Hvorfor flække konen når man kan få kejsersnit?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2021

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Og du kan ikke se, at netop dén tankegang kun øger skattetrykket - “Jeg betaler meget i skat som dansker, så jeg har ret til en særlig dyr ydelse fra det offentlige” -? Det bør vel rimeligvis ikke kun omfatte kejsersnit, hvis din logik skal følges, for de mange, som ikke ønsker/har behov for dette, har jo også betalt til fælleskassen, og så må der vel også være noget særligt, de bør have mulighed for at vælge. Jeg har fx ikke fået kejsersnit, men jeg synes, jeg bør have gratis adgang til offentlig transport til gengæld - eller komme foran i køen til den behandling i sundhedsvæsenet, jeg afventer. Hvorfor skulle det kun gælde kejsersnit? 
Det er en bombe under hele fundamentet for vores skatte- og velfærdssystem, hvis den holdning breder sig. Vi betaler ikke skat for som enkeltpersoner at kunne modtage ekstraordinære ydelser fra det offentlige, men for at bidrage til det fælles. 
Ydermere vil du så have særydelser på forhånd, fordi du mener, at du vil “gøre det op for det” senere. Der går MANGE år, før man som skatteyder tilnærmelsesvis har betalt “regningen” for de mange offentlige ydelser, man har modtaget, og mange kommer aldrig i nærheden af at gøre det, så det er en meget risikobetonet tankegang. Og stadig helt misforstået. 

Intet misforstået, jeg har bare en helt anden mening end dig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Men det er ikke bare en anden holdning - det er manglende indsigt. Hvorved det di tænker de store ekstra pengesummer gemmer sig..?Hvis 40 pct. begynder at få ks? Der mangler penge til ekstra hænder i vuggestuerne i forvejen. Hvis du øger udgiften for fødsler markant skal det jo komme et sted fra..? Hvor er pengetræet..? Skal gamle Oda have færre bade..? Skal man sige nej til flere voksne mht insulinpumpe? Skal skinnerne til tog vedligeholdes mindre… eller vejene for Banedanmark og Vejdirektoratet benytter også offentlige midler. 

Anmeld Citér

11. december 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nej - din opfattelse af skattesystemet og offentlige ydelser ER misforstået. Det er ikke bare en mening. 

Anmeld Citér

11. december 2021

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Nej - din opfattelse af skattesystemet og offentlige ydelser ER misforstået. Det er ikke bare en mening. 

Hvad er det præcis der er misforstået?

Anmeld Citér

11. december 2021

Anonym

Frizzy skriver:

Men det er ikke bare en anden holdning - det er manglende indsigt. Hvorved det di tænker de store ekstra pengesummer gemmer sig..?Hvis 40 pct. begynder at få ks? Der mangler penge til ekstra hænder i vuggestuerne i forvejen. Hvis du øger udgiften for fødsler markant skal det jo komme et sted fra..? Hvor er pengetræet..? Skal gamle Oda have færre bade..? Skal man sige nej til flere voksne mht insulinpumpe? Skal skinnerne til tog vedligeholdes mindre… eller vejene for Banedanmark og Vejdirektoratet benytter også offentlige midler. 

Der mangler hænder i vuggestuer og plejehjem fordi den danske regering kræver at størstedelen af ansatte skal være uddannede og de skal jo have mere i løn end uudannet.

Andre lande formår at klare sig godt på trods af væsentlig lavere trækprocenter så Danmark må sgu til at stramme sig an hvis det står så slemt til som du skriver. 

Anmeld Citér

11. december 2021

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Hvad er det præcis der er misforstået?

Det er skrevet til dig af flere, men så for sidste gang: Ingen har ret til ekstraordinære ydelser, fordi de betaler skat. Vi betaler til det fælles, ikke til os selv. 

Anmeld Citér

11. december 2021

Anonym

Det er skrevet til dig af flere, men så for sidste gang: Ingen har ret til ekstraordinære ydelser, fordi de betaler skat. Vi betaler til det fælles, ikke til os selv. 

Vi betaler alle til sundhedsvæsenet så vi hver især kan benytte det, så selvfølgelig skal vi sgu da have noget for vores penge. 

Så for sidste gang: Ingen misforståelser her, bare forskellige meninger (ved godt du ikke kan klare når folk har en anden mening end dig men det må du lære at leve med)

Anmeld Citér

11. december 2021

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Der mangler hænder i vuggestuer og plejehjem fordi den danske regering kræver at størstedelen af ansatte skal være uddannede og de skal jo have mere i løn end uudannet.

Andre lande formår at klare sig godt på trods af væsentlig lavere trækprocenter så Danmark må sgu til at stramme sig an hvis det står så slemt til som du skriver. 

Nu er det ikke den siddende regering, der afgør antallet af hhv. uddannede og ikke-uddannede i institutioner og ældresektoren. Og de færreste ønsker sig formentlig at slække på kvaliteten ved at lade ikke-uddannede udgøre størstedelen af de ansatte. 

Hvilke andre lande klarer sig godt med et lavere skattetryk OG samme kvalitets- og serviceniveau som Danmark - herunder selvfølgelig, at alle har lige adgang til skole, uddannelse og uddannelsesstøtte, sundhedsvæsen, ældrepleje, daginstitutioner, arbejdsløshedsunderstøttelse osv.? Og hvilke lande tilbyder kvit og frit kejsersnit til alle fødende, der måtte ønske det, for nu at tage udgangspunkt i dit eget krav? 

Anmeld Citér

11. december 2021

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Vi betaler alle til sundhedsvæsenet så vi hver især kan benytte det, så selvfølgelig skal vi sgu da have noget for vores penge. 

Så for sidste gang: Ingen misforståelser her, bare forskellige meninger (ved godt du ikke kan klare når folk har en anden mening end dig men det må du lære at leve med)

Det er stadig misforstået, at vi “skal have noget for vores penge”. Vi skal, hvis behovet er der, have mulighed for at modtage den nødvendige hjælp - og når behovet ikke er der, fortjener ingen noget ekstraordinært. Der er ikke særlige penge i systemet målrettet dig og dine ønsker, og du er næppe i nærheden af at have betalt for dét, der er investeret i dig allerede. 

Anmeld Citér

11. december 2021

Anonym

Det er stadig misforstået, at vi “skal have noget for vores penge”. Vi skal, hvis behovet er der, have mulighed for at modtage den nødvendige hjælp - og når behovet ikke er der, fortjener ingen noget ekstraordinært. Der er ikke særlige penge i systemet målrettet dig og dine ønsker, og du er næppe i nærheden af at have betalt for dét, der er investeret i dig allerede. 

Nu taler vi jo ikke om kosmetiske operationer, vi taler om fødsler. Og jeg står ved min mening om at enhver kvinde bør have muligheden for at føde ved kejsersnit uanset grund. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.