Underretning fra skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2023

Mom

Profilbillede for Mom

Mom

Kan ikke citerer dig, ved ikke hvorfor

Men ikke helt korrekt det du skriver.

Lægen kan også henvise til udredning og man kan gå privat.

Men det er jo slet ikke udredning det handler om her? - Det handler om et barn med 41 % fravær uanset hvad det handler om er der her en forældre som slet ikke har levet op til sit forældre ansvar og ja skolen har selvfølgelig også et ansvar. Men du er som forældre altså den som har sat barnet i verden og dermed har det største ansvar 

Så vidt jeg er orienteret, jeg har været noget lignende igennem som TS, så skal skolen ind over inden henvisning til udredning, måske er ser sket noget helt helt nyt på det område, og er det sandt, så er det da super godt.

Man kan kun gå privat, hvis du selv kan betale og det kan være en ret så bekostelig affære.

Hvis du læser TS allerførste indlæg, så har der været en udredning i gang, for ADHD, hvor der ikke var noget, men man fandt barnet med nedsat IQ samt ordblindhed, og her skal der sættes ind fra skolen side ifht værktøjer, tilrettet undervisning eller søge efter special skole, og det kan alle dele være en meget meget lang proces. Når man så har et barn med de udfordringer, eller andre, for den sags skyld, så er forældrenes største ansvar at tage vare på barnets mentale sundhed, og det kan betyde at barnet sjældent kommer i skole og dermed stiger fraværet.

Og alt dit forældre-shaming preller fuldstændig af på mig, for i min optik har TS, formentlig gjort det bedste for sit barn, nemlig passet på det, og sørget for at barnet ikke led yderligere mental skade. 

Jeg syntes du skal gøre dig selv den tjeneste, at sætte dig lidt mere nysgerrigt ind i hvordan det er at være forældre til et barn med udfordringer, fx spørge nysgerrigt med respekt, for at det er emne du formentlig ikke aner noget om, eller alternativt helt lade være med at placere ansvaret på hårdt pressede forældre, som sikkert yder det allerbedste for deres barn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2023

Anonym

Mom:

Nu er jeg selv mor til et barn med udfordringer, så kender udmærket til de ting som følger med.

Og ja jeg er præcis læst ts indlæg og derfor undre det mig hvorfor du begynder at snakke om udredning når ts netop har været igennem det.

Og ja selvfølgelig skal man betale når man går privat, men man kan få det gennem sundhedsforsikringen 

Ts skriver ikke at der er tale om skolevægning, men kommer med undskyldninger som det er udredningen som der er skyld i fraværet og så mange undersøgelser kan der ikke være til det, samt at det er fordi han er ordblind, det giver heller ingen mening at det skulle være nødvendigt at holde ham hjemme.

Der er forskel på skolevægning og at barnet ikke gider i skole

Hvad ts skulle have gjort. Ts skulle jo nok have snakket med barnets lære i første omgang og dernæst højere oppe hvis læren ikke har kunne løse, hvad der skyldes fraværet. For ts skriver jo ikke en direkte årsag, så du/I sidder jo faktisk bare og gætter.

Har ikke forældreshamet, men selvfølgelig er der da forældrenes hovedansvar at varetage barnets behov

Anmeld Citér

6. juli 2023

Anonym

Igen skriver:

Jeg vil gerne høre hvad det er du forventer forældre har af handlemuligheder i sådan en situation?

Ufrivilligt skolefravær er ikke pjæk eller forældre der ikke kan stille krav eller tilbyde deres børn tydelige rammer. Det er børn der ikke KAN gå i skole, fordi skole trigger en angsttilstand i dem, der bliver til vægring. Det er ikke mangel på vilje eller indsats 

Øh samarbejde med læreren/skolelederen/ppr osv.

Du ved ikke om der er tale om skolevægning eller et barn som blot "ikke gider skolen" der er immervæk en del forskel forældre er blevet slemme til at råbe skolevægring så snart barnet ikke vil afsted

Anmeld Citér

6. juli 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mom:

Nu er jeg selv mor til et barn med udfordringer, så kender udmærket til de ting som følger med.

Og ja jeg er præcis læst ts indlæg og derfor undre det mig hvorfor du begynder at snakke om udredning når ts netop har været igennem det.

Og ja selvfølgelig skal man betale når man går privat, men man kan få det gennem sundhedsforsikringen 

Ts skriver ikke at der er tale om skolevægning, men kommer med undskyldninger som det er udredningen som der er skyld i fraværet og så mange undersøgelser kan der ikke være til det, samt at det er fordi han er ordblind, det giver heller ingen mening at det skulle være nødvendigt at holde ham hjemme.

Hvad ts skulle have gjort. Ts skulle jo nok have snakket med barnets lære i første omgang og dernæst højere oppe hvis læren ikke har kunne løse, hvad der skyldes fraværet. For ts skriver jo ikke en direkte årsag, så du/I sidder jo faktisk bare og gætter.

Har ikke forældreshamet, men selvfølgelig er der da forældrenes hovedansvar at varetage barnets behov

Jeg tror godt jeg ved hvorfor du ikke kan citere mig, hvis du er hvem jeg tror, så har jeg blokeret dig for læææænge side, men så fint at vi så kan debattere sådan her.

Du antager at alle har en sundhedsforsikring, og det er langt fra sandheden.

Jeg mener ikke at TS kommer med undskyldninger, for om det er udredning, diagnosen eller andre skjulte udfordringer, kommer dybest set ikke dig eller mig ved, faktum er at drengen har det skidt, ER udfordret og dermed har et højt fravær og skolen først nu gør noget, og det er i min optik for ringe.

Og dit er bare evigt provokerende! For DU konkludere at barnet er dovent, at forældrene har svigtet, men det ved du ikke noget om, sandsynligvis og alt overvejende handler det om et barn der ikke har det godt, og forældre der er presset til det yderste.

Selvfølgelig er det hovedsageligt og ultimativt forældrenes ansvar at tage vare på barnet, men det er i min optik ikke det samme, som at sende barnet i skole uagtet barnets mentale sundhed, at tage det ansvar kan også være at barnet er hjemme, ikke presse skolemæssigt osv.

Men okay, vi to kommer vist ikke hinanden nærmere og det er heldigvis helt okay.

Anmeld Citér

6. juli 2023

Anonym

Mom: jeg konkluderer ingen ting, men skriver at ts ikke skriver at det er pga skolevægring, men udfra hvad ts skriver virker det ikke helt som om hun kender årsagen eller har styr på barnet  ts skriver "konkludere, at der er adskillige datoer, hvor der står ulovligt fravær og hvor det er lovligt." 

Dvs der også er en del datoer med ulovligt fravær, hvorfor har han overhovedet ulovligt fravær ? 

Han har fået uheldige venner, igen hvor er forældrene ?

Det kan næppe være skolens ansvar det hele 

Anmeld Citér

6. juli 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mom: jeg konkluderer ingen ting, men skriver at ts ikke skriver at det er pga skolevægring, men udfra hvad ts skriver virker det ikke helt som om hun kender årsagen eller har styr på barnet  ts skriver "konkludere, at der er adskillige datoer, hvor der står ulovligt fravær og hvor det er lovligt." 

Dvs der også er en del datoer med ulovligt fravær, hvorfor har han overhovedet ulovligt fravær ? 

Han har fået uheldige venner, igen hvor er forældrene ?

Det kan næppe være skolens ansvar det hele 

Jeg har ikke alle svarene, men man kan tage en lidt positiv tilgang til forældrene end du fx har gjort. Alle i tråden antager forskellige ting, nogle mere til fordel for skolen, nogle mere til fordel for drengene og forældrene. Men det afspejler nok hvordan ens livsyn er, tænker jeg.

Jeg har på intet tidspunkt nævnt at det er skolens ansvar det hele, men jeg mener at skolen som den professionelle part, og som den part der har set sådanne "sager" før, har et ansvar for at hjælpe, støtte og igangsætte ting, som kan hjælpe en 14 årig dreng med kognitive og faglige udfordringer. De fleste forældre har formentlig aldrig været igennem sådan noget før, og ydermere er forældrene selvfølgelig også følelsesmæssigt presset/ involveret. Og med det i mente, er min umiddelbare mening, at skolen har handlet for ringe..

Anmeld Citér

6. juli 2023

Anonym

Mom:

Åh jeg bliver så  fortvivlet, når jeg læser dine indlæg

Har du været i en almindelig folkeskole i nyere tid? At være en 14-årig dreng med en IQ på 74 i en helt almindelig 7. klasse er at være på konstant overarbejde. Dansk Psykolog Forening meldte ud i juni, at skolefravær efter deres mening er steget så voldsomt, fordi kravene i folkeskolen er blevet så høje. Hvor høje er de så ikke for en med en IQ på 74? 

Det handler ikke om at  gide. 

Ps. Sig til, hvis du har brug for kilder, der kan bekræfte, at du er pædagogisk på afveje i dine tanker omkring skolefravær.

Anmeld Citér

6. juli 2023

lineog4

Bliver lidt ked af at læse tråden, hvor man forsøger at placere skyld i en meget uheldig situation. 

Der er en dreng som er udredt og der må være en PPV der beskriver hans udfordringer  kan forstille mig, der også kan være udfordringer med arbejdshukommelse og måske bearbejdningshastighed mm. Der er en dreng som med sit fravær sender et stærkt signal: jeg kan eller vil ikke vælge skolen til, og det fællesskab der er i skolen. Det signal skal tages alvorligt af alle voksne omkring ham, og i min optik er en underretning helt på sin plads (den skulle måske være kommet tidligere). En underretning er ikke for at give skylden til forældrene, men en mulighed for at gøre opmærksom på tegn om mistrivsel, måske er den mistrivsel alene koncentreret om skolen og så får man kortlagt det, måske er der også andre ting som der kan arbejdes med uden for skolen. 

Vi kan sagtens blive enige om, at I den optimale verden var der de midler, der skulle til når en dreng får en udredning, og ikke mindst sender så tydeligt signal med sit fravær. I den optimale verden var der altid en fraværskonsulent, et stærkt samarbejde med skolen, og drengen blev mødt både fagligt og relationelt lige der hvor han er. Men vi lever desværre ikke i den optimale verden, og det er hverken drengen, forældrenes eller skolens og dens professionelle skyld.

Og tro mig til trods for, at jeg ikke selv er mor til børn med deciderede udfordringer (har en søn med dysleksi, men det er i petitesse afdelingen), så kan jeg mærke sorgen, frustrationen og magtesløsheden, og som lærer og inklusionsvejleder føler jeg mig selv en gang imellem magtesløs. Jeg ved jeg har fantastiske kollegaer, men jeg ved også de trods stor viden og engagement ikke altid kan leve op til egne idealer. Og hvis vi så begynder at pege fingre af hinanden for at placere skyld, så er der kun en taber og det er barnet. 

Anmeld Citér

7. juli 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Mom:

Det er korrekt, at ingen af os kender hele historien, og at alle, inkl. dig, er i gang med gætterier om den konkrete situation. Det fører ikke rigtigt nogle steder hen. 

Helt overordnet og uden at ane, om det er tilfældet i TS’ situation, vil jeg gerne høre din indstilling til følgende: Hvis et barn har massivt skolefravær og bekymrende adfærd - og hvis barnets forældre af den ene eller anden grund ikke tager hånd om udfordringerne i det omfang, man kunne ønske - hvem har så ansvaret for at sikre, at der bliver handlet? Er det i orden, hvis vi fra skolens side konstaterer, at eftersom forældrene har hovedansvaret for deres barns behov, så lader vi dem - og barnet! -  gå under radaren, mens vi afventer, at de tager initiativ? 

Med andre ord: Er det rimeligt, at børn af opsøgende, stærkt involverede, måske endda krævende, tiggende, insisterende forældre får en anden behandling end børn af “usynlige” forældre? Og fanden tage de sidste? 

Jeg ser så ofte kommentarer om, at “det burde være forældrenes og ikke skolens ansvar, at …” - men det “burde” kan jeg ikke bruge til en dyt i den konkrete situation, hvor forældrene af vidt forskellige årsager ikke tager det ansvar, som alle forældre i den ideelle verden gjorde. Eller ikke tager ansvaret på netop den måde, vi som skole kunne ønske os. 
Jeg får løn for at løfte en professionel opgave. Kan jeg nivellere i måden, jeg løfter opgaven på, alt efter forældrenes indsats og kommunikation til mig? 
Når forældre “burde” tage ansvar for, fx,  at deres barn læser hver dag, vil det så også være legitimt, at jeg ikke rigtigt tager hånd om at styrke elevens læsefærdigheder i det omfang, jeg kan, fordi forældrene ikke opfylder deres del af “kontrakten”? Mens jeg til gengæld yder en stor indsats for at støtte et andet barn, hvis forældre gør alt det rigtige? Og måske en ekstraordinær indsats for det barn, hvis forældre både gør det rigtige OG er krævende, “besværlige”, stiller mig meget direkte og konkrete krav? 

Hvad der end ligger bag massivt skolefravær - skolevægring, ugidelighed, mistrivsel, en kombination - og hvad forældrene end gør eller ikke gør - så skal skolen da gøre, hvad den kan. Alternativt er vi ude i et dobbelt svigt, hvor det bare er ærgerligt, hvis forældrene ikke gør, som de “burde”. 

Anmeld Citér

7. juli 2023

Carina:-)

Er der ingen der har nævnt special klasse for jer? 

Vi har et pb med en IQ på 73 .- og han ville aldrig kunne klare alm skolegang.

Hvis det er en evig kamp bare at kunne være til stede- kan  jeg godt forstå at han kæmper imod.

Og måske kunne en special klasse være en mulighed for jeres dreng . 

Det skal være dejligt at gå i skole . Og ikke en kamp man ikke kan vinde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.