Underretning fra skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juli 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Må jeg spørge om hvordan jeres søn kan have 41 procent i fravær?

I har jo som forældre et ansvar for at han kommer i skole . Og det lyder voldsomt at han har været væk i næsten det halve af året udover ferie.

Og de uheldige venner ... ja det er også et faresignal. 

Jeg synes du skal se den underretning som noget positivt. En hjælp til at få ham rettet ind inden det er for sent 

Når man bare lige læser det, lyder det vanvittigt med 41% fravær, men jeg tror, der sidder mange elever rundt omkring med så højt fravær, fordi skole og kommuner ikke har nok ressourcer til at hjælpe.

Både i min søns og i min datters klasse er der en pige, der slet ikke har været i skole hele sidste skoleår. Pigen i min datters klasse deltager i nogle sociale arrangementer som skolefest, fødselsdage og lignende, mens den anden pige aldrig er på skolen. Begge piger har andre søskende på skolen, som kommer hver dag og ikke har nogle udfordringer, så det er ikke fordi forældrene ikke er i stand til eller har vilje til at sende deres børn i skole.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

41 % i fravær? Ja så skal de underrette, det burde de have gjort for længe siden. 41% så har han næsten været fraværende hver anden dag Hvad skyldes fraværet for det kan jeg ikke læse ? (Intet af det du skriver giver 41% så mange undersøgelser er der vel heller ikke i forbindelse med de ting du skriver ?)

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

I flere kommuner skal der laves en underretning, når fraværet kommer over 15%. Det er for mig helt vildt, at din søns er nået til 41%, inden de gør noget. Skolen har i den grad svigtet, vil jeg sige! Det er først og fremmest deres opgave at hjælpe din søn tilbage i skolen. En sygemeldt fraværskonsulent skal ikke betyde, at et barn med sådan en fraværsprocent tabes på gulvet. 

Underretningen er en god ting i denne her situation. Det betyder, at din søn vil få hjælp. Det er ikke din søn, der er problemet. Det er rammerne, og dem skal der sættes fokus på.

Men hjemmet har vel også et ansvar i forhold til den meget høje fraværsprocent? Hvis hjemmet accepterer barnet bliver hjemme er det jo et problem. 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Men hjemmet har vel også et ansvar i forhold til den meget høje fraværsprocent? Hvis hjemmet accepterer barnet bliver hjemme er det jo et problem. 

Jeg fralægger ikke forældre ansvaret. Jeg fralægger barnet ansvaret. Det er forældre og skole i samarbejde, som skal hjælpe barnet. Forskning viser, at opgaven ikke kan løses af forældre alene. 

Det er skolen, barnet er fraværende fra. Det er skolens opgave at hjælpe barnet tilbage. Derfor er det et enormt svigt, når der først reageres med underretning ved 41% fravær. 

Skolen har været klar over, der var et problem. En fraværskonsulent blev tilkoblet barnet. Derefter stopper indsatsen tilsyneladende. Her er barnet blevet svigtet af skolen.

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg fralægger ikke forældre ansvaret. Jeg fralægger barnet ansvaret. Det er forældre og skole i samarbejde, som skal hjælpe barnet. Forskning viser, at opgaven ikke kan løses af forældre alene. 

Det er skolen, barnet er fraværende fra. Det er skolens opgave at hjælpe barnet tilbage. Derfor er det et enormt svigt, når der først reageres med underretning ved 41% fravær. 

Skolen har været klar over, der var et problem. En fraværskonsulent blev tilkoblet barnet. Derefter stopper indsatsen tilsyneladende. Her er barnet blevet svigtet af skolen.

Jeg tillægger bestemt heller ikke barnet ansvaret. Men forældre og skole. Det kan med garanti heller ikke løses af skolen alene med så højt fravær. 

Ja, skolen burde afgjort have reageret før. Men det burde forældrene så klart da også. 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Jeg tillægger bestemt heller ikke barnet ansvaret. Men forældre og skole. Det kan med garanti heller ikke løses af skolen alene med så højt fravær. 

Ja, skolen burde afgjort have reageret før. Men det burde forældrene så klart da også. 

Forskning viser, at forældre med et barn med højt skolefravær ofte føler sig magtesløse omkring at få barnet tilbage i skolen. Skolen er de professionelle med værktøjerne. Derfor er det så alvorligt, når de svigter ved ikke at underrette før 41% - og igangsætter en indsats, der går i stå igen.

Anmeld Citér

5. juli 2023

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er. 

Men jeg vil helt sikkert prøve at snakke efterskole med ordblinde specielle. Det vil give ham meget. 

Prøve at snakke med kommunen om dette. Så kommer han også væk fra de "dårlige" venner 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er enige hvor er forældre henne ? 

I Danmark er faktisk mega gode til at skøne forældre. Men der er altså deres ansvar at lærer deres barn vittigheden af at møde til skolen. 

Man kan heller ikke bare dukke op på en arbejdsplads når man kun har lyst. 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

I Danmark er faktisk mega gode til at skøne forældre. Men der er altså deres ansvar at lærer deres barn vittigheden af at møde til skolen. 

Jeg tænker at du aldrig har haft et barn med udfordringer? For hvis du havde ville du, forhåbentlig, vide hvor tåbelig den bemærkning er..?

Der er STOR forskel på et barn uden udfordringer og et barn med, og forældreskabet for børn uden opfordringer kan på ingen måder samlingens med forældreskabet til børn med udfordringer. 

Anmeld Citér

5. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg antager du aldrig har haft et barn med udfordringer og skoleværing,med de udtalelser??

Man hverken kan eller skal tvinge et barn,ind i en kasse,der har gjort ,at barnet er i stærkt mistrivsel.

Desværre står man absolut alene,som forældre,og det tager gerne flere år,at få skole og kommune,til at gøre noget,og lige så lang tid,at få de børn udredt og behandlet.

Her har vi et barn,der ikke har været i skole i 2år,da kommunen ikke vil godkende et tilbud,der passer til barnets udfordringer.

På de 2 år har vi set ‘vores sagsbehandler’ 2 gange.

Vores historie ligner mange andres,uagtet hvilken kommune og landsdel man kommer fra.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.