Lillehjerte skriver:
Man kan da ikke bare sige sit job op og komme på offentlig forsørgelse? For det første er det da virkelig usolidarisk. For det andet kan ikke alle komme på kontanthjælp og hvis man kan komme på dagpenge er det i en kort periode.
Og nej, det er faktisk et problem med overkvalificerede medarbejdere. Arbejdsgiver ved da godt at man kun vælger et ufaglært job af nød hvis man har større kvalifikationer, og dermed fremstilling søger væk så hurtigt som muligt.
Og skal man pludselig stå på en fabrik og lave samlebåndsarbejde for at prioritere mere tid med børnene? Hvis jeg bare én dag stod sådan et sted ville alt arbejdsglæde være væk. Nej jeg er sikker på at mine børn hellere vil have en mor der elsker sit job og kommer glad hjem hver dag.
At flytte til en anden landsdel for at bo billigere? Så du tror det er bedre for børnene at bo billigere, men til gengæld rykke hele deres netværk op?
Flere af de ting du skriver er mit svar: ja! Og generelt er vi meget uenige. Men nej, jeg mener ikke man bør flytte til anden kommune - men de fleste kan spare penge ved enten at flytte i en billigere lejlighed, eller et hus længere væk i selvsamme kommune. Man kan også opsige diverse abonnementer for hvem er en mega luksus osv. osv….
jeg mener bare helt generel at vores generation er møg forkælet. Også mig selv. Det er enormt arrogant at sige: “sku jeg stå og lave samlebåndsarbejde for mine børns skyld”
Jeg kan godt følge dig i, at ens arbejdsglæde bliver suget ud af en. Men det er der virkelig mange ting i en hverdag der kan gøre: madpakker, kørsel frem og tilbage til diverse sport med tre unger, rengøring, aftensmad, vasketøj osv osv…..
men børn i dagens Danmark bøder virkelig meget for, at deres forældre skal drive karriere i præcis samme tidsrum som de har små børn. Vi snakker måske 15 år af dit liv, hvor DU skal gå på kompromis med hvad DU har lyst til. Børnene får ikke et valg om de vil være i institution i 8-9 timer - selvom de måske tænker præcis det samme som dig: “ al livsglæde suges ud af dem, fordi ingen voksne sådan helt 100 involvere sig i dem i døgnets 24 timer”
alt dette jeg skriver er MIN personlige holdning - og holdninger er forskellige for os alle, prioriteringer er forskellige for os alle - der er ikke noget faciet i denne debat. Kun holdninger. Men faktum er Dog: du har altid en anden mulighed uanset hvad man snakker om. Om det er job, partner, valg af sofa, valg af streaming tjenester….. men vil man? Tør man? Og sidst, men bestemt ikke mindst: giver det mening for præcis DIG? For bliver du gladere af, at arbejde 8,5 timer hver dag og dit barn trives og du trives, jamen så er der måske ingen grund til, at ændre noget. Men mistrives dit barn, så mener jeg (og det er MIN egen holdning!) så bør man pakke flødeboller i en periode
rigtig god dag