeg kan forstå det, så skal man ansøge om det, for at få lov.

Hun er endnu ikke startet i skole, men jeg vil blot høre, hvad jeres erfaringer er med at "hive" børn ud af skolen i en kort periode udenfor ferieperioden. Trivsel, faglighed, mm.

Kan læse mig til, at man som forældre har ansvar for, at børnene får fulgt med i undervisningen for den periode, barnet er fraværende. Den tænker jeg godt, vi kan håndtere for en 0. klasse  

Vi har gjort det af nogen få omgange, og har aldrig oplevet at de er kommet bagud eller andet. Og har i øvrigt aldrig oplevet at skolen har sagt nej. 

Anmeld Citér

22. januar 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Hej,

Vi har spurgt om lov en gang, da vores datter gik i 0. klasse. Det fik vi lov til.

Der er rigtig mange, i min datters klasse, der stadig får lov til at hive deres børn ud, udenfor skoleferien. Hun går i 3. klasse nu.

Så det tænker jeg sagtens, at du kan ��

Anmeld Citér

22. januar 2024

HilliHallo

Tænker ikke der er fare på færde, hverken med trivsel eller fagligt, for en i 0. Klasse. Og slet ikke med kun 4 dage. Og slet ikke så kort tid efter deres start. 

Så afsted med jer  

Anmeld Citér

22. januar 2024

nanan78

Profilbillede for nanan78

Vi gør det en uge om året (3. klasse), da jeg har svært ved at få ferie i skoleferierne. Det er helt problemfrit. Vi har dog heller ingen problemer med hverken trivsel eller det faglige. Jeg ved de er lidt kede af at give lov, hvis barnet i forvejen har det svært i klassen.

Anmeld Citér

22. januar 2024

Anonym

For os personligt er det total no go, når man er skolebarn er man i skole hver dag, medmindre man er så syg, så man ikke kan.

Men der er mange af anden mening, for rigtig mange i min drengs klasse har haft ferie udenfor skoleferien selvom det er en friskole

Det forstår jeg personligt ikke, og bliver faktisk også irriteret på lærene når de har så lang ferie og så selv taget ferie i skoleperioder 

Anmeld Citér

22. januar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej,

Fire dage i 0. klasse er på ingen måde et problem - det ville fire dages sygdomsfravær jo heller ikke være. 

Anmeld Citér

22. januar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

For os personligt er det total no go, når man er skolebarn er man i skole hver dag, medmindre man er så syg, så man ikke kan.

Men der er mange af anden mening, for rigtig mange i min drengs klasse har haft ferie udenfor skoleferien selvom det er en friskole

Det forstår jeg personligt ikke, og bliver faktisk også irriteret på lærene når de har så lang ferie og så selv taget ferie i skoleperioder 

Hvorfor skulle det være anderledes på en friskole end en folkeskole? 
Og: Lærere har 5 ugers ferie som alle andre plus en 6. ferieuge, som selvfølgelig kan afholdes i skoleperioder. 

Anmeld Citér

22. januar 2024

Tip!

Der er ikke skolepligt, men undervisningspligt i dk.. Dvs du/i ikke skal spørge om lov til at tage jeres barn ud af skolen, men meddele skolen at i selv står for undervisningen de dage. 
Hvad ville du/i gøre hvis skolen sagde nej? Sige nej tak til en ferie, fordi skolen siger nej? Og på hvilket grundlag skulle de nægte jer det.. det er jeres barn og ikke skolens. 
Min store søn har flere gange holdt fri en uge, fordi vi har været ude og rejse. 
God rejse

Anmeld Citér

22. januar 2024

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Hvorfor skulle det være anderledes på en friskole end en folkeskole? 
Og: Lærere har 5 ugers ferie som alle andre plus en 6. ferieuge, som selvfølgelig kan afholdes i skoleperioder. 

Fordi det generelt er forældre som er meget engageret i deres børns skole

Ja lærerne har samme ferie som os andre, men skolerne er jo lige som lukket minimum 6 uger plus helligedage og dage op til.

Jeg ved selvfølgelig godt de også forbereder undervisning osv. Men det burde være muligt at ligge dem i ferierne

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.