Barn syg - fordeling mellem far/mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.412 visninger
64 svar
113 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. november 2022

Anonym trådstarter

Hej.

I de sidste 4 måneder, har jeg taget 8 barn syg - min mand har taget 3.

Hvordan fordeler I det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2022

Anonym

Kan du ikke bare sige det til ham?  

Hallo champ- de næste 5 gange vi har barn syg, så napper du dem vel? 

Jeg går ikke ind for at alt skal måles og vejes op i et forhold, så længe det hele bare går op i en højere enhed og bliver løst? 

Han bidrager måske så altid til at vaske bilen, slå græsset eller lignende. 

Anmeld Citér

25. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej.

Hvordan fordeler I det?

Min mand holder barnets sygedage. Og nogle gange deler vi dagen. 

Anmeld Citér

25. november 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Hej.

Hvordan fordeler I det?

Tror min den stores far har taget 4-5 af hendes sygedage - jeg har taget resten. Hun er 15 i dag. Hun har heldigvis ikke været særlig meget syg 

Anmeld Citér

25. november 2022

Kastanje

Profilbillede for Kastanje

Vi holder ikke regnskab. Afhænger meget af hvem der har de vigtigste møder/ opgaver den dag.

Hvis jeg har en workshop med 25 mennesker duer det ikke at afmelde. Min mand er leder og har også væsentlige møder der trumfer mine til tider.

og ikke for at træde på en ligestillingstå … men hvis man tjener 80.000 + er der en del steder der ikke forventer at man tager 8 syge dage - hverken selv eller for børnene.

Langt de fleste gange arbejder vi bare hjemme så det er slet ikke et problem.

Anmeld Citér

25. november 2022

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Vi deler 50/50…

Anmeld Citér

25. november 2022

AnoMor

Profilbillede for AnoMor
Anonym skriver:

Hej.

Hvordan fordeler I det?

Min kæreste og jeg flytter sammen om ikk aå længe. Og her er det mig der kommer til at tage de fleste sygedage. Alene af den grund at jeg går i skole og kan lave skole arbejde hjemmefra. Hvor i mod min kæreste er ham der tjener pengene så det er vigtigst at han kommer på arbejde. 

synes ikke man kan måle og veje ting op i et par forhold på den måde. 

Anmeld Citér

25. november 2022

HilliHallo

Profilbillede for HilliHallo

Førhen delte vi ca 50/50. Måske jeg tog lidt flere dage. Det kom meget an på dagen. 

Nu tager mine forældre og min mand 60/40. Jeg har ikke mulighed for barn syg. Er det helt galt, så deler vi dagen så begge tager og giver  

Anmeld Citér

25. november 2022

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen

Her er det manden som tager flest barnets sygedage. Simpelt hen fordi han er fuldtids og jeg er deltids med weekend arbejde og han aflevere om morgen. Ind til videre har vi været meget heldige med at han har taget en barnets sygedage og så har jeg haft fridage så vi ikke skulle ud i en masse krumspring inden barnet har været rask. 

Anmeld Citér

25. november 2022

Lje

Profilbillede for Lje
Anonym skriver:

Hej.

Hvordan fordeler I det?

Vi ser på 'hvem havde sidst" hold mod "i hvis kalender passer det bedst". Oftest deler vi dagen. Og med fleksible arbejdsgivere (og vores type arbejde) kan vi dele vores 2-barn syg-dage til 4 halve og dermed få mere fleksibilitet ifht. at arbejde 4 timer om dagen samtidig med vi tager varer på vores børn. Andre gange kommer mormor og giver et nap med. 

Jeg har giftet mig med en mand, som deltager i forældreskabet på lige vilkår som mig. Ergo tager vi begge børnenes sygedage, til tandlæge, vaccination mv. 

Vi har begge to krævende jobs men vi har sammen valgt at sætte børn til verden. Ergo deler vi ansvaret. Tror måske min mand har taget lidt flere sygedage. Til gengæld har jeg vidst nappet en vaccinationstur mere end ham.

Bilvask, græsslåning, madlavning og andre stråmænd er - i min optik - ikke at sammenligne med forældreskabet. Om end vi også deles om de opgaver, der handler om at drive en familie. 

Jeg er helt med på, der kan være grunde til, at sygedage afholdes primært af den ene forældre - fx hvis den ene læser og den anden arbejder. Eller hvis man arbejder forskudt dag/nat. Men det er dog påfaldende, at det i mange familier altid påfalder kvinden. Fordi hun bedst kan prioritere om? Tjener mindst? Eller forventes at være den, der bare tager sygedagene? Jeg er ret overbevist om, at den strukturelle ulighed på arbejdsmarkedet også kan læses ind i hvem der er primær omsorgsgiver på hjemmefronten. 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.