Ipsum skriver:
Dejligt at høre, hvordan I har det at man ikke er alene med at have sådan en lille bitte pus i huset. Selvom vi har prøvet det før, er det pænt overvældende.
Vores dreng er 3,5 år. Og vi endte med Alicia. Svigerforældrene var også vilde med det. Og det passer rigtig godt til hende, synes vi jo selvom det måske er et lidt atypisk navn. Har altid tænkt vi sku have børn med enkle navne, hvor folk ikke siger ‘hvad?’ Når de siger deres navn... men herregud. Intet andet passer på hende og på vores efternavne.
Maybebaby: Mht bøvser- min søn faldt også altid i søvn. SP sagde jeg ku trykke ham på hænder og fødder, så vågnede han lidt op og spiste videre. Som et lille tærskeværk. Max sødt. måske ku det hjælpe. Og bøvs: der ville jeg bare tage hende op med albuerne over din skulder. Helt op. Og så gynge i knæene/sidde og hoppe let på en pilatesbold/på en sengekant. Og få en bøvs klaret i halv-søvne.
Alicia gylper. Måske 5 gange i døgnet, så ikke sp galt vel. Men ofte efter en gang gul raketlort smat. Dvs. når jeg skifter hende, så gylper hun ud over det hele... såå... det er en fedtet omgang at skifte hende... Nu prøvede jeg lige at lægge noget ind under puslepuden, så hun kom lidt op. Hun gylpede ikke da jeg løftede måsen og lorten var heldigvis ikke helt op af ryggen... denne gang... succes?
Jeg skal vist blive lidt bedre til at bøvse hende af og måske vente lidt med at skifte bleen efter jeg har ammet hende... the optimization game begins...
Hvis hun får nok at spise, hvorfor græder hun så, tror I? Er det ‘bare’ maven? Eller...? Alicia græder måske 1-3 min. I alt på et døgn. Dvs. Aldrig... hun har perioder, især tidlig aften, hvor hun er ked af det. Som om hun har ondt. Tænker det er maven. Igår endte det i en kollosal lorteble. Ellers er hun mere bare ustabil. Sådan sover i 10 min. Og så piver. Og så mad, og bøvse, holde, babywrap, gå ture rundt om bordet. Som regel falder hun til ro af noget af det.
Bruger I alle det med at svøbe? Jeg lærte det jo sent med storebror, og nu er Alicia stort set ikke andet end svøbt ret tæt ind i sin dyne, som en wrap fra en tankstation. Og så er hun i mine arme. Så jeg gør alt med een hånd. Det er hyggeligt, men avs min babyløfter-muskel på ryggen. Må snart få lært det der vikle-noget. Hun falder som regel til ro derinde i sin wrap. Det er vildt dejligt at se, ST hun putter så hyggeligt.
Hud mod hud havde jeg i de første fire dage. Havde slet ikke lyst til andet. Men så ville jeg sove selv og havde fået købt mig en babynest. Så kom hun i bodystocking. Og dejligt at få sovet. Nu har jeg hende egentlig mest i body/natdragt. For at hun ikke bliver kold. Og så jeg ikke skal rumstere tøj af og på hende hele tiden.
men havde da lige et par timer igår med hende klistrende til min brystkasse/mave På sedlen fra sygehuset om trivsel, synes jeg bare der står noget med hud mod hud de første par dage. Altså alt det med blodsukker osv... eller hvor længe tror I man skal prioritere hud mod hud, hvis man synes det er upraktisk og hun og jeg kan risikere at blive kolde på skuldrene?
En sidste ting: jeg har det faktisk helt Ok med at amme denne her gang! Sidst blev jeg aldrig glad for det. Men nu synes jeg faktisk næsten egentlig, at det er hyggeligt. Måske fordi jeg er ældre og de der bryster ikke bliver brugt til så meget andet alligevel længere sexy girl on the beach-livet er måske ligesom rullet fordi mig så nu er det bare fedt at være en mor-krop og give Alicia et godt immunsystem og hvad det ellers er, det er godt for. Også dejligt, at der er brug for een det er sgu lidt sejt, at al det hun vokser de næste mange måneder kun skyldes noget jeg kan give hende så kan man tale om ‘impact’... gå hjem Impact på jobbet alt andet end familien er ligegyldigt. Og det er skønt at føle den prioritering... nå nu skal jeg lægge tøj sammen. Alle de andre sover, og der er ca. 5 maskiner foran mig.
Jeg synes ikke, at Alicia er et af de navne, det er umuligt at forstå eller stave til, når man hører det, så jeg tænker I bliver glade for at have valgt det, når nu det er det, der passer til hende
Og Nova er også rigtig sødt, C!
Tak for bøvsetips! Måske skal jeg bare prøve lidt længere, når hun halvsover. Troede faktisk ikke det kunne lykkes der, for hun har aldrig bøvset når hun var så træt. Når jeg bruger tryk under fødder/i hænder/på kinder-tricket “vågner” hun kun lige nok til at sutte videre
Hun holder et meget insisterende vakuum, selvom hun næsten sover. Jeg er vildt imponeret over deres kind- og kæbekræfter!
Astrid græd heller aldrig i de første 2 uger, bortset fra hvis man prøvede at skifte hende lige når hun var vågnet, uden at give hende mad først (jeg ved da heller ikke, hvad jeg bilder mig ind, sådan at forsøge at snyde hende for mad
). I den situation græder hun stadig, så vi skifter kun før mad, hvis det er en lorteble. Og ellers græder hun lidt, hvis jeg er for langsom til at pakke ”madpakken” ud eller når hun har MEGET ondt i maven. Så nok max 30 min om dagen samlet set. Men hun piver/småklynker en del i løbet af dagen (tiltagende, jo senere det bliver) især når man prøver at lægge hende vågen i babynest/seng og så der om aftenen under amning.
Vi gik i øvrigt en str. op i bleer for nylig, fordi hun pludselig sked sig selv op ad ryggen flere gange i løbet af et par dage. Måske kan det hjælpe hos jer også, Ibsy? Og libero virker ikke for os, de er ligesom for lavtaljede til hendes tynde snaskede afføring. Den anden dag sked hun en stråle ”efter mig” (hun ramte også) mens jeg var ved at skifte hende
men hun gylper heldigvis sjældent meget (7-9-13), så det er ikke ligeså fedtet som hos dig! Dog tisser hun ofte, når hun ligger uden ble.
Jeg svøber ikke, for Astrid bliver sur, hvis hun ikke kan tage armene op til og over hovedet, når hun sover. Og jeg har ikke læst noget om, at man bør ligge meget hud mod hud efter de første par dage. Jeg gør det mest fordi det er lettere at duppe hende tør inden jeg lægger hende i sin egen seng end det er at skifte fra vådt til tørt tøj. For hun bliver helt sikkert svedig når hun spiser, uanset om hun og jeg har tøj på eller ej