Hbv1 skriver:
Hej.
Jeg håber, at et par venlige sjæle med erfaring og viden kan hjælpe mig lidt her.
2 dage inden sommerferien ringede skolelederen fra min 14-årige drengs skole og måtte desværre meddele, at han blev nødt til at lave en underretning til kommunen. Årsagen var - mundtligt i telefonen - at han har et tårnhøjt fravær på 41%, men at det udslaggivende for at lave en underretning var, at han er begyndt at være sammen med nogle knap så heldige typer. F er aldrig taget i at lave noget decideret ulovligt, men som lederen sagde så er F ofte lige i nærheden af balladen
Det følger en lang historik med de 41% fravær. Imens corona kom til, var der mistanke om noget ADHD. Efter et forløb i Børnepsyk regi kom man frem til at det ikke er tilfældet, men at hans IQ er lidt lavere end gennemsnittet svarende til 74. Desuden er han ordblind. Følgende konklusion kom der intet ud af efterfølgende, han har ikke fået mere støtte i skolen eller nogle hjælpemidler udover de få pga hans (relativt milde) ordblindhed.
Han er naturligvis sakket længere og længere bagud fagligt i skolen, men socialt altid haft det fint med de andre i klassen for en måned siden har der dog været en kontrovers mellem drengene. De har bedt min søn om at vælge mellem dem eller hans nye venner og det har F ikke ønsket at gøre. Han vil bare gerne være venner med alle. Det har så resulteret i, at drengene har blokeret ham fra sociale medier mv. Det var jeg så dum? at nævne til skolelederen, da han ringede til mig for et par uger siden. Han ville vide, hvorfor F ikke havde været i skole i tæt på 14 dage.
Både skolelederen og kommunedamen, som ringede i forgårs ønskede os en god sommer jeg har det absolut elendigt, sover og spiser ikke.
Jeg har først fået en tid til partshøring ved kommunen midt i august jeg troede sådan noget skulle ske hurtigt.
Jeg har tusind spørgsmål om alt og intet. Må skolelederen overhovedet lave en underretning baseret på ovenstående - her tænker jeg mest på at han har fået nye venner..?
Hvad går denne partshøring ud på?
Det altovervejende spørgsmål der rumsterer er jo naturligvis om de kunne finde på at fjerne min søn fra mig?
Efter underretningen har jeg fundet ud af hvordan man ser en oversigt over fravær og jeg kan konkludere, at der er adskillige datoer, hvor der står ulovligt fravær og hvor det er lovligt. Er det fuldstændig underordnet nu her eller?
Der var en fraværskonsulent knyttet til os med god effekt i store dele af 6. Klasse, men i hele dette skoleår har hun været sygemeldt. Vil det være relevant at nævne?
Min søn taler endelig om at skifte skole, hvilket jeg synes lyder som en rigtig god ide..
Tak fordi du læste så langt. Det var et lidt rodet indlæg, men det afspejler vist efterhånden bare min sindstilstand.
Jeg HÅBER, at du kan komme med et par inputs, for jeg er ved at dø indeni. Det lyder voldsomt, men jeg har virkelig aldrig haft det så skidt før.
På forhånd tak
H
Kære Hbv1
Der er godt gang i debatten. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål efter bedste evne - det kan være at der er forskellige retningslinjer og arbejdsgange afhængigt af kommune og skole.
1. Skoleleder/lærer må (og skal faktisk) lave underretning, når der er noget, der er bekymrende. Et fravær på 41% - lovligt eller ej - er meget bekymrende. Det lyder til at der har været opmærksomhed på dette, da I har haft fraværskonsulent tilknyttet og skoleleder ringer til jer i forbindelse med 14 dages fravær. En underretning kan også laves for at råbe kommunen op, f.eks. er fraværskonsulenten i min kommune placeret i PPR og hvis han/hun er sygemeldt så længe, som du beskriver, og PPR ikke selv er opmærksom på en erstatning, kan skolen gøre dem opmærksom via en underretning. Så underretningen er ikke nødvendigvis fordi skolen tænker, at forældrene ikke gør, hvad de kan, men også for at råbe PPR op og få dem til at leve op til deres ansvar. Skolen kan selvfølgelig kontakte PPR mere uformelt, men det sker desværre at PPR først reagerer ved officielle henvendelser.
at skolen ikke reagerer før de 41% kan undre.
2. Partshøring er sagsbehandlers mulighed for at høre jeres side af sagen. Ikke for at I skal kaste med mudder, men der er tydelige udfordringer med at få din dreng i skole, og her kan du fortælle om, hvad du tænker udfordringen er (manglende støtte f.eks.), og hvorfor det er så svært for ham, som det tydeligvis er. Tag gerne en bisidder med og sørg for at få et referat af mødet på skrift.
3. Din søn bliver helt sikkert ikke fjernet pga. højt fravær. Der skal gøres noget, for at få din søn i trivsel og måske ud af et dårligt selskab, og det skal PPR, kommune og skole hjælpe jer forældre med at finde ud af, hvordan lykkes bedst.
4. Med et fravær på 41% er det i forhold til jeres søns trivsel underordnet lige nu om det er lovligt eller ej. Fraværet er alt alt for højt, og der skal gøres noget for at hjælpe ham. Dog kan man risikere at blive trukket i børnepenge, hvis det ulovlige fravær alene er over 15%. Men i forhold til underretning skal den laves ved så højt fravær.
5. Jeg ville helt klart nævne fraværskonsulenten ved partshøringen. Jeg ville netop forklare, at han/hun havde god effekt, men desværre har vedkommende været syg, og der er ikke sat en erstatning ind.
6. Et skoleskift kan være en rigtig god ide - men kun hvis det er afklaret, om det er det rigtige tilbud til din søn, og om de kan løfte opgaven.
Hvis I skifter skole nu, kan I risikere, at de ikke er bedre stillet i forhold til at give jeres dreng den rette støtte, og så “starter I forfra” med at skolen skal lære jeres dreng at kende. Hvis hans udfordringer er grundet i manglende støtte ift. lav IQ, vil historien gentage sig selv, men I mister tid fordi processen med at få PPR i gang kan trække voldsomt ud.
Mit umiddelbare råd ville være som minimum at vente med skoleskift til partshøring er klaret. Hvis de sætter gang i processen om at afdække hvilket andet skoletilbud, der kan gavne ham bedst, så ville jeg ikke skifte skole, før den afklaring var lavet.
Alt det bedste til både dig og din søn. Jeg forstår dine tanker og følelser omkring en underretning, og jeg undrer mig over, hvorfor den først skal komme 2 dage før ferien. Jeg er sikker på, at det hele nok skal gå
Pas godt på din søn .