Anonym skriver:
Ro på, jeg har da på intet tidspunkt sagt noget som helst om alder, flergangsgravide osv.
Jeg mener at enhver der betaler dansk trækprocent bør have muligheden for at få et kejsersnit på det offentlige.
Hvis man er skatteyder er det for mig ligegyldigt om det er det første eller tiende barn, og unge mennesker der vælger at få børn inden de er del af arbejdsmarkedet gør vel op for det senere i livet.
Og du kan ikke se, at netop dén tankegang kun øger skattetrykket - “Jeg betaler meget i skat som dansker, så jeg har ret til en særlig dyr ydelse fra det offentlige” -? Det bør vel rimeligvis ikke kun omfatte kejsersnit, hvis din logik skal følges, for de mange, som ikke ønsker/har behov for dette, har jo også betalt til fælleskassen, og så må der vel også være noget særligt, de bør have mulighed for at vælge. Jeg har fx ikke fået kejsersnit, men jeg synes, jeg bør have gratis adgang til offentlig transport til gengæld - eller komme foran i køen til den behandling i sundhedsvæsenet, jeg afventer. Hvorfor skulle det kun gælde kejsersnit?
Det er en bombe under hele fundamentet for vores skatte- og velfærdssystem, hvis den holdning breder sig. Vi betaler ikke skat for som enkeltpersoner at kunne modtage ekstraordinære ydelser fra det offentlige, men for at bidrage til det fælles.
Ydermere vil du så have særydelser på forhånd, fordi du mener, at du vil “gøre det op for det” senere. Der går MANGE år, før man som skatteyder tilnærmelsesvis har betalt “regningen” for de mange offentlige ydelser, man har modtaget, og mange kommer aldrig i nærheden af at gøre det, så det er en meget risikobetonet tankegang. Og stadig helt misforstået.
Anmeld
Citér