Frizzy skriver:
Jeg er meget enig - godt skrevet. Jeg kæmper i den grad imod dem/os tankegangen når jeg møder den hos andre og mig selv.
Man har lavet studier, hvor man undersøgte hvad der fik mennesker til at opfører sig som de gjorde under 2. verdens krig. Og det skræmmende er faktisk at selv normale mennesker hurtigt tuner ind på dem og os. Man havde to grupper (forsøgspersoner) hvor man sagde, at nogen var fangevogtere og andre var fangere. Efter meget kort tid blev fangerne straffet på forskellige måder (ingen toilet osv), og vagterne blev modbydelige. De var nødt til at stoppe forsøget for tid fordi man var bange for fangernes psykiske velbefindende.
Jeg vil altid tale imod dem/os. Og det er præcis den retorik der er opstået i forhold til vaccinerede/ ikke vaccinerede. Men det er godt nok svært når vores egen kære statsminister taler med koret.
Jeg tror aldrig man kan gøre helt op med dem og os, for det er en del af den menneskelige "natur" at kategoriserer for at forstå vores omverden. Og skal jeg forstå et andet menneske, så er drt svært hvis ikke umuligt at kategorisere fx i forhold til køn (nok også derfor der kan være så voldsom debat om køn, flydende køn og intet køn), alder på nok man kommer lidt dybere så i holdninger, gestik, er de sjove at tale med, er de rolige eller urolige osv. Vi søger efter lighederne og ulighederne for at forstå det menneske vi står over for.
Det som vi så kan kæmpe imod er, at det bruges for at holde nogle væk, omtale bogle som mere rigtige eller gode osv.
Jeg lavede en gsng filosofi med en 3. Klasse om venskab. Vi talte om, hvorvidt det var lettere at være ven med en der lignede en selv eller ikke lignede en selv. Og vi endte med spørgsmålet: ville det være lettere hvis alle var ens? I starten sagde de; ja bare vi alle var ens. Så tæt vi om musik, ville det bedste musik være hvis alle spillede på fløjte eller ville det være bedre, hvis der også var en tuba, en basun osv. Og de blev hurtigt enige om, at musik er bedst med mange instrumenter. Det jeg vil med den lille historie fra virkeligheden er, at det er okay at kategorisere: du er et messing instrument stemt i G og jeg er en træblæser stemt i C, vi har nu kategoriseret hinanden, men vi har set hinanden kvaliteter i det fællesskab vi er en del af.
Anmeld
Citér