Underretning fra skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Skolen løfter jo netop sit ansvar ved til sidst at underrette ? Jeg har ikke skrevet at skolen har underrettet for sent 

Forældrene løftet ikke sit ansvar og det hjælper jo selvfølgelig ikke barnet. Men skolen kan altså ikke tvinge forældre til at samarbejde og så ender man til sidst i en underretning, men en underretning er jo ikke noget man bare lige gør, det er ofte sidste udvej

(Medmindre man som en anden skrev samarbejder og laver en "sammen" med skolen, men det er det jo ikke i ts tilfælde)

My bad - jeg troede, du havde læst tråden og/eller havde særlig viden om underretninger i skoleregi. Skolen har pligt til at underrette ved ulovligt fravær på 15 %. Så nej, det er langt fra sidste udvej, men et simpelt påbud, vi i skolen er forpligtet til at følge. Og så er det altså for sent at underrette ved 41 %. 
(For en god ordens skyld: Nej, man rammer ikke lige med ét 41 %, selv om noget af fraværet er lovligt.) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2023

Hbv1

Jeg har læst alle svar og takker for disse ��

For at svare en del af jer.. 41% er sindssygt meget og de er ikke kommet over natten. De sidste 15% er dog ifølge lederen kommet i løbet af halvanden måned �� 14 dages fravær i streg trækker naturligvis også op.

Når det så er sagt så er der flere aspekter i, hvorfor han ik har været i skole og jer med kendskab til lign problematikker vil vide, at han har følt det som et kæmpe nederlag hver eneste dag, han har været i skole. "Hvorfor skal jeg gå i skole mor, når jeg INTET lærer?".

Hans lærere har selv italesat, at han har rykket sig mere fagligt, da jeg hjemmeunderviste ham under corona end han tilsyneladende gjorde hele det forrige år. Og det er vel at mærke imens jeg arbejdede hjemmefra på fuld tid. Dét er skide tankevækkende, synes jeg.

Nu i udskolingen kan man godt mærke, at der har været ekstra fokus på prøver og fremlæggelser og det er han også blevet hjemme fra. Igen pga følelsen af nederlag og nu hvor han er blevet ældre, så er han mere bevist om, at der er et spring i fagligheden blandt ham og hans klassekammerater. Selvom jeg har italesat hans (nærmest) angst for at være i skolen, når der er tests mv og det er aftalt med lærererne, at han skulle skånes for fremlæggelser, så er der efterfølgende ikke blevet taget hensyn til dette. 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Anonym

Hbv1 skriver:

For at svare en del af jer.. 41% er sindssygt meget og de er ikke kommet over natten. De sidste 15% er dog ifølge lederen kommet i løbet af halvanden måned �� 14 dages fravær i streg trækker naturligvis også op.

Når det så er sagt så er der flere aspekter i, hvorfor han ik har været i skole og jer med kendskab til lign problematikker vil vide, at han har følt det som et kæmpe nederlag hver eneste dag, han har været i skole. "Hvorfor skal jeg gå i skole mor, når jeg INTET lærer?".

Hans lærere har selv italesat, at han har rykket sig mere fagligt, da jeg hjemmeunderviste ham under corona end han tilsyneladende gjorde hele det forrige år. Og det er vel at mærke imens jeg arbejdede hjemmefra på fuld tid. Dét er skide tankevækkende, synes jeg.

Nu i udskolingen kan man godt mærke, at der har været ekstra fokus på prøver og fremlæggelser og det er han også blevet hjemme fra. Igen pga følelsen af nederlag og nu hvor han er blevet ældre, så er han mere bevist om, at der er et spring i fagligheden blandt ham og hans klassekammerater. Selvom jeg har italesat hans (nærmest) angst for at være i skolen, når der er tests mv og det er aftalt med lærererne, at han skulle skånes for fremlæggelser, så er der efterfølgende ikke blevet taget hensyn til dette. 

Men hvor er PPR i det her? Det er ikke for at gøre dig ked af det, men en IQ på 74 er ikke bare lidt under gennemsnittet, det er meget lavt. I mit arbejde som PPR-psykolog ville jeg typisk forvente, at en elev med dét kognitive niveau havde behov for specialpædagogisk bistand i et omfang på over 9 timer ugentligt (vi skal vurdere over eller under 9 timer). Særligt med det in mente, at resultatet af en IQ test rigtig nok kommer med et resultat som du nævner, men testen kommer også med måleusikkerhed, hvorfor man også plejer at kigge på det, der hedder konfidensintervallet. Nu har jeg ikke testet dit barn og ved derfor ikke, hvad konfidensintervallet er, det har psykologen på hans rapport, men det er nok Ca 68-78. Dvs. Kan siger, at hans iq med 95% sandsynlighed ligger i dét interval.

Det vil sige, at i princippet kan den både ligge lidt højere, men den kan også ligge nede i 60'erne. Og uanset hvad vil man tænke, især når han ses reelt at have svært ved det faglige, at et barn med den IQ har Indlæringsvanskeligheder og har et stort behov for støtte, differentieret undervisning, tilpasset materiale, formodentlig ekstra pause, fordi han bruger enormt meget ekstra kognitiv energi på at lære, flere gentagelser, opgaver delt op i mindre bider, mulighed for at indlære af flere modaliteter. Er det noget, skolen har arbejdet med? For hvis ikke, så forstår jeg godt, dit kære barn er blevet skolevægrende

Så hvis ikke der allerede foreligger en pædagogisk psykologisk vurdering fra PPR, så ville jeg anmode om det, det har i lovkrav på. 

Anmeld Citér

11. juli 2023

lineog4

Hbv1 skriver:

Jeg kan sagtens forstå din drengs bevæggrunde, men vil stadig sige en underretning er rigtig, for den handler jo egentlig om, at din dreng mistrives - drt kan så være det alene er på grund af skolen og hans udfordringer der, men det er stadig en mistrivsel som din dreng skal have hjælp til og med. 

Som jeg skrev tidligere så brug den underretning til at spørge skolen: hvad gør I? Og måske også hvad kan I gøre? For en IQ 74 indikerer, at din dreng kunne have gavn af et skoletilbud, hvor der var tid og plads til hans læringstempo. 

Din dreng er bevidst om sine egne udfordringer, og fravælger fællesskabet når det bliver for tydeligt - så måske skal der tænkes i et fællesskab, hvor han føler han kan deltage og bidrage? 

Jeg håber virkelig at underretningen får sat skub i nogle ting - de ting kan sagtens være primært på skoleniveau, for alle børn og unge har krav på en hverdag hvor de ikke bare fungerer, men også hver dag kan glæde sig. 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Hbv1

Anonym skriver:

Men hvor er PPR i det her? Det er ikke for at gøre dig ked af det, men en IQ på 74 er ikke bare lidt under gennemsnittet, det er meget lavt. I mit arbejde som PPR-psykolog ville jeg typisk forvente, at en elev med dét kognitive niveau havde behov for specialpædagogisk bistand i et omfang på over 9 timer ugentligt (vi skal vurdere over eller under 9 timer). Særligt med det in mente, at resultatet af en IQ test rigtig nok kommer med et resultat som du nævner, men testen kommer også med måleusikkerhed, hvorfor man også plejer at kigge på det, der hedder konfidensintervallet. Nu har jeg ikke testet dit barn og ved derfor ikke, hvad konfidensintervallet er, det har psykologen på hans rapport, men det er nok Ca 68-78. Dvs. Kan siger, at hans iq med 95% sandsynlighed ligger i dét interval.

Det vil sige, at i princippet kan den både ligge lidt højere, men den kan også ligge nede i 60'erne. Og uanset hvad vil man tænke, især når han ses reelt at have svært ved det faglige, at et barn med den IQ har Indlæringsvanskeligheder og har et stort behov for støtte, differentieret undervisning, tilpasset materiale, formodentlig ekstra pause, fordi han bruger enormt meget ekstra kognitiv energi på at lære, flere gentagelser, opgaver delt op i mindre bider, mulighed for at indlære af flere modaliteter. Er det noget, skolen har arbejdet med? For hvis ikke, så forstår jeg godt, dit kære barn er blevet skolevægrende

Så hvis ikke der allerede foreligger en pædagogisk psykologisk vurdering fra PPR, så ville jeg anmode om det, det har i lovkrav på. 

Jeg er dig svar skyldig. Til afsluttende netværksmøde blev der af psykologen sagt, at min søns IQ er en smule under gennemsnittet.. Jeg sad og var i chok og fuldstændig mundlam og ku faktisk ikke bidrage i samtalen efterfølgende. Skolepsykologen anbefalede et reduceret skema til kl 13 hver dag og Ellers intet andet. Han sagde i samme ombæring at min søn ikke har så kognitive vanskeligheder at han er egnet til specialklasse, men at han samtidig ville få det utrolig svært i en gængs skole. 

Det med reduceret skema til kl 13 varede resten af skoleåret (2 mdr) og året efter dvs i 8. Klasse blev det udvidet 4 timer mere om ugen.. Med begrundelsen om at han missede vigtige timer i form af matematik og tysk. 

Anmeld Citér

11. juli 2023

Hbv1

lineog4 skriver:

Jeg kan sagtens forstå din drengs bevæggrunde, men vil stadig sige en underretning er rigtig, for den handler jo egentlig om, at din dreng mistrives - drt kan så være det alene er på grund af skolen og hans udfordringer der, men det er stadig en mistrivsel som din dreng skal have hjælp til og med. 

Som jeg skrev tidligere så brug den underretning til at spørge skolen: hvad gør I? Og måske også hvad kan I gøre? For en IQ 74 indikerer, at din dreng kunne have gavn af et skoletilbud, hvor der var tid og plads til hans læringstempo. 

Din dreng er bevidst om sine egne udfordringer, og fravælger fællesskabet når det bliver for tydeligt - så måske skal der tænkes i et fællesskab, hvor han føler han kan deltage og bidrage? 

Jeg håber virkelig at underretningen får sat skub i nogle ting - de ting kan sagtens være primært på skoleniveau, for alle børn og unge har krav på en hverdag hvor de ikke bare fungerer, men også hver dag kan glæde sig. 

Line, jeg synes jo egentlig også at en underretning er på sin plads - men den kommer grotesk for sent, hvis det endelig skal være. Og 2 dage før sommerferien er bare virkelig dårlig stil men ja sket er sket..

Læs ovenstående svar hvad der blev sagt til afsluttende netværksmøde... 

Anmeld Citér

12. juli 2023

lineog4

Hbv1 skriver:

Line, jeg synes jo egentlig også at en underretning er på sin plads - men den kommer grotesk for sent, hvis det endelig skal være. Og 2 dage før sommerferien er bare virkelig dårlig stil men ja sket er sket..

Læs ovenstående svar hvad der blev sagt til afsluttende netværksmøde... 

Det er også dårlig stil - og egentlig vil jeg sige, at alle de underretninger jeg har været med til at lave (minus dem, hvor der er mistanke om vold eller lignende), de er lavet i samarbejde med forældrene - det giver langt bedre vilkår for barnet/den unge når vi samarbejder og er enige om at skrive til kommunen vedr. Bekymringer.

Ofte vælges reduceret skema uden andre tiltag- det er i min optik ikke optimalt. Har selv været med til at lave reduceret skema, men det er altid fulgt op af andre tiltag fx samtaler med mig, struktur på timerne med fx piktogrammer, flere indlagte pauser osv. Og altid et reduceret skema med korte intervaller fx 2 uger og så skal der evalueres. 

Skolen har nu lavet en underretning, og den kan du følge op på ved at bede om at høre, hvad vil skolen nu gøre. For en ting er, at underretningen måske sætter gang i noget der hjemme, men en anden ting er, hvad sættes der gang i i skoleregi. Det forskning der ligger nu viser, at skolefravær skal ses også i skoleperspektiv, altså ikke nok at pege på noget iboende i barnet (kognitiv under middel) og/eller i hjemmet. Skolen har lige så stor andel i udfordringen - prøv at Google de tomme stole, kan være et udgangspunkt for dig og din søn til at have en snak sammen, så I bedre kan møde Skolen med "krav". 

Håber I får en god ferie, og kan møde Skolen med nyt og godt mod efter ferien, for alle også din søn fortjener og har krav på en hverdag som er god. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.