Jeg tænker på min mands ekstremt overvægtige kusiner, som allerhelst vil gemme sig i neutralt tøj. På min meget, meget jordbundne og “spejdernaturlige” veninde, som ikke kan fordrage at stadse sig ud og føler sig klædt ud til karneval i en festkjole. På vores meget generte ungkarle-ven, som altid går i arbejdstøj og træsko, og som lige akkurat kunne holde ud at være i jeans og en hverdagsagtig skjorte til vores bryllup.
Dem ville jeg ikke undvære som gæster - og bestemt heller ikke ønske, at de skulle føle sig ubekvemme eller gå og frygte for, om de kunne leve op til “standarden”.
Jeg kan ikke lade være at tænke på, om man så også kan henstille til, at håret er nyklippet eller sat op - at kvinderne har makeup på - for hvad hjælper en flot kjole, hvis helhedsindtrykket trækkes ned af kedeligt hængehår eller et blegt ansigt?
Jeg elsker at klæde mig fint på, sætte mit hår, bruge mine fineste smykker, give den los med makeup, vælge en taske, der matcher tøjet osv. Sådan føler jeg mig rigtigt godt tilpas til en festlig anledning, og ofte har jeg sikkert været overdressed, men det er sådan, jeg “er” til fest. Jeg vil bare gerne også have, at mine vidt forskellige gæster føler sig tilsvarende godt tilpas i deres tøj.
Selvfølgelig, hvis man kun har venner og familie, for hvem det er bekvemt og ikke føles forkert at bære det stiveste puds, er det uproblematisk. Men har man en mere broget og mangfoldig omgangskreds, er det så ikke definitionen på gæstfrihed at byde dem ind til sin fest netop med hjertelig anerkendelse af hver deres udgave af “tøj, jeg synes passer til et bryllup”?
Til vores bryllup kom en af mine kusiners daværende kæreste i et par militærlignende støvler - og pænt tøj i øvrigt. Han var meget ung og lidt rebelsk. Jeg tænkte vitterlig ikke et sekund på de støvler, men min tante - kusinens mor - kan stadig ikke nævne hverken vores bryllup eller ekskæresten uden at bringe de frygtelige støvler ind i samtalen. Det er sgu da trist, at det i dén grad har taget hendes fokus og egentlig lidt strengt, at det nærmest overskygger hele hendes erindring om vores bryllup.