Underretning fra skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28.330 visninger
56 svar
124 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juli 2023

Hbv1

Hej. 

Jeg håber, at et par venlige sjæle med erfaring og viden kan hjælpe mig lidt her.

2 dage inden sommerferien ringede skolelederen fra min 14-årige drengs skole og måtte desværre meddele, at han blev nødt til at lave en underretning til kommunen. Årsagen var - mundtligt i telefonen - at han har et tårnhøjt fravær på 41%, men at det udslaggivende for at lave en underretning var, at han er begyndt at være sammen med nogle knap så heldige typer. F er aldrig taget i at lave noget decideret ulovligt, men som lederen sagde  så er F ofte lige i nærheden af balladen ��

Det følger en lang historik med de 41% fravær. Imens corona kom til, var der mistanke om noget ADHD. Efter et forløb i Børnepsyk regi kom man frem til at det ikke er tilfældet, men at hans IQ er lidt lavere end gennemsnittet svarende til 74. Desuden er han ordblind. Følgende konklusion kom der intet ud af efterfølgende, han har ikke fået mere støtte i skolen eller nogle hjælpemidler udover de få pga hans (relativt milde) ordblindhed.

Han er naturligvis sakket længere og længere bagud fagligt i skolen, men socialt altid haft det fint med de andre i klassen for en måned siden har der dog været en kontrovers mellem drengene. De har bedt min søn om at vælge mellem dem eller hans nye venner og det har F ikke ønsket at gøre. Han vil bare gerne være venner med alle. Det har så resulteret i, at drengene har blokeret ham fra sociale medier mv. Det var jeg så dum? at nævne til skolelederen, da han ringede til mig for et par uger siden. Han ville vide, hvorfor F ikke havde været i skole i tæt på 14 dage.

Både skolelederen og kommunedamen, som ringede i forgårs ønskede os en god sommer �� jeg har det absolut elendigt, sover og spiser ikke. 

Jeg har først fået en tid til partshøring ved kommunen midt i august �� jeg troede  sådan noget skulle ske hurtigt. 

Jeg har tusind spørgsmål om alt og intet. Må skolelederen overhovedet lave en underretning baseret på ovenstående - her tænker jeg mest på at han har fået nye venner..?

Hvad går denne partshøring ud på?

Det altovervejende spørgsmål der rumsterer er jo naturligvis om de kunne finde på at fjerne min søn fra mig?

Efter underretningen har jeg fundet ud af hvordan man ser en oversigt over fravær og jeg kan konkludere, at der er adskillige datoer, hvor der står ulovligt fravær og hvor det er lovligt. Er det fuldstændig underordnet nu her eller?

Der var en fraværskonsulent knyttet til os med god effekt i store dele af 6. Klasse, men i hele dette skoleår har hun været sygemeldt. Vil det være relevant at nævne?

Min søn taler endelig om at skifte skole, hvilket jeg synes lyder som en rigtig god ide..

Tak fordi du læste så langt. Det var et lidt rodet indlæg, men det afspejler vist efterhånden bare min sindstilstand.

Jeg HÅBER, at du kan komme med et par inputs, for jeg er ved at dø indeni. Det lyder voldsomt, men jeg har virkelig aldrig haft det så skidt før.

På forhånd tak 

H

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg har ikke selv oplevet en underretning, men jeg tror ikke der er nogen tvivl om at skolelederen isoleret godt må lave en underretning.

Men jeg synes du skal forsøge at gå konstruktivt til værks og se det som en chance til at blive hørt. Så du skal nævne alt det du beskriver:

• undersøgelsen fra psyk som tyder på en lidt lavere IQ. Hvis de ikke tager hånd om ham fagligt er det da klart han søger fællesskaber hvor han føler sig velkommen. Og det bliver da kun værre når der også er ordblindhed i spil.
  • Fraværet - især det som er noteret som ulovligt uden at være det
  • De sociale problemer blandt drengene i klassen hvor de udelukker din søn

Jeg tror ikke du skal være bange for at de vil fjerne ham. Han er så stor og hans problemer med skolen bliver da bestemt ikke bedre hvis han fjernes.

Jeg synes i øvrigt det er skide tarveligt at skole giver besked om sådan noget lige op til en ferie. De må jo for fanden vide hvordan det kan påvirke folk. Man kan intet gøre og de gør i øvrigt heller ingen ting i ferien, så hvor ikke lige vente.

Anmeld Citér

5. juli 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vi har selv prøvet en underretning pga. vores datters sociale problemer/indadvendte adfærd, som de mente var min skyld, fordi jeg havde haft en depression i hendes første leveår (ikke fødselsdepression men en almindelig).. 

Og jeg var også rædselsslagen for, at de fjernede hende og erklærede mig uegnet som forælder.. Men kommunen snakkede kort med os, og inden for en halv time kunne hun lukke sagen..

Dog fik vi så selv en PPR på hende, som gav os nogle værktøjer, og jeg er ret sikker på, at det er den eneste grund til, at skolelederen laver en underretning på din søn.. Fordi han er bekymret for især de nye venner, som åbenbart ikke er godt selskab.. Og her vil de nok foreslå, at der kommer en PPR på ham, som hjælper ham væk fra det selskab og giver ham værktøjer til at få det bedre med sig selv.. 

Kan roligt sige, at de fjerner ikke din søn, fordi han har dårligt selvværd og derfor søger dårligt selskab.. Så det skal du altså bestemt ikke være nervøs for! Ikke medmindre du drikker dig fuld hver dag, slår ham eller på anden måde omsorgssvigter ham for vildt! De fjerner helst ikke børn i Danmark

Anmeld Citér

5. juli 2023

Hbv1

Jeg har aldrig været fan af den skole, men min dreng har altid trivedes der socialt og ville ikke skifte skole. 

Man kan så være bagklog og slå sig selv oven i hovedet over, at jeg ikke bare havde flyttet ham. 

Om det så rent faktisk hjælper at skifte skole fagligt, ved jeg jo ikke 100%

Men de nye kammerater kommer han længere væk fra og det gør ham faktisk ikke så meget. 

Anmeld Citér

5. juli 2023

lineog4

Ved godt underretning har en negativ klang og man pr automatik bliver bange for at få fjernet, blive stemplet osv. 

Men prøv at vend det om og se underretningen som en håndsrækning på baggrund af en bekymring. 41% fravær er meget lovligt eller ulovligt, og for en dreng (eller pige) som oplever sig som uden for fællesskabet (det læser jeg ind i det du skriver), så vil en høj fraværsprocent som oftest gøre det sværere at finde vej ind i fællesskabet blandt andet fordi ens klassekammerater "glemmer" en og ikke regner med en. Kan læse i har haft en fraværskonsulent tilknyttet og måske kan en underretning sætte skub i det igen.

I forhold til en underretning, så skal vi, hvor jeg arbejder, lave en underretning ved 15% fravær med mindre der er tungtvejende årsager eller en proces i gang. Og oplever man fx at der også er andre bekymringsområder fx vennekreds, hvor man ofte kommer i problemer, så vil man også nævne det for at vise det fulde billede.

Når alt det om underretning er skrevet, så vil jeg råde dig til også at kontakte skolen i forhold til, hvad kan skolen tilbyde en dreng med en IQ i den lave ende og som er ordblind? Er det muligt med deltagelse i mindre hold, specifik undervisning i brug af fx intoword, måske nogle samtaler med en lærer, hvor han har en god relation i forhold til fraværet osv. Vælger I han skal skifte skole, så vil de samme spørgsmål være vigtige før skiftet.

Mit bedste råd er: tag imod underretningen som en håndsrækning, men brug den også til at stille nogle krav til skolen: nu har I set det, vi skal arbejde med det hjemme, men hvad skal I arbejde med i skoleregi? Kræv samarbejde, hvor alle parter bidrager - underretning har ikke skolens rolle med det skal foregå i samarbejde med fx PPR. 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

I flere kommuner skal der laves en underretning, når fraværet kommer over 15%. Det er for mig helt vildt, at din søns er nået til 41%, inden de gør noget. Skolen har i den grad svigtet, vil jeg sige! Det er først og fremmest deres opgave at hjælpe din søn tilbage i skolen. En sygemeldt fraværskonsulent skal ikke betyde, at et barn med sådan en fraværsprocent tabes på gulvet. 

Underretningen er en god ting i denne her situation. Det betyder, at din søn vil få hjælp. Det er ikke din søn, der er problemet. Det er rammerne, og dem skal der sættes fokus på.

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Må jeg spørge om hvordan jeres søn kan have 41 procent i fravær?

I har jo som forældre et ansvar for at han kommer i skole . Og det lyder voldsomt at han har været væk i næsten det halve af året udover ferie.

Og de uheldige venner ... ja det er også et faresignal. 

Jeg synes du skal se den underretning som noget positivt. En hjælp til at få ham rettet ind inden det er for sent 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Kan godt forstå din bekymring, og der findes virkelig mange som tror underretninger og kommunen kan redde alt  

Jeg er sikker på han ikke bliver fjernet, og sender dig et kæmpe kram. Det er virkelig ugennemtænkt at lave sådan en underretning lige op til sommerferien så du skal have det så skidt, det er ikke særlig smart gjort. Men hey.... kommunen redder alt synes mindsettet at være. Håber det bliver lukket hurtigt og de kvitterer med hjælp der kan bruges, så du og sin søns ferie ikke blev ødelagt i en i forvejen sårbar periode, for absolut ingenting. ❤

Anmeld Citér

5. juli 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Må jeg spørge om hvordan jeres søn kan have 41 procent i fravær?

I har jo som forældre et ansvar for at han kommer i skole . Og det lyder voldsomt at han har været væk i næsten det halve af året udover ferie.

Og de uheldige venner ... ja det er også et faresignal. 

Jeg synes du skal se den underretning som noget positivt. En hjælp til at få ham rettet ind inden det er for sent 

Nu blander jeg mig lige fra sidelinjen...

Men dit indlæg, har for mig, en måske uheldig negativ klang.

Ja, man har da et ansvar for at ens børn kommer i skole, men i min optik har man et endnu større ansvar for barnets mentale helbred, og nogle gange betyder et højt skolefravær - specielt hvis skolen ikke formår at yde støtte til barnet, hvad end det er fagligt eller socialt.

"En hjælp til at få ham rettet ind inden det er for sent" - den sætning vil jeg da gerne lige udfordre dig på, at forklare.? 

Man retter ikke et ungt menneske med udfordringer ind - man støtter, vejleder, hjælper, undersøger osv., men at rette ind, ej vel.?

Anmeld Citér

5. juli 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Skolelederen har både ret og pligt til at lave en underretning ved så massivt fravær. At der så er yderligere grund til bekymring pga. det, der lyder som bekymring over, at din søn er kommet i dårligt selskab, forstærker kun det legitime i en underretning. 
Det var det formelle. Og det vigtigste: Din søn bliver ikke fjernet, men I vil få hjælp til at give din søn en bedre skolegang og hverdag. Kommunen  skal reagere på underretningen og sætte konkrete tiltag i gang for at støtte både din søn og jer. 

Jeg har flere gange som lærer lavet underretninger på lignende grundlag. Det, der kan undre mig, er, at I ikke er blevet medinddraget. Oftest har jeg lavet sådanne underretninger i samråd og samarbejde med forældrene. Har skolen slet ikke indkaldt jer til møder omkring bl.a. fraværet og inviteret til samarbejde omkring udfordringerne? 

41 procent er alarmerende. Han har jo nærmest kun gået i skole på halv tid. Om noget af fraværet har været lovligt eller ej, ændrer jo ikke på dette. Det undrer mig også, at du skriver, noget af fraværet har været lovligt, når det står som ulovligt. Har lærerne over for dig tilkendegivet, at det i disse tilfælde var lovligt? For det er jo ikke nok, at man som forældre selv vurderer det som lovligt - der skal udtrykt accept til fra skolens side. - Dette er dog blot en detalje. 

For mig at se har skolen sovet i timen, når der først underrettes nu - medmindre, de har forsøgt at komme i dialog med jer og har oplevet bagatellisering eller direkte modarbejde fra jeres side. Jeg ville så sige “bedre sent end aldrig” om underretningen, som burde være lavet længe før. For det  er et nødvendigt tiltag, som  skal kaste hjælp af sig. 

Skoleskift er måske en idé, hvis grundlaget for det er gennemtænkt, og det åbner for nye og bedre muligheder for støtte til din søn - men ikke, hvis det udelukkende er en “flugt” fra den nuværende skole. Det ville jeg i dit sted drøfte med både nuværende skole og kommune. Det er virkelig afgørende, at der sættes ind med velovervejede, begrundede tiltag fremover, så din søn kan komme i bedre trivsel og vende den negative udvikling. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.