Anonym skriver:
Jeg har ikke skrevet før - så du blander mig nok sammen med en anden anonym. Derudover kender du jo ikke min situation - så måske du ikke skal antage, hvordan den er.
Jeg er med på, der ikke er mange penge i skolerne. Derfor er det vel også ret svært at sige den enkelte skole har ansvaret for at skulle klare det når de ikke har ressourcerne til det.
Men skolerne er nu engang dem som kan anvise hjælpen til barnet - forældre kan ikke selv anvise til en PPR udredning eller andet, det skal igennem skolen, kommunen osv. Som forældre har man meget ringe muligheder til at skaffe sit barn den rigtige udredning og hjælp, medmindre man har rigtigt mange penge. Derfor er det skolen som den professionelle part, der skal sætte skub i tingene. Som forældre kan man, som en anden også skriver. Ringe, skrive, råbe, skrige, trygle, græde og alt der imellem. Det er bare ikke sikkert det hjælper en dyt, hvis du har en skole som er passiv, fordi de (måske) tænker mere på økonomien end på barnet.
Man skal vitterlig selv have prøvet, at have et barn med udfordringer - og det ved jeg ikke om du har - førend man helt kan forstå den magtesløs man kan opleve, når man ikke kan hjælpe sit barn, for det virkelig meget meget begrænset hvad du kan gøre som privat person.
Derudover, så skal man også forstå, at selvom skolen kommer på banen og anviser hjælp, så kan den helt rigtige udredning tage uendelig lang tid, og den endelig hjælp fx. til en anden special skole, tage flere år - og i den mellemliggende tid, modtager man ikke hjælp, ej heller til at få barnet i skole - mange oplever endda at barnet hjemsendes uden en plan for hjemmeundervisning.
Så måske, vi skulle stoppe med at dømme, irettesætte disse udfordrede forældre, og måske udvise forståelse? Det sidste er som sådan ikke møntet på dig - jeg kender ikke din situation. Men jeg kan læse af en del af indlæggene her, at nogle kloges på noget, hvor deres fordomme skinner mere igennem, end deres viden omkring emnet - og det er sgu synd