Nøgen ved stranden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Gud jeg troede faktisk ikke at man måtte være nøgne ved stranden. (små børn undtagen)

Hvad er så formålet ved en nudist strand ?

At være omgivet af ligesindede - at undgå krænkede og forargede reaktioner - at kunne gå ud fra, ens omgivelser har samme afslappede holdning til nøgenhed som én selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2021

Naha

Personligt kunne jeg aldrig selv drømme om at gå nøgen, ergo går min datter heller ikke nøgen, syntes det er grænseoverskridende når andre forælder lader deres skolebørn gå rundt nøgen på en offentlig strand. 

Derudover ved man aldrig hvilke syge typer man dele Strand med, jeg skulle ikke risikere en får hapset et nøgenbillede af min datter og havde det liggende på dennes computer, harddisk eller hvad ved jeg.

Så kan folk kalde mig paranoid, jeg har bare gjort mine dårlige erfaringer med dette i mit liv.

Insisterer man på den frihed på et offentligt sted så tag til nudist strande. 

Derudover kan jeg fortælle at der er sjældent vi om sommeren her i vores privat hjem, på vores privat grund, med 2 meter høj hæk render rundt i andet end bare underbukser.  Hold det fri sind hjemme i privaten eller tag på nudist strande

Anmeld Citér

27. juli 2021

fehår

Det er sjovt med denne her tråd. Jeg var ved stranden den anden dag med mine børn på 2 og 4, og i starten var de begge to i badetøj, men på et eller andet tidspunkt fik de smidt det. Langt de fleste mennesker smilede bare og virkede helt okay, men et enkelt par virkede meget ubehageligt tilpas ved situationen. 

Jeg lod ungerne rende nøgne rundt alligevel. For mig er det naturligt, men også en sanseoplevelse, som de selvfølgelig skal have, selvom enkelte mennesker har et mere anstrengt forhold til nøgenhed.

Anmeld Citér

27. juli 2021

Lilleluna

Mine børn på 1 år og 4 år må gerne være nøgne på stranden. Jeg har ingen holdning til hvornår de eller andre ‘bør’ have tøj på - nøgenhed forarger mig ikke. Jeg synes det er skønt og befriende når børn ikke har den følelse af at deres krop er noget der skal skjules. Jeg ved godt den forsvinder, men det bliver ikke mig der kommer til at pådutte mine børn den blufærdighed.

Anmeld Citér

27. juli 2021

AnoMor

skrubtus skriver:

Jeg vil lige høre  hvor gamle børn må være nøgen ved stranden, jeg mener 6 år?

Alle skal have liv at være nøgne på stranden uanset alder. Har man et problem med nøgenhed må man jo bare kigge den anden vej. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Mor og meget mere

Naha skriver:

Personligt kunne jeg aldrig selv drømme om at gå nøgen, ergo går min datter heller ikke nøgen, syntes det er grænseoverskridende når andre forælder lader deres skolebørn gå rundt nøgen på en offentlig strand. 

Derudover ved man aldrig hvilke syge typer man dele Strand med, jeg skulle ikke risikere en får hapset et nøgenbillede af min datter og havde det liggende på dennes computer, harddisk eller hvad ved jeg.

Så kan folk kalde mig paranoid, jeg har bare gjort mine dårlige erfaringer med dette i mit liv.

Insisterer man på den frihed på et offentligt sted så tag til nudist strande. 

Derudover kan jeg fortælle at der er sjældent vi om sommeren her i vores privat hjem, på vores privat grund, med 2 meter høj hæk render rundt i andet end bare underbukser.  Hold det fri sind hjemme i privaten eller tag på nudist strande

Du har al ret i verden til dine holdninger om dette, men der er ikke nogen grund til at løfte pegefingeren over for andre og fortælle, hvordan de skal agere. 
At du opfatter det som grænseoverskridende at se andre mennesker, i særdeleshed børn, nøgne på en strand, er i mine øjne både trist og besynderligt, ligesom jeg slet ikke kan følge, at du sidestiller voksnes nøgenhed med børns - men jeg kunne ikke drømme om at belære dig om, at du burde hive tøjet af din datter. 

Jeg glæder mig over, at de seneste mange års kropsforskrækkelse og -påpasselighed ser ud til at være på retur, i hvert fald hvor jeg bader, og at børn får lov at rende rundt med bar mås, ligesom flere og flere kvinder i alle aldre ligger topløse igen. Og når enkelte voksne smider det hele, ser jeg bare den anden vej, hvis jeg bliver ramt af lidt forlegenhed. Det er mit problem, ikke deres. 

Jeg håber, vi med tiden vil opleve, at børn og helt unge igen vil få et mere afslappet forhold til den nøgne krop, så de ikke som nu i stor stil afholder sig fra at tage bad med de andre efter idrætstimerne og forbinder al nøgenhed med noget seksualiseret, farligt og forbudt. Og at der fortsat vil være højt til loftet på badestrandene uden udskamning af hverken de blufærdige eller de ublufærdige. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

321

Profilbillede for 321
Mor og meget mere skriver:

Du har al ret i verden til dine holdninger om dette, men der er ikke nogen grund til at løfte pegefingeren over for andre og fortælle, hvordan de skal agere. 
At du opfatter det som grænseoverskridende at se andre mennesker, i særdeleshed børn, nøgne på en strand, er i mine øjne både trist og besynderligt, ligesom jeg slet ikke kan følge, at du sidestiller voksnes nøgenhed med børns - men jeg kunne ikke drømme om at belære dig om, at du burde hive tøjet af din datter. 

Jeg glæder mig over, at de seneste mange års kropsforskrækkelse og -påpasselighed ser ud til at være på retur, i hvert fald hvor jeg bader, og at børn får lov at rende rundt med bar mås, ligesom flere og flere kvinder i alle aldre ligger topløse igen. Og når enkelte voksne smider det hele, ser jeg bare den anden vej, hvis jeg bliver ramt af lidt forlegenhed. Det er mit problem, ikke deres. 

Jeg håber, vi med tiden vil opleve, at børn og helt unge igen vil få et mere afslappet forhold til den nøgne krop, så de ikke som nu i stor stil afholder sig fra at tage bad med de andre efter idrætstimerne og forbinder al nøgenhed med noget seksualiseret, farligt og forbudt. Og at der fortsat vil være højt til loftet på badestrandene uden udskamning af hverken de blufærdige eller de ublufærdige. 

vi var faktisk mange der i de “glade” firser og halvfemser ikke brød os om at være nøgne og tage bad med andre. Men vi holdte mund og tvang os til at gøre det alligevel fordi det var “normen”. Og vi turde ikke sige fra af frygt for at blive stemplet som mærkelig af Jer andre. Jeg synes kun det er skønt at unge mennesker i dag tør sige fra og udfordre normen. Så jeg synes faktisk ikke man kan sige at der er flere “kropsforskrækkede” unge i dag i forhold til tidligere. For det ved man vel ikke hvor mange der tidligere har været, når det først er nu de unge tør siger fra. 

Anmeld Citér

27. juli 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Mor og meget mere skriver:

Jeg glæder mig på lige fod med dig over, at jeg denne sommer har observeret flere og flere både børn og voksne i alle aldre og størrelser, som nyder at være som de er og tillader sig selv at gøre det uden tøj, når det giver mening. Jeg ser flere og flere kvinder også i min egen generation, som trods børnefødsler og hængemaver er begyndt at “slippe kroppen fri” hvis de ønsker. Det er inspirerende, synes jeg. Jeg er glad for, at mine børn får indtryk af at det er helt okay og at de selv bestemmer. Jeg ønsker at være med til at vise dem, at verden er tryg og kroppen naturlig... og jeg har i øvrigt både er barn som ikke kunne drømme om at smide tøjet, og et andet som aldrig har en trævl på kroppen

Anmeld Citér

27. juli 2021

AnoMor

Fortvivlet skriver:

Gud jeg troede faktisk ikke at man måtte være nøgne ved stranden. (små børn undtagen)

Hvad er så formålet ved en nudist strand ?

Formålet ved nudist strande er ligeledes at på nudiststrande er der krav at man er nøgen hvorimod på de offentlige strande er det valgfrit 

Anmeld Citér

27. juli 2021

Mor og meget mere

321 skriver:

vi var faktisk mange der i de “glade” firser og halvfemser ikke brød os om at være nøgne og tage bad med andre. Men vi holdte mund og tvang os til at gøre det alligevel fordi det var “normen”. Og vi turde ikke sige fra af frygt for at blive stemplet som mærkelig af Jer andre. Jeg synes kun det er skønt at unge mennesker i dag tør sige fra og udfordre normen. Så jeg synes faktisk ikke man kan sige at der er flere “kropsforskrækkede” unge i dag i forhold til tidligere. For det ved man vel ikke hvor mange der tidligere har været, når det først er nu de unge tør siger fra. 

Jeg anerkender, at det for nogle var og er forbundet med ubehag at gå i bad med klassekammeraterne. Jeg havde selv komplekser, da jeg kom i puberteten, og ville helst have været fri. For mit vedkommende er jeg nu også glad for, at det ikke virkede som en mulighed at undgå det. Det var sundt og godt for mig at overskride den grænse. Dermed ikke sagt, at det gælder for alle. 

At sige fra over for normen er jo ikke altid udtryk for styrke og noget positivt i sig selv. Det er godt, at de helt unge, som vitterlig oplever det som noget dybt ubehageligt at bade med andre, har mulighed for at undgå det. Men det er bekymrende, at normen i nogle klasser er, at det er underligt og “forkert” at være nøgen med andre i en naturlig “nøgensituation” som fællesbad. Og ikke mindst, at det hyppigere og hyppigere optræder hos de yngste skolebørn længe før puberteten. Især, når andre tendenser indikerer, at perfekthedskultur og absurde kropsidealer fylder meget hos børn og unge. Jeg tror ikke på, at modviljen over for fællesbadet er et isoleret fænomen. 

Udover de underliggende årsager til udviklingen, så er det jo også yderst begrænsende for det enkelte barn ikke at kunne gå i svømmehallen, på stranden, til sport. Så det er på ingen måde uproblematisk, at flere og flere overhovedet føler dette ubehag fra en tidlig alder, og det bør vi da tage alvorligt - UDEN brutalt at overskride grænser hos dem, hvor det stikker dybt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.