Hvad er et lortejob?
Nu har jeg set det nævnt et par gange- og går udfra at min branche som er rengøring hører i den kategori.
Men nogen er ved at få øjnene op for det fede ved et lortejob hos os.
At man passer sig selv . At man har frihed til at passe sin arbejdstid ind efter familien.
At man ikke hører fra os andet ved ændringer i fx vagtplan. Og hvis man ikke passer sit arbejde.
Vi i den her branche er ikke kræsne.
Vi ansætter tit over tlf. Og har dermed sjældent viden om hvor folk " kommer fra"
Men fx opdagede jeg til en mus for et par mdr siden.
At ham gutten jeg ansatte for snart 2 år siden - til at køre offentlige toiletter.
Han er læge.
Han fortalte mig om uendelige arbejdsdage med kronisk dårlig samvittighed.
Dårlig samvittighed over for patienter, kollegerne og sin familie.
Over at han aldrig nåede det han skulle - over at han aldrig så sin familie og over for patienterne.
Han fik stress - kronisk diarré og angst.
Så han ringede til os - og søgte arbejde og fik det.
Nu kan han sove om natten , nu henter han børn tidligt og nu er han med til forældremøder.
Nu lever han som han siger ...
Og vigtigts nu overlever han. For som han selv siger , så ville han havde været død tidligt med det liv.
Så han tog et lortejob
Og det gjorde hans kone også et år senere.
Så jo alle kan i princippet tage et lortejob - hvis det det kan give er vigtigt nok.
Selvfølgelig skal alle lægerne ikke smide kirtlerne og gøre rent eller stå på et slagteri.
Det er der vist heller ikke den store fare for sker ... og heldigvis for det.
Men et lortejob kan rent faktisk være det rigtige valg for nogen - om ikke andet de meget få år de små mennesker som vi kalder vores børn- har brug for os.