Skole/skoler for uvaccinerede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2021

Frizzy

EJ NU STOPPER DET!!!

det er simpelhen så grænseoverskridende at du sammenligner Nazisme med det her!! 
Der er ingen sammenligning overhovedet, i nazi Tyskland blev mennesker slået ihjel fordi de havde en andet religion eller så anderledes ud baseret på intet andet end HAD! 

stop det! 

Jeg sammenligner det med en jødestjerne fordi man på den måde signalerer, at andre er anderledes. Og du taler om had... jeg synes faktisk at denne tråd er et udmærket eksempel på at der eksisterer et had (selvfølgelig mindre had end mod jøderne) .. men et had mod nogen der træffer et andet valg en de selv gør. 
Hvor grænseoverskridende synes du selv det ville være, hvis du skulle skilte med ikke at være vaccineret på din skjorte... og så skulle have kollegaer gå i en bue omkring dig. Det er altså skørt og ved siden af i min optik og taler til den indre svinehund. 
Jeg sammenligner ikke graden .. men den underliggende psykologiske mekanisme. Det er ikke en ordentlig måde at behandle andre på i min optik. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Frizzy skriver:

Jeg sammenligner det med en jødestjerne fordi man på den måde signalerer, at andre er anderledes. Og du taler om had... jeg synes faktisk at denne tråd er et udmærket eksempel på at der eksisterer et had (selvfølgelig mindre had end mod jøderne) .. men et had mod nogen der træffer et andet valg en de selv gør. 
Hvor grænseoverskridende synes du selv det ville være, hvis du skulle skilte med ikke at være vaccineret på din skjorte... og så skulle have kollegaer gå i en bue omkring dig. Det er altså skørt og ved siden af i min optik og taler til den indre svinehund. 
Jeg sammenligner ikke graden .. men den underliggende psykologiske mekanisme. Det er ikke en ordentlig måde at behandle andre på i min optik. 

Jeg giver dig helt ret her. Denne her tråd indeholder godt nok en del ja vel næsten had og udskamning af folk, der vælger anderledes, og jeg er noget overrasket over, at nogen tilsyneladende synes det er ok, at uvaccinerede skal holdes væk eller mærkes.

Jeg er for længst vaccineret med en Johnson, så jeg er ikke bange for vaccinerne, men jeg savner en anerkendelse og forståelse fra visse vaccinerede om, at de fleste uvaccinerede er det ikke for at genere hverken dig eller samfundet, men fordi de virkelig tror, at vaccinen kan være farlig. 

Jeg tror, at hvis de fleste skal være helt ærlige, så ville de næppe gøre noget af samfundssind, som de havde en fuld overbevisning om med stor risiko kunne koste dem livet eller give alvorlige skader.

At faktum så måske er noget andet, ændrer ikke på, at opfattelsen hos mange uvaccinerede er, at den kan være skadelig, og denne opfattelse kan man ikke ændre på ved at udskamme og angribe folk. Ingen hører efter nogen, der angriber en. Der er jo heller ikke nogen af os vaccinerede, der hører efter de agressive og udskammerne på den anden fløj, der mener, at vaccinerede er dumme lemminger, der ikke har sat sig ind i tingenen, så hvorfor tror nogen, at de uvaccinerede hører efter, når de bliver kaldt dumme egoister?

Anmeld Citér

30. november 2021

ErDuHerIkkeSnart

Frizzy skriver:

.. mener du seriøst at det er ok at man skal går med et batch der viser om man er vaccineret. Jøsses.  Det er da Nazityskland om igen.

Der er godt nok sket en underlig holdningsændring i samfundet. Det er da på ingen måde ok at kræve skiltning med om man tager medicin eller er blevet vaccineret. Det er en privatsag. Og så er den ikke længere. 

Og ja hvis man er sårbar skal man da passe på. Fordi nogen er i et kræftforløb indretter vi da heller ikke samfundet efter det..?

Nej, jeg ville som sagt foretrække, at man i stedet lod dem blive hjemme, så man var uden det dilemma.

Men … Sammenligningen med et systematisk forsøg på udrydning af et helt folk, finder jeg mildest talt usmagelig. Eksemplet er historieløst - det er ganske enkelt ikke sammenligneligt med et nutidigt krav om transparens omkring hvilke mennesker der udgør en risiko for andre, fordi de helt frivilligt og på egen hånd insisterer på at gå imod bedre vidende.

Anmeld Citér

30. november 2021

Frizzy

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Nej, jeg ville som sagt foretrække, at man i stedet lod dem blive hjemme, så man var uden det dilemma.

Men … Sammenligningen med et systematisk forsøg på udrydning af et helt folk, finder jeg mildest talt usmagelig. Eksemplet er historieløst - det er ganske enkelt ikke sammenligneligt med et nutidigt krav om transparens omkring hvilke mennesker der udgør en risiko for andre, fordi de helt frivilligt og på egen hånd insisterer på at gå imod bedre vidende.

Jeg sammenligner mekanismen. I gamle dage blev folk der var tyve tatoveret. Jøderne gik med en stjerne. Det er aldrig og kan aldrig være positivt at udskamme folk og give dem mærker. Og hvad er din løsning... skal uvaccinerede være hjemme indtil de giver op og lader sig vaccinere..? Må de handle eller skal de huske deres batch, så du kan gå 3 meter udenom i Netto. 

Det lyder til,at du går ind for statslig tvang og der er vi bare meget meget uenige. Det er ens reelle frihed som menneske der fratages og det er ikke rimelig. Der er heller ikke nogen der skal bestemme om man skal have abort eller ej - ens krop skal man altså selv bestemme over. Også om man ønsker en vaccine. Og du lyder godt nok skråsikker i forhold til sat vide alt om effekterne af vaccinen. Jeg er vaccineret .. men du kan altså ikke påstå, at du har viden om hvad effekten er om 20 år. For den har ikke eksisteret i 20 år. 

Anmeld Citér

30. november 2021

Anonym

Jeg er oprigtigt ked af den behandling og de tanker vaccinerede har om ikke-vaccinerede. Helt ærligt, så synes jeg selv at jeg udviser samfundssind ved at lade mig teste to gange ugentlig, omhyggelig afspritning, bærer mundbind/visir og følger de gængse regler/restriktioner. Men jeg følger ikke vaccinen, fordi jeg endnu ikke er overbevist om at det er det rigtige valg for min familie og jeg. Og jeg er, åbenbart modsat størstedelen, helt vildt uforstående over at ingen eller få stiller spørgsmåltegn ved vaccinen og hele det her påstyr. Og nej, jeg er IKKE konspirationsteoretiker, men jeg tænker virkelig over det og jeg er virkelig bange og bekymret for fremtiden. Jeg er ikke bange for at få corona og følgevirkningerne, fordi jeg tror på at min krop og dets immunforsvar kan bekæmpe en virus. Men måske tager jeg fejl - men hvad nu hvis dem der er vaccineret tager fejl og vaccinen viser sig at være skadelig på den lange bane? 

Tro mig, jeg reflekterer rigtig meget over det og jeg er ikke anti-vax fordi jeg vælger covid-vaccine fra, jeg selv og mine børn har fulgt børnevaccinationsprogrammet. 

Men jeg er frustreret over den behandling ikke-vaccinerede får. Jeg har hele tiden fulgt regeringens udmeldelser og jeg har hele tiden syntes at de virkede kompetente og håndterede coronasitutationen super godt og haft tillid til vores statsminister. Men efter det pressemøde, hvor hun decideret udskammede ikke-vaccinerede, har jeg virkelig tabt alt. Jeg syntes det var så grov en retorik hun brugte - hvilket jeg synes mange herinde også bruger. Jeg synes virkelig det er trist, at vi ikke kan få lov at bestemme over vores krop, uden at blive udskammet. Og jeg synes det er trist at nogle har den holdning at ikke-vaccinerede skal udlukkes fra samfundet. 

Anmeld Citér

30. november 2021

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er oprigtigt ked af den behandling og de tanker vaccinerede har om ikke-vaccinerede. Helt ærligt, så synes jeg selv at jeg udviser samfundssind ved at lade mig teste to gange ugentlig, omhyggelig afspritning, bærer mundbind/visir og følger de gængse regler/restriktioner. Men jeg følger ikke vaccinen, fordi jeg endnu ikke er overbevist om at det er det rigtige valg for min familie og jeg. Og jeg er, åbenbart modsat størstedelen, helt vildt uforstående over at ingen eller få stiller spørgsmåltegn ved vaccinen og hele det her påstyr. Og nej, jeg er IKKE konspirationsteoretiker, men jeg tænker virkelig over det og jeg er virkelig bange og bekymret for fremtiden. Jeg er ikke bange for at få corona og følgevirkningerne, fordi jeg tror på at min krop og dets immunforsvar kan bekæmpe en virus. Men måske tager jeg fejl - men hvad nu hvis dem der er vaccineret tager fejl og vaccinen viser sig at være skadelig på den lange bane? 

Tro mig, jeg reflekterer rigtig meget over det og jeg er ikke anti-vax fordi jeg vælger covid-vaccine fra, jeg selv og mine børn har fulgt børnevaccinationsprogrammet. 

Men jeg er frustreret over den behandling ikke-vaccinerede får. Jeg har hele tiden fulgt regeringens udmeldelser og jeg har hele tiden syntes at de virkede kompetente og håndterede coronasitutationen super godt og haft tillid til vores statsminister. Men efter det pressemøde, hvor hun decideret udskammede ikke-vaccinerede, har jeg virkelig tabt alt. Jeg syntes det var så grov en retorik hun brugte - hvilket jeg synes mange herinde også bruger. Jeg synes virkelig det er trist, at vi ikke kan få lov at bestemme over vores krop, uden at blive udskammet. Og jeg synes det er trist at nogle har den holdning at ikke-vaccinerede skal udlukkes fra samfundet. 

Jeg må indrømme jeg mere er nået det til, at heg slet ikke forstår opdelingen hverken fra de som er vaccinerede og de som ikke er vaccinerede. Hvorfor skal du fortælle, at du har fundet og vurderet oplysninger og hvorfor skal jeg? Kan vi ikke bare gå ud fra, at vi alle har truffet det valg som passer os og som vi mener er det rigtige valg.

Jeg bliver lige dele provokeret af vaccinerede som uvaccinerede, der fortæller de "andre", at de har fundet de vise sten, og de "andre" er forkerte og ofte også uoplyste.

Jeg har selv læst og læst, men må jo også erkende trods erkende trods flere lange uddannelser  trods en tro på at jeg egentlig er god til at læse, forstå og læse mellem, på, og bag linjer, så ejer ikke den viden om medicin som skal til for at forstå til bunds, så mit valg handler i bund og grund om, hvem og hvad jeg tror på. Jeg har valgt st tro på sundhedsmyndighederne af flere forskellige årsager (som er sagen uvedkommende), men jeg er da helt bevidst om, at det er en tro, lige såvel som at ikke tro på sundhedsmyndighederne er et valg. 

Og ærligt jeg forstår ikke, hvorfor det er noget vi konstant skal skilte med - jeg fortæller heller ikke om jeg hælder til frysning eller lade naturen gå sin gang vedrørende fodvorter med mindre du spørger om mine erfaringer med fodvorter. Jeg fortæller egentlig heller ikke om mine børn har fået MFR vaccinen, hvad jeg stemmer på, og hvilke præferencer jeg har seksuelt med mindre det bliver aktuelt mellem os to. 

Jeg er I det hele taget grumme træt af den opdeling i os og dem, som jeg hører fra begge sider, og som er blevet så grim i tonen fra begge sider. I dag har jeg svaret på et indlæg om skoler decideret for uvaccinerede så man kan finde ligesindede- hvad fanden er det for en verden? Og ked af det men jeg synes begge sider udviser ekstremistiske træk  og lægger sten på den mur der skal laves mellem befolkningen- heldigvis tror jeg, at vi er først som ikke ønsker muren og som er fuldstændig ligeglad med om folk er vaccinerede eller ej, men selvsagt forventer at vi passer på hinanden også når det kommer til en dum virus.

Og så lige en sidste ting, sidder i lufthavnen i Berlin og må indrømme vi lever i et smørhul - her skal man være vaccinerer for at komme på en restaurant  børnene skal testes I skolen 2 gange om ugen osv. Jeg har brugt hver dag på at få testet min søn på 11, der jo af gode grunde ikke er vaccineret, for ellers kunne han ikke komme med ud at spise, med på museum osv. 

Anmeld Citér

30. november 2021

lineog4

Frizzy skriver:

Jeg sammenligner mekanismen. I gamle dage blev folk der var tyve tatoveret. Jøderne gik med en stjerne. Det er aldrig og kan aldrig være positivt at udskamme folk og give dem mærker. Og hvad er din løsning... skal uvaccinerede være hjemme indtil de giver op og lader sig vaccinere..? Må de handle eller skal de huske deres batch, så du kan gå 3 meter udenom i Netto. 

Det lyder til,at du går ind for statslig tvang og der er vi bare meget meget uenige. Det er ens reelle frihed som menneske der fratages og det er ikke rimelig. Der er heller ikke nogen der skal bestemme om man skal have abort eller ej - ens krop skal man altså selv bestemme over. Også om man ønsker en vaccine. Og du lyder godt nok skråsikker i forhold til sat vide alt om effekterne af vaccinen. Jeg er vaccineret .. men du kan altså ikke påstå, at du har viden om hvad effekten er om 20 år. For den har ikke eksisteret i 20 år. 

Jeg kan egentlig godt forstå din sammenligning, men tror bare nazi sammenligningen er så fortærsket og vækker nogle andre associationer.

Selvsagt skal ingen mærkes på den ene eller den anden måde fordi de træffer et valg som er deres at træffe. Jøderne kunne ikke vælge anderledes og tyven var brændemærket for livet, så rent faktuelt er der forskel. 

Jeg er vaccineret, mine ældste børn er vaccineret og den yngste skal formodentlig vaccineres, men jeg står først til demo hvis vaccine bliver en tvang eller hvis der skal skiltes med det. For det er vises frie valg også selvom det kan virke møg irriterende, og jeg sagtens kan forstå frustrationen hos den gruppe som er sårbar. Jeg håber så bare, at vi stadig holder fast i, at vi passer på hinanden og ikke kindat de svageste i vores samfund, ergo fravælger man vaccinen, så tester man regelmæssigt, bærer mundbind, husker afstanden og spritten.

Og så er mit juleønske, at begge sider dropper kategorisering og peger fingre. Jeg er træt af at høre om sølcpapirshatte og egoister, men jeg er aå sandelig også træt af at høre om lemming  uoplyste, Mettes får, fascister osv. Så et kæmpe juleønske drop os og dem, og nyd slt det vi har til fælles, pg ønske fx ikke en skole af ligesindede, hvor det eneste der gør os ens er vi ikke vil eller vi vil vaccineres 

Anmeld Citér

30. november 2021

Carina:-)

Jeg tror ikke sådan en skole opstår .

Og jeg synes heller ikke corona fylder vildt meget ved mine børn. 

Nu går de så også i en skole med en afslappet holdning til corona , så det smitter selvfølgelig af.

Kender en pædagog der drønende rundt med en pind på 1 m - som hun brugte til at skubbe børnene væk med hvis de stod for tæt...

Det er til gengæld latterligt- og det forstod hun vist også selv ret hurtigt. 

Jeg undre mig til gengæld over hvor meget folk mener der nu skal tages hensyn til de " svage" - jeg er selv en af dem med type 1 diabetes- og kan virkelig ikke forstå hvorfor det lige pludselig er blevet så vigtigt at fremhæve. 

For et par år siden - var folk da knap så interesserede i at passe på da der kun var influenza. - der var der ikke mange der skænkede vaccine og udsatte grupper en tanke- og tog en vaccine for holdet.

Men nu bruges den omsorg så til at udskamme uvaccinerede .

For de er egoistiske og uden samfundssind- og nu dør en masse uskyldige. 

Jeg får som såkaldt udsat lidt tic af det... og især med tanke på at jeg da ikke kunne lukke min virksomhed ned og gå i isolation under 1 bølge - lige gyldigt hvor meget udsat jeg er. 

Hvis folk bare kunne passe sig selv - så ville det hele gå lidt lettere.

Vi slipper ikke af med corona- og vi slipper heller ikke for restriktioner- selv om Brostrøm eller påstod det hvis vi bare lige alle nuppede de 2 stik. ( og der er så få der ikke er vaccineret at det ikke burde have en effekt) men så længe vi regner smittede uden symptomer med - vil vi ende her hver vinter.

Og nej mine børn skal ikke vaccineres- jeg er men har fået bivirkninger der på 4 måned giver ekstra besøg på sygehuset.  - og ønsker ikke at mine børn risikere det.  Plus jeg tænker det der imunforsvar nok stadig kan lidt. Og tager heller ikke selv influenza vaccine efter rådgivning fra sygehuset. Pga de bivirkninger jeg lige nu hygger med... 

Og jeg satser da stadig på at være her næste år .

Anmeld Citér

30. november 2021

Sprit25

Frizzy skriver:

Men ingen skal kalde dig lemming og du skal heller ikke kalde andre sølvpapirshatte. Det er ikke rød og blå stue på drage børnehaven. Helt ærligt..? Vi er voksne mennesker og du skal være lige så bange for at folk ikke er influenza vaccineret i din alder. 

Jeg har lige hørt at folk får et mærke på deres adgangskort i en stor rådgivende virksomhed. Det bliver listet ind, med begrundelsen at det er nemmere for vagten - men reelt er vi på vej hen imod en jødestjerne..... Alle kan nu hele dagen se om man er vaccineret!!  Se det er scary as hell

Nej det er IKKE som en jødestjerne eller som tutsi vs hutu eller racekampen. 

Det er et mærke, der fortæller hvem der er vaccineret eller ej. Du bliver ikke slået ihjel af staten, hvis du ikke er vaccineret. Livet bliver lidt surt, men sådan er det jo indimellem. Stop med at sammenligne det med folkemord! Det udvander vores historie! 

Anmeld Citér

30. november 2021

fehår

Jeg er lærer og oplever altså ikke, at Corona fylder noget reelt i børnenes hverdag. De har ikke styr på, hvem der er vaccineret og ikke er - kun hvis de uvaccinerede får lov til at gå fra undervisningen for tests, er det interessant. Og lynhurtigt glemt igen.

Vi voksne har holdninger til vaccine, test, samfundssind, osv. Det er heldigvis ikke børnenes hverdag.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.