Barn syg - fordeling mellem far/mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2022

Anonym

Jeg tager alle barnets sygedage undtagen da de var ramt af skoldkopper. Jeg havde så dårlig samvittighed og jeg hader at jeg føler at jeg prioriterer mit arbejde højere end mine børn. Mine forældre tager også tit børnene når de er syge. Min mand reagerer ikke synderligt, hvis der er noget galt, muligvis fordi jeg ser skrækcenarier i en stor del af tiden, da jeg selv er sygeplejerske og min far er læge og min mor er intensiv sygeplejerske, så derfor tager jeg mest børnene når de er syge da jeg føler mig mest kompetent til det. 
vi skeler slet ikke på hvis job der er vigtigst og hvem der tjener mest. I forhold til arbejdsplads er det nok mest min arbejdsplads der har et problem med at jeg har fravær fremfor min mands arbejdsplads. Men vi er også bekymret for at hvis han har for meget fravær, at han kan blive opsagt, da han arbejder i privat firma og det kan være svært at få et nyt job. 
jeg bliver ikke opsagt som sygeplejerske pga sygedage og hvis jeg skulle gøre, så får jeg jo bare et andet i morgen eller melder mig ind i et vikar berau. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2022

Morfire

Profilbillede for Morfire
Anonym skriver:

Pga hvis der kommer fyringsrunder, besparelser osv. Så er det jo vigtigt at man er en stabil medarbejder og så er det altså vigtigst at det er den som tjener mest som er det

Men også bare ren princip. Jeg har en lorte løn. Så jeg mener jeg bedre kan tillade mig at tage barnets syg, min man har en god løn. Så han ligger jo selvfølgelig "mere arbejde i det" (hvis du forstår mig ret )

Se det forstår jeg simpelthen ikke. Du får måske en dårlig løn, men det er jo noget du selv er gået med til i kraft af at du har det arbejde. Betyder det så også at man bedre kan tillade sig at pjække når man er dårlig lønnet end ikke dårlig lønnet?

Min mand tjener væsentlig mindre end mig, men hans kollegaer skal da ikke bøde for at min mand har fundet en kone med er velbetalt job, og det ville de jo gøre, hvis det altid var ham som var hjemme med syge børn (de skal løbe hurtigere).

Anmeld Citér

25. november 2022

Anonym

Hos os er det min mand der tager sygedage. Jeg har ret til barns sygedag, men uden løn, og det er ikke så nemt at passe ind. Min mand kan uden problemer arbejde hjemme, og vores børn er nu så store, at de kan parkeres på sofaen med en skærm og så kan han arbejde ved siden af. 

Vores børn er heldigvis meget sjældent syge. Den store har måske været syg 5 gange i hele sit liv, og han er 7 år. Den lille havde en del sygdom i starten, men har ikke været syg det sidste år. 

Mine forældre kan også komme og passe, eller vi kan sende dem hen til dem, hvis min mand har et vigtigt møde den dag. 

Anmeld Citér

25. november 2022

Mrs.

Min mand har aldrig taget en barn syg dag  

Men hans arbejde er også meget ufleksibelt, han er sjældent hjemme pga arbejdet. Så det er bare mig der klarer det, lige som alt andet i hverdagen

Men kan da godt se ideen i at den der tjener mest er den der arbejder, netop i forhold til fyringsrunder og stabilitet. 
men jeg tænker at det vigtigste er vel at man som par vælger den løsning der passer bedst til ens familie og hverdag. For nogen tager den ene part det hele, for andre 50/50 eller 20/80. Det vigtigste er vel at det fungerer

Anmeld Citér

25. november 2022

Carina:-)

Vi er selvstændige- så vi taler sammen om hvem der evt har møder der ikke.kan skubbes.  Og hvem der kan arbejde hjemmefra. 

Nogen gange deler vi dagen .

Det kan være et puslespil med knap 70 ansatte- men dialog er vejen frem.

Anmeld Citér

25. november 2022

Anonym

Her tager manden 90% af alle barns sygedage. Fordi hans job er mest fleksibelt. Jeg skal have foretaget en vurdering og have lov fra arbejdsgiver.. derudover har han ret til 5 barns syg med løn. Og jeg har to (i praksis kan jeg dog ikke få mere end én fordi det ikke er "foreneligt med jobbet" som der så fint står i overenskomsten .. tror jeg da fanden når vi er konstant underbemandede har haft kollegaer, der har måtte slæbe sygt barn med i personalestuen fordi barnet ikke kunne være alene hjemme. Det er godt nok en del år siden, men det fortæller bare lidt om hvor sygt systemet er..)

Nå men derudover arbejder jeg deltid så har selvfølgelig børnene når jeg har fri. En enkelt gang har jeg måtte gå direkte fra nattevagt til syge børn. Ikke ligefrem ansvarligt men der var ikke andre muligheder.. 

Anmeld Citér

25. november 2022

Anonym

Morfire skriver:

Se det forstår jeg simpelthen ikke. Du får måske en dårlig løn, men det er jo noget du selv er gået med til i kraft af at du har det arbejde. Betyder det så også at man bedre kan tillade sig at pjække når man er dårlig lønnet end ikke dårlig lønnet?

Min mand tjener væsentlig mindre end mig, men hans kollegaer skal da ikke bøde for at min mand har fundet en kone med er velbetalt job, og det ville de jo gøre, hvis det altid var ham som var hjemme med syge børn (de skal løbe hurtigere).

Man pjækker selvfølgelig ikke ? Hvem snakker om det? Og det giver da mening at den, hvis job, som hiver mest hjem til hustanden , værner man mere om

Nu snakker vi måske om 1-2 barnets syg , hvor det ikke kan lade sig gøre at bedsteforældrene tager dem. Selvom vi har fire børn under skolealderen, er de meget sjældent syge

Anmeld Citér

26. november 2022

Morfire

Profilbillede for Morfire
Anonym skriver:

Man pjækker selvfølgelig ikke ? Hvem snakker om det? Og det giver da mening at den, hvis job, som hiver mest hjem til hustanden , værner man mere om

Nu snakker vi måske om 1-2 barnets syg , hvor det ikke kan lade sig gøre at bedsteforældrene tager dem. Selvom vi har fire børn under skolealderen, er de meget sjældent syge

Jeg synes, det er en virkelig mærkelige argumentation med løn. Hvis vi gjorde det, ville det altid være min mand, for han er sygeplejerske. Hans kollegaer ville så altid skulle løbe ekstra hurtigt, det er da ikke rimeligt overfor arbejdspladsen eller kollegaerne, at bare fordi jeg tjener langt det dobbelte af ham, så skulle det så gå ud over dem.

Fælles børn = fælles ansvar

Anmeld Citér

26. november 2022

A38

Vi afgør det på dagen ift. hvilke møder eller vigtige deadlines vi har. Vi har begge fleksible jobs, men jeg har bedre vilkår (5 barn sygedage pr. barn pr. sygdom), så jeg holder naturligt lidt flere sygedage end min mand. 

Anmeld Citér

26. november 2022

Anonym

Det skifter. Min mand har meget flexible arbejdstider - og havde vi ikke begge det, så ville det være noget rigtig lort. 

Vi har ingen bedsteforældre, der kan hjælpe. Begge børn er Astma børn og var mere eller mindre syge 80% tiden de første 3 år. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.