Dresscode

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Det gik også hurtigt med at svare, da jeg var ude at gå og kunne ikke lige finde knappen, hvor man bare kommentere, så det blev lige kommentar til en kommentar... det var mere møntet på hele tråden

Jeg vil gerne give dig ret i, at dåb og konfirmation også er store ting i og med, det kun sker én gang, men erfaringsmæssigt ift påklædning, så klæder min familie sig riiimelig almindeligt på... altså okay okay pænt da men for hcerdagsagtigt alligevel til et bryllup

Nåh okay. Fair nok. For vil da heller ikk lige have hængende på mig at jeg skulle have kaldt dig arrogant.  

men hvis det er netop det tøj de føler sig bedst tilpas i. Så er der vel vigtigere at de har det godt og er der og fejre jeres store dag. Fremfor hvis de skulle være bekvemme i deres tøj eller helt blive væk pga et tøj krav? 
forstår godt du ikke synes at man skal komme i bamuda shorts og Hawaii skjorte og et par h2o klip klappere. Det ville de færreste nok også gøre. 
men kan altså virkelig ikke se hvorfor et par pæne jeans og en pæn trøje på en mand eller et par pæne jeans og en pæn top til en kvinde er et problem. Fokus vil jo være på dig og din kommende mand og jeres store dag alligevel. 

men det kan man jo diskuterer herfra og til juleaften. Det er jeres fest og hvis i føler der skal være dresscode. Så synes jeg den kommentar med “glæder os til at se jer i jeres fineste tøj på vores store dag” eller noget i den retning er pænt formuleret. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2023

Anonym

Lad være med at skrive ordet dresscode eller lignende. Det bliver så formelt og stift og folk kan føle sig pressede. Skriv i stedet noget lignende "Vi glæder os til at se jer i jeres fineste tøj og med godt humør til en festlig dag/eftermiddag/aften (eller hvordan I nu holder det)". Så klemmer man forventningen ind, men gæsterne har muligheden for selv at vurdere hvad deres fineste tøj er. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Tami

Profilbillede for Tami

Jeg har ikke lige læst de andre bemærkninger i tråden, men vil lige give mit besyv med:

Vi skal selv holde bryllup om godt en måned. Vi har ikke skrevet dresscode på. Vi tager det sin en selvfølge at folk klæder sig pænt. Vi er dog blevet spurgt af flere efter invitationerne er sendt, om der er dresscode. Til det har vi svaret nej. For os behøver kvinderne ikke nødvendigvis at komme i gallakjoler og mændene i habit. Vil mændene komme i jeans og sneakers, er det fint med os. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Anonym

Jeg bryder mig ikke om at gå i gallakjole og højhælede sko. Jeg kan ikke fordrage det. Jeg ville føle mig så utilpas. I øvrigt så kæmper vi med økonomien, så der ville slet ikke være penge til at købe nyt. I mit hoved er pænt tøj en flot kjole og sandaler med meget lav hæl. Det ville jeg selv føle mig meget fin i. Jeg ville hade at skulle have noget på en hel dag som jeg overhovedet ikke har lyst til at tage på. Jeg er så også helt anderledes og går ikke rigtig op i sådan noget med hvad andre har på. Jeg er bare glad for de kommer og vil fejre kærligheden med mig. Der er intet forkert i at du ønsker som du gør, fred være med det. Skriv på hvad du ønsker, eller hav tillid til at folk dukker op i det som de synes er flot og festligt.

Anmeld Citér

12. maj 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Personligt ville jeg ikke bryde mig om, at der stod galla. Jeg ejer ikke en gallekjole og skulle så ud og købe en til flere tusinder kroner. Men når man er til bryllup så dresser man sig selvfølgelig helt klart mere op. Det gør jeg også. Tager en flot kjole/nederdel/bukser på og gør mere ud af mig selv med flot makeup og har måske også fået lavet negle. Min mand tager altid jakkesæt på (selvom han ikke er til det)

Anmeld Citér

12. maj 2023

Pb18

Jeg synes at der bliver lagt mange ord i munden på TS. Hun har skrevet at det ikke skal være galla, men pænt festtøj og lige niveauet op ift barnedåb og konfirmation. Men det er måske meget individuelt i familier hvilket tøj man har på til hvad. I min familie er barnedåb lig med chinos og blazer for mænd. Nogle vil have skjorte på, andre polo. Kvinder har pænt tøj på, men ikke festkjoler (her mener jeg ikke galla). Til bryllup ville jeg forvente jakkesæt, skjorte og pæne sko (med mindre det er havebryllyp/strandbryllup) til mænd og festkjole, fx som den der er linket til, eller andet pænt tøj, til kvinder. Det synes jeg ikke er noget med snobberi at gøre, men bare, hvordan det har været til de bryllupper jeg har været til. 

Der er mange måder at gøre det på og der er jo ikke noget, der er mere rigtigt end andet, men derfor kan man jo godt have ønsker som værtspar. Jeg er da også vant til mit arbejde informerer om dresscode når vi skal på rejser, konferencer mm netop fordi vi i Danmark er lidt mere afslappede med tøjet på arbejdspladsen end de fx er i USA 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Anonym trådstarter

Pb18 skriver:

Jeg synes at der bliver lagt mange ord i munden på TS. Hun har skrevet at det ikke skal være galla, men pænt festtøj og lige niveauet op ift barnedåb og konfirmation. Men det er måske meget individuelt i familier hvilket tøj man har på til hvad. I min familie er barnedåb lig med chinos og blazer for mænd. Nogle vil have skjorte på, andre polo. Kvinder har pænt tøj på, men ikke festkjoler (her mener jeg ikke galla). Til bryllup ville jeg forvente jakkesæt, skjorte og pæne sko (med mindre det er havebryllyp/strandbryllup) til mænd og festkjole, fx som den der er linket til, eller andet pænt tøj, til kvinder. Det synes jeg ikke er noget med snobberi at gøre, men bare, hvordan det har været til de bryllupper jeg har været til. 

Der er mange måder at gøre det på og der er jo ikke noget, der er mere rigtigt end andet, men derfor kan man jo godt have ønsker som værtspar. Jeg er da også vant til mit arbejde informerer om dresscode når vi skal på rejser, konferencer mm netop fordi vi i Danmark er lidt mere afslappede med tøjet på arbejdspladsen end de fx er i USA 

Tak. Jeg tror egentlig også, at jeg har skrevet et par gange, at vi ikke skal have galla, men det er den betegnelse, de fleste hæfter sig ved hele tiden

Og så vil jeg også bare gerne have en god tone. Jeg synes generelt der er en tendens til, at der bliver svaret på noget, som der slet ikke bliver spurgt om.

Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt der skal være dresscode eller ej. Det var mere et spørgsmål om, hvordan det skal formuleres på invitationen. Jeg synes absolut selv, at det er helt okay at have en idé om påklædning - ikke specifikt - men en idé. Men vi vil bare ikke være alt for påduttende, så ja, det var mere, hvordan det skal formuleres

Anmeld Citér

12. maj 2023

fehår

Anonym skriver:

Tak. Jeg tror egentlig også, at jeg har skrevet et par gange, at vi ikke skal have galla, men det er den betegnelse, de fleste hæfter sig ved hele tiden

Og så vil jeg også bare gerne have en god tone. Jeg synes generelt der er en tendens til, at der bliver svaret på noget, som der slet ikke bliver spurgt om.

Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt der skal være dresscode eller ej. Det var mere et spørgsmål om, hvordan det skal formuleres på invitationen. Jeg synes absolut selv, at det er helt okay at have en idé om påklædning - ikke specifikt - men en idé. Men vi vil bare ikke være alt for påduttende, så ja, det var mere, hvordan det skal formuleres

Jeg kan godt lide forslaget med "fint og festligt", som en anden har foreslået. Det markerer en forventning, og samtidig kan det fortolkes på mange måder. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Hmm jeg forstår, hvad du mener og det kan også være, du har ret. Men hvis festligt tøj for den ene er den fineste Hugo Boss t-shirt med nyindkøbte jeans samt kjolen, som også blev taget i brug i tirsdags og for den anden er det gallakjole og jakkesæt, så synes jeg bare, der er meget stor kontrast. Der har heller ikke været særlig mange bryllupper, så på den måde kunne jeg også forestille mig, at der kan opstå noget tvivl omkring, hvad pokker man så tager på.

Som sagt så går vi højt op i, at man som gæst skal føle sig tilpas i det, man har på, men det må også gerne imødekomme vores ønske om en fin fest, hvis det giver mening. Vores "krav" er jo ikke engang særlig specifikt, andet end at de fleste klæder sig festligt på til rund fødselsdage og andre mærkedage, men for mig er bryllup bare lidt noget andet. Det er bare meget ukonkret at skrive i en invitation

Kommer jo også an på ens økonomiske formåen. Det er måske ikke alle jeres gæster, der har mulighed for at købe en kjole eller jakkesæt, hvis man ikke lige har det i forvejen. Måske nogen vil være nødt til at sige nej til jeres bryllup af den grund? Mine svigerforældre har eksempelvis ingen penge og havde taget det pæneste tøj på de har

Anmeld Citér

12. maj 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Kunne du evt prøve at ligge nogle billeder herind af hva stil, du kunne ønske/håbe på/drømmer om, også er det måske letter at beskrive.

Jeg syntes sagtens en dreescode ka være ok, hvis man holder festen, et sindsygt dyrt sted.

Men samtidig ska man som par, så måske være forberedt på, at det kan afskrække nogen gæster, fra at deltage. Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.