Hej, så fik jeg også fundet herind. Tusind tak for alle lykønskningerne. Vi er så forelskede, det er da godt nok en vild oplevelse det her.
@Ibsy kæmpe tillykke med fødslen og den lille. Super træls med operationen! Jeg krydser fingre for, at du hurtigt kommer dig og adskillelsen ikke har betydet noget for din datters og din bonding/amningen ❤️
Her er et par svar på dine spørgsmål, hvis du stadigvæk er nysgerrig:
Vi havde planlagt hjemmefødsel, men blev overflyttet til hospitalet efter 40 timer med meget lidt fremgang for at få vandet taget. Skæbnen ville have at vandet skulle gå spontant ved første ve inde på fødestuen, hvorefter hun var ude i løbet af tre timer - så der var slet ikke tid til epidural (hvilket jeg i bakspejlets lys er ret glad for, selvom jeg ville gøre alt for en lille vepause, da vi ankom).
Vi gjorde brug af Meyermetoden fra da jeg begyndte at kæmpe med veerne til vi ankom på hospitalet. Det virkede så godt, men jeg blev også lidt afhængig af min mand, hvilket var lidt svært ifm. en hjemmefødsel hvor partneren har lidt flere praktiske opgaver. Ved de meget kraftige veer kunne jeg ikke sidde stille og jeg kunne ikke lide at blive rørt, så der virkede den ikke for os. Min mand har dog stadigvæk ondt i tommelfingeren efter mange hårde glabella-tryk
Mht. fødestilling startede jeg sideliggende - det virkede rigtig godt at have hånden om benet og kunne “trække med” samtidig med at jeg pressede, men min bækkenposition var ikke optimal. JM rådede rygleje hvor jeg kunne holde begge ben og hvor mit bækken ville være mere symmetrisk, men eftersom bevægelse virkede så godt for mig ville jeg hellere prøve knæ-albue-leje. Hertil foreslog JM at hæve hovedgærdet så det næsten stod lodret - så jeg stod stortset oprejst, men på mine knæ. Det fungerede vildt godt, fordi jeg kunne bevæge mit bækken på alle mulige måder mens jeg pressede, samtidig med at jeg kunne holde fast i hovedgærdet - og hvile mig op af dette i pauserne.
Jeg var også tilknyttet Randers, godt nok i kendt jordemoderordning, men den vagthavende havde igang med en anden fødende, så jeg endte med at være igennem fire forskellige jordemødre Heldigvis var de alle virkelige dygtige, empatiske og opmuntrende, og var med til at gøre fødslen noget både min mand og jeg ser tilbage på med glæde, på trods af at den var så hård. Den sidste JM glemte dog at screene baby for gulsot, hvilket de skal ved anden-etniske forældre, eftersom sundhedsplejerske kan have svært ved at vurdere gulfarvningen af huden; så vi endte med at skulle forbi hospitalet for at få hende testet (og der var ingenting, så det er jo dejligt).
Glæder mig til at høre, hvordan din igangsættelse gik, sjæleven!