Selvfølgelig kan man blive skuffet over kønnet. Og følelser er følelser, og det er helt okay.
Selvfølgelig skal man være glad for at få et sundt og rask barn, men derfor kan man jo godt have drømme om et bestemt køn.
Det er altid nemt at bruge begrundelsen: jamen tænk på dem der ikke kan få børn. Og det er da også synd for dem, men de er ikke dig, og man føler nu engang som man gør.
Da jeg ventede mit andet barn var jeg rædselsslagen for at det skulle blive en dreng, vi havde en pige i forvejen, og det var det jeg kendte, og var tryg ved. Jeg gik hele vejen indtil kønsscanning og bildte mig selv ind at det var en dreng, samt sagde det højt til folk fordi jeg ville prøve at snyde min hjerne netop fordi jeg vidste at jeg ville blive skuffet. Det blev så en pige, som jeg håbede. Men skammen over at føle som jeg gjorde inden da, var næsten lige så slem som jeg forestiller mig at skuffelsen over at få en dreng ville have været.
Jeg tror der er mange flere der drømmer om et bestemt løn, end de fleste vil stå ved. Det er helt okay, og ganske naturligt. Vi skal stoppe med at sammenligne pærer og bananer. At en person bliver skuffet over et køb, gør det ikke lettere for ufrivillige barnløse at få børn, eller syge børn at blive raske.
de fleste elsker deres børn i sidste ende når de kommer ud, uanset kønnet. Derfor kan man stadig godt have et ønske, håb og en drøm om noget andet.
Skal man så også fordømme forældre der bor i en 1-værelses med 4 børn, der ønsker sig en større bolig? Fordi der findes hjemløse der ikke har tag over hovedet.. Sat på spidsen bevares, men man kan altid finde nogen der har det værre. Man må gerne være skuffet, og det bliver man mange gange i livet. Men man kommer videre, og en dag finder man ud af at det selvfølgelig ikke kunne have været anderledes. Men det hjælper ikke at føle skyld og skam oven i.
Så kære trådstarter, tag dig tid til at være skuffet og ærgerlig. Bagefter kan du begynde at glæde dig, og skabe nye drømme fordi du nu ved hvad du har at forholde dig til. Det er ikke unormalt at føle som du gør, men det går over hvis du giver det lov :-) God vind fremover.