Babilooo skriver:
Jeg kan ikke svare for Hanspige.. men kun for mig selv. Måske er det det samme hun oplever.
Jeg synes nogle af de her debatter (som er interessante nok) har en tendens til at munde ud i mange nysgerrige/ uddybende spørgsmål. Og det er også fint. Men undertonen er desværre altid lidt i retningen af at man er mærkelig, hvis man har den holdning man nu har, og på en eller anden måde skal omvendes gennem spørgsmål til at se, at man da ikke må have begrænsninger.
Jeg havde samme følelse i debatten omkring “sønnen der kommer og vil gå i kjole”. Og her må jeg bare sige at jeg ikke synes man er mærkelig, fordi man foretrækker at andre ikke viser deres kønsdele i offentlighed eller ikke ønsker ens dreng skal gå i kjole.
Og er der noget jeg ved en del ikke vil bryde sig om (fuld nøgenhed, rygning ved bordet ved siden af på en restaurant osv.) så lader jeg være.
Jeg er helt med på, at min personlige frihed kun gpr til den grænse, hvor jeg ødelægger andres frihed/liv osv. Og jeg er den første til at huske de fælles og sociale regler for at vi kan ko-eksisterer.
Tænker dog også det går begge veje. Fx sagen om topløse piger på en altan, hvorfor skal andres blufærdighed og undskyld men forkvaklede syn på kvinders bryster begrænse deres frihed? Det er jo meget simpelt at se væk, og ikke mindst er det vel også værd at have en debat om, hvorvidt en menneskekrop er så "farlig"?
Jeg bader ikke nøgen (har gjort det som barn og ung), men jeg kan altså sagtens finde på at skifte hvor min store numse bliver synlig - og så må man jo bare lige kigge væk (og ved godt den er stor så det er svært at overse den
), ville aldrig gøre drt helt op i hovedet på folk, men....
Så det er jo det store spørgsmål, hvem har retten til at sætte grænsen? Har Pia ret til at sætte grænsen fordi hun ikke kan rumme den nøgne krop, pg dermed sætte grænsen for Ida, eller er det Ida som må sætte grænsen og holde fast i sin ret om at være nøgen og ikke opleve det som noget seksuelt eller "ulækkert"? Svaret findes nok ikke, for det er her den personlige frihed og den grænser når et paradoks, og ja så har vi vel kun lovgivningen at falde tilbage på.