Hej,
Jeg har en dreng på 6,5 år. For ham ville det være lange dage. Han er vant til at møde 07:45, og så varierer det hvornår han hentes. Oftest er den 14:30-15. Og en dag om ugen har han til 15:30. Han har fri 14 og 13.
Han er helt kvæstet efter sådan en dag, og hvis der også skal være tid til lidt kvalitetstid, lektier der skal læses osv når vi kommer hjem så går tiden også hurtigt.
Han har også en lillebror på 3 år, som ofte hentes 12 eller 13, fordi jeg har tidligt fri og vi så går og venter til storebror har fri fra skole.
Vi er to herhjemme til fuldstidsjobs. Jeg arbejder som pædagog i daginstitution og jeg vil gøre meget for at især vores yngste ikke har lange dage.
Både mig og min mand har dage hvor vi møder kl 05/06 om morgen, for så at kunne få tidligt fri. Omvendt kan den modsatte så møde sent og få senere fri. Og det gør at vores yngste har dage på 4-5 timer i børnehave.
Jeg ser en hverdag i daginstitutionerne. Dårlige normeringer, indkøringer, fremmede voksne pga sygdom. Mange børn der græder samtidig. Vi gør hvad vi kan, men ingen tvivl om den hverdag børn har i daginstitutionerne er hårde og stressende.
Nogle forældre kan ikke gøre andet, og de skal naturligvis ikke have dårlig samvittighed over at deres børn har lange dage- men måske 75 % af dem der har lange dage, burde forældrene kunne hente tidligere ( ved fx barsel, ledighed, uddannelse osv - mange fortæller os jo hvornår de har fri) men fortæller også at børnene jo har det så godt herovre og hygger sig sådan med deres venner, og ja det gør de da, fordi de skal. Jeg ville dog ønske at dem der kunne hente tidligere gjorde det, for så havde vi faktisk tid og mandskab til at give ekstra omsorg til de børn hvis forældre bare ikke kan hente tidligere.
Anmeld
Citér