Dresscode

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

48.350 visninger
90 svar
142 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. maj 2023

Anonym trådstarter

Vi skal giftes og vi er i tvivl om, hvad vi skal skrive som dresscode på invitationen.

Vi ved egentlig godt, hvad vi forestiller os, men det er bare lidt svært at få ned sort på hvidt.

Vi ønsker en fin fest, hvor mændene gerne må have jakkesæt på eller noget, der er så fint, at det måske bare minder om og som kvinde behøver man ikke have kjole på, hvis man ikke føler sig tilpas i dette.

Men vi har egentlig en "forventning" om, at man som gæst også gerne må klæde sig fint på til en bryllupsfest og at det ikke bare er deres fineste hverdagstøj, de har taget på. Altså giver det mening?

Min mor blev faktisk lidt forarget over, at vi ville skrive dresscode på, men i grunden er vi egentlig enige om, hvad "man" tager på til bryllup, men det er jo ikke sikkert at alle tænker det samme. Vi går højt op i, at man skal føle sig tilpas i det, man tager på, men vi vil også gerne have, at man kan se, at de er til bryllup og ikke konfirmation eller 40-års. Giver det mening? 

Vi vil ikke være for krævende, men vi ønsker samtidig også, at vores gæster gerne vil gøre en indsats for vores ønske om type af fest. Ved ikke, om det blev for kringlet

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2023

Krøltop

Anonym skriver:

Vi skal giftes og vi er i tvivl om, hvad vi skal skrive som dresscode på invitationen.

Vi ved egentlig godt, hvad vi forestiller os, men det er bare lidt svært at få ned sort på hvidt.

Vi ønsker en fin fest, hvor mændene gerne må have jakkesæt på eller noget, der er så fint, at det måske bare minder om og som kvinde behøver man ikke have kjole på, hvis man ikke føler sig tilpas i dette.

Men vi har egentlig en "forventning" om, at man som gæst også gerne må klæde sig fint på til en bryllupsfest og at det ikke bare er deres fineste hverdagstøj, de har taget på. Altså giver det mening?

Min mor blev faktisk lidt forarget over, at vi ville skrive dresscode på, men i grunden er vi egentlig enige om, hvad "man" tager på til bryllup, men det er jo ikke sikkert at alle tænker det samme. Vi går højt op i, at man skal føle sig tilpas i det, man tager på, men vi vil også gerne have, at man kan se, at de er til bryllup og ikke konfirmation eller 40-års. Giver det mening? 

Vi vil ikke være for krævende, men vi ønsker samtidig også, at vores gæster gerne vil gøre en indsats for vores ønske om type af fest. Ved ikke, om det blev for kringlet

Tror vi skrev galla.

Det betyder: man klæder sig lidt formelt og elegant. Det betyder også, at man skal undgå hverdagstøj og i stedet tage noget festligt på. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Det er lige mit personlige syn jeg giver her. Men med den type person jeg er. Så ville jeg føle mig meget utilpas med at ankomme til et bryllup hvor brudeparret går mere op i hvad for noget tøj jeg har på fremfor min tilstedeværelse. 

der er vel ingen mennesker der generelt tropper op til et bryllup i en camping habit eller slidte jeans, udslidte sneakers og en hættetrøje. 
tænker at bryllups invitation i sig selv ligger op til pænt tøj. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Det er lige mit personlige syn jeg giver her. Men med den type person jeg er. Så ville jeg føle mig meget utilpas med at ankomme til et bryllup hvor brudeparret går mere op i hvad for noget tøj jeg har på fremfor min tilstedeværelse. 

der er vel ingen mennesker der generelt tropper op til et bryllup i en camping habit eller slidte jeans, udslidte sneakers og en hættetrøje. 
tænker at bryllups invitation i sig selv ligger op til pænt tøj. 

Hmm jeg forstår, hvad du mener og det kan også være, du har ret. Men hvis festligt tøj for den ene er den fineste Hugo Boss t-shirt med nyindkøbte jeans samt kjolen, som også blev taget i brug i tirsdags og for den anden er det gallakjole og jakkesæt, så synes jeg bare, der er meget stor kontrast. Der har heller ikke været særlig mange bryllupper, så på den måde kunne jeg også forestille mig, at der kan opstå noget tvivl omkring, hvad pokker man så tager på.

Som sagt så går vi højt op i, at man som gæst skal føle sig tilpas i det, man har på, men det må også gerne imødekomme vores ønske om en fin fest, hvis det giver mening. Vores "krav" er jo ikke engang særlig specifikt, andet end at de fleste klæder sig festligt på til rund fødselsdage og andre mærkedage, men for mig er bryllup bare lidt noget andet. Det er bare meget ukonkret at skrive i en invitation

Anmeld Citér

11. maj 2023

Carina:-)

Vi skrev ingenting til vores bryllup. 

Og har været til mange - og tror kun jeg har oplevet at der stod dresscode en enkelt gang eller to.

Synes også at selve titlen på festen ligger op til at man ikke kommer i shorts og klipklapper. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Krøltop skriver:

Tror vi skrev galla.

Det betyder: man klæder sig lidt formelt og elegant. Det betyder også, at man skal undgå hverdagstøj og i stedet tage noget festligt på. 

Var der nogle, som blev forargede over det? Var der nogle, som ringede til jer og forhørte sig omkring påklædning?

Det er ikke længe siden, jeg læste en tråd om en, som skulle til bryllup, hvor dresscoden var galla, og hvor trådstarter havde det elendigt med at skulle have lang kjole på og der var vist også noget med nogle flade sko. Jeg går ikke op i, om kvinderne har lang eller kort kjole på - jeg ville nok synes, det ville være underligt, hvis de ikke havde læst op på, man som kvindelig gæst ikke skal tage hvid eller rød på, men om det er lang/kort kjole eller eller en flot habit eller hvad ved jeg - men det gør også mig glad ved tanken om, at mine gæster på en eller anden har gidet at tænke på, at det gerne må være fint nu når det er bryllup... der er jo også forskel på havebryllup/strandbryllup kontra slotsbryllup... eller det behøver der ikke at være, men jeg forestiller mig, at det kan sætte nogle forskellige tanker i gang hos gæsterne? Jeg ved ikke..

Anmeld Citér

11. maj 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg forstår godt ønsket om festlig påklædning. Jeg synes blot I skal sørge for at formulere det på en måde, så folk ikke føler sig forpligtet til at investere i nyt (og måske dyrt) tøj for at deltage. Det kan være en stor mundfuld for nogle, når de i forvejen har udgifter til gave og måske et polterabend.

Anmeld Citér

11. maj 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Hmm jeg forstår, hvad du mener og det kan også være, du har ret. Men hvis festligt tøj for den ene er den fineste Hugo Boss t-shirt med nyindkøbte jeans samt kjolen, som også blev taget i brug i tirsdags og for den anden er det gallakjole og jakkesæt, så synes jeg bare, der er meget stor kontrast. Der har heller ikke været særlig mange bryllupper, så på den måde kunne jeg også forestille mig, at der kan opstå noget tvivl omkring, hvad pokker man så tager på.

Som sagt så går vi højt op i, at man som gæst skal føle sig tilpas i det, man har på, men det må også gerne imødekomme vores ønske om en fin fest, hvis det giver mening. Vores "krav" er jo ikke engang særlig specifikt, andet end at de fleste klæder sig festligt på til rund fødselsdage og andre mærkedage, men for mig er bryllup bare lidt noget andet. Det er bare meget ukonkret at skrive i en invitation

Jamen præcis. Hvis festligt tøj er ens Hugo boss skjorte med pæne jeans til og det er det som de føler sig bedst tilpas i fremfor et jakkesæt f.eks. Så er det vel underordnet om de havde det på sidste tirsdag? 

jeg ville aldrig gå ud og købe nyt tøj bare fordi jeg skulle til bryllup. Men ville tage pænt tøj på som jeg følte passede til lejligheden. Og igen, hvis der så stod dresscode som du beskriver. Så ville jeg aldrig føle mig tilpas i selskabet. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg forstår godt ønsket om festlig påklædning. Jeg synes blot I skal sørge for at formulere det på en måde, så folk ikke føler sig forpligtet til at investere i nyt (og måske dyrt) tøj for at deltage. Det kan være en stor mundfuld for nogle, når de i forvejen har udgifter til gave og måske et polterabend.

Helt enig her. Men hvordan pokker skal vi formulere det? Jeg tænker, det er meget individuelt, hvornår man synes, at det er festlig påklædning. Jeg har heller ikke lyst til, at der er nogle, som tropper op i lang gallakjole og så er der en med mere festligt "hverdagstøj" ved siden af og måske også på den baggrund bliver lidt forlegne, fordi de måske synes de har klædt sig for fint på eller alt for hverdagsagtigt, når de ser de andre gæster. Eller at nogle kan blive sure over, at de netop har været ude og bruge dyre domme på en eller anden gallakjole med glimmer og de så finder ud af, at det havde de slet ikke behøvet, fordi vi ikke har været tydelige nok.

Jeg er helt enig i det med økonomien. Jeg synes også bare, der er noget signalværdi i den påklædning, man vælger.. men aner ikke, hvordan det skal formuleres

Anmeld Citér

11. maj 2023

Pb18

Jeg synes sagtens at du kan skrive dresscode på. Jeg har oplevet at en kom i cowboyshorts og en meget slidt t shirt. Det var meget malplaceret mellem jakkesæt og kjoler. Galla er meget formelt (kjole og hvidt) så jeg ville skrive "formelt" og når I snakker med folk kan I måske fortælle lidt om jeres ønsker uden at det bliver bridezilla-dikterende alternativt kan I skrive i invitationen at I glæder jer til at se jeres gæster i deres flotte festtøj 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.