Tjullehej skriver:
Hvis folk svinger med deres klokkeværk så er det sku svært ikke at blive distraheret af det. Og ja man kan vælge at kigge en anden vej.
Men ... der er nudist strande. Jeg synes faktisk ikke det er ok, at jeg aktivt skal kigge væk og bruge energi på at at undgå at se kønsdele. Det er trods alt et meget stort flertal der har det bedst med beklædning.
man går heller ikke nøgen i en svømmehal eller på Strøget.. eller Lalandia... eller et museum.
Det er nu en gang den sociale konstruktion der er i Dk. Vi er ikke i et muslimsk land hvor kvinder svømmer i fulddragt eller i en stamme i Afrika hvor alt hænger frit.
Jeg tror ikke, der er et meget stort flertal, der har det bedst med, at andre har beklædning på på stranden. Der er milevidt fra selv at foretrække at have badetøj på og til at ønske at begrænse andres frihed og ret til at bade nøgne.
Stranden er en anden kontekst end en svømmehal og Strøget, og vi har en lang tradition for, at der er højt til loftet netop dér. Den er åbenbart udfordret, og det finder jeg personligt meget trist.
Jeg forstår ikke, at dét at få et kort glimt af en tissemand på stranden på nogen måde kan genere nogen - ligesom jeg heller aldrig har forstået modviljen over for synet af kvinder, der ammer deres børn.
Jeg synes, det er vigtigere end nogensinde, at børn og unge ser ægte, uperfekte, mangfoldige og varierede kroppe som en modvægt til de perfekte kroppe, de bombarderes med billeder af på nettet og i medierne. Dels, så de ikke udelukkende forbinder den nøgne krop med noget seksuelt, dels, så de forhåbentlig kan få et mere afslappet forhold til egne kroppe og ikke opfatter sig selv som forkerte, fordi de ikke ligner modeller og realitystjerner.
Jeg er taknemmelig over at have været barn i en tid, hvor en del voksne badede uden en trævl på kroppen, så jeg fik afmystificeret den nøgne krop og et afslappet syn på min egen krop og dens senere udvikling - samt det modsatte køns.
Anmeld
Citér