Termin april 2021

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2021

Ipsum

Et fodmassage-trick, som en sygeplejerske viste mig, som jeg også oplever virker, hvis Alicia har forstoppelse/ikke har haft afføring i et stykke tid:

1. Ét tryk mellem storetå-fodballen og den næste tå’s fodballe. (Tryk= et fast blødt tryk som varer i ca. 2 sekunder)

2. Ét tryk midt på, under foden. /den lille fordybning hvor alle fodballerne fra tæerne er holdt op (giver det mening? )

3. Et langt fast tryk/træk på ydersiden af skinnebenet. Dvs. Man finder skinnebensknoglen, og så langs skinnebenet på den side af benet som vender ud mod lilletåen på baby, så trækker man ligesom sin tommelfinger op ad den. 

Denne ‘behandling’ én enkelt gang på hver fod om dagen. Med Alicia nu, behøver jeg bare at massere hendes fødder, trykke hende midt på fødderne. Så er der afføring efter nogle timer eller dagen efter. Hun gik jo ellers ofte en uge uden afføring, men nu er det en gang hver dag eller hver anden. 
Måske kan det også hjælpe andre forstoppede babyer derude?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2021

MaybeBaby!

Profilbillede for MaybeBaby!
Sjæleven skriver:

Ja det giver god mening, når Astrid har en anden rytme end ‘hvad man siger’. 
Jeg håber du har nydt festival i fulde drag. 

Hvordan er det med øjenfarven på jeres babyer nu? Har den ændret sig siden fødslen? Jonathans har stort set ikke ændret sig, og folk, inkl. sundhedsplejersken, mener at han vil beholde sine blå øjne. Men jeg tænker at de vel stadig kan nå at skifte? De er sådan meget mørkeblå-grå med en smal hvid ring om pupillen . Man siger at det er lyspåvirkning der ændrer deres øjenfarve og lys har han jo i hvert fald fået i denne gode sommer  

Hans fars øjne er også blå -lidt lysere- og med samme hvide ring om pupillen mens mine er grøn-brune. Min far har blå øjne, så jeg har med sikkerhed et blåt gen også. 

Det var super fedt på festivalen, men nøj, jeg var smadret i tre dage bagefter - mangel på hvile i løbet af dagen og en baby, der sover dårligt om natten, er ikke den bedste cocktail  Men so worth it! 

Astrids øjne er blevet lidt lysere, men er stadig blå. Sådan lidt gråblå, med en meget mørk ring om. Jeg tror måske, at de ligner mine, men det er svært med øjne, som jo ser forskellige ud afhængigt af lyset. Vi har også begge blå øjne, så vi regner med, at farven holder. Tror jeg har læst, at de har den blivende øjenfarve ved 6 måneder, så det er jo lige om lidt. Wow, tiden er gået hurtigt!

Anmeld Citér

16. september 2021

Ipsum

Dejligt, at det var fedt med festivalen

Jeg kunne godt bruge lidt perspektiv her… øhm, jeg har jo Alicia hele tiden. Lure, dag, nat, alt. Min kæreste har prøvet Max 3 gange at have baby alarmen. Og to af gangene vågnede hun 5 min. Efter jeg var kørt (ud for at handle, så mig-tids-nydelsen var minimal/ikke eksisterende). Og hun har grædt i hans arme og han ku ikke trøste hende. Forfærdelige oplevelser. Ja, kender det. Jeg kan jo godt trøste hende nu, men det gør ondt i sjælen på en. 
Nå men, jeg kunne godt tænke mig en pause. To timer. Tage en tur ud med kajakken. Bare chille lidt alene. Cykle… whatever. 
Prøver at få en aftale med en veninde om, at hun så tager baby alarmen, men der er altid noget, der obstruerer vores planer… 

De der svigerforældre… skal jeg gøre noget der? Jeg føler ingen tillid til dem og føler ikke de gider. Venstre hånds interesse. Men de siger, vi bare skal sige til. 
Nå men, hvad skal jeg gøre her? Der er også hende her babysitteren, som en fra børnehaven bruger, som måske alligevel er interesseret. Hun virker meget sød og glad for børn. Sku jeg opbygge en relation mellem hende og Alicia? Men så tikker udgifterne også bare op, inden jeg overhovedet for noget alene tid. Svigerforældrene kender hende jo heller ikke rigtig. 
Hvad skal jeg gøre? Hvad er rimeligt? Hvordan og hvem skal jeg bede om at se efter hende? Eller måske nogle andre mødre/veninder med små børn i området? 

Anmeld Citér

18. september 2021

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
Ipsum skriver:

Dejligt, at det var fedt med festivalen

Jeg kunne godt bruge lidt perspektiv her… øhm, jeg har jo Alicia hele tiden. Lure, dag, nat, alt. Min kæreste har prøvet Max 3 gange at have baby alarmen. Og to af gangene vågnede hun 5 min. Efter jeg var kørt (ud for at handle, så mig-tids-nydelsen var minimal/ikke eksisterende). Og hun har grædt i hans arme og han ku ikke trøste hende. Forfærdelige oplevelser. Ja, kender det. Jeg kan jo godt trøste hende nu, men det gør ondt i sjælen på en. 
Nå men, jeg kunne godt tænke mig en pause. To timer. Tage en tur ud med kajakken. Bare chille lidt alene. Cykle… whatever. 
Prøver at få en aftale med en veninde om, at hun så tager baby alarmen, men der er altid noget, der obstruerer vores planer… 

De der svigerforældre… skal jeg gøre noget der? Jeg føler ingen tillid til dem og føler ikke de gider. Venstre hånds interesse. Men de siger, vi bare skal sige til. 
Nå men, hvad skal jeg gøre her? Der er også hende her babysitteren, som en fra børnehaven bruger, som måske alligevel er interesseret. Hun virker meget sød og glad for børn. Sku jeg opbygge en relation mellem hende og Alicia? Men så tikker udgifterne også bare op, inden jeg overhovedet for noget alene tid. Svigerforældrene kender hende jo heller ikke rigtig. 
Hvad skal jeg gøre? Hvad er rimeligt? Hvordan og hvem skal jeg bede om at se efter hende? Eller måske nogle andre mødre/veninder med små børn i området? 

Hej Ibsy 

Selvfølgelig skal du da en tur ud og chille i kajakken  
Du opridser mange muligheder for pasning, men jeg synes nu at I skal give forholdet mellem din mand og Alicia mange flere chancer  hun udvikler sig jo også hurtigt og kan jo nærmest skifte adfærd fra uge til uge. 
Er der slet ikke noget der kan trøste hende? Jeg tænker jo straks flaske pga effekten på Jonathan, men ellers så fik vi en ‘madsut’ til barnedåben og den kan godt holde ham beskæftiget lidt med fx lidt most jordbær eller sveske i og så få ham på andre tanker hvis han er utilfreds. Det kan også være aktiviteter, som hun kan lide. Fx en flyvetur eller andet. 
Her har far været en del inde i billedet, men han kan ikke helt tolke Jonathan som jeg kan, og så fortæller jeg ham hvad det er for signaler. Fx siger Jonathan klagende lyde når han skal falde i søvn i barnevogn, men det gør han uanset hvor, om det så er i armene på mig. Så det betyder ikke at han vil op af vognen, men mere at han har svært ved at falde i søvn, selv om han er træt, og at han gerne vil have støtte Og hjælp. 

Jeg håber du finder en måde at komme ud lidt selv på �� 

ellers går det godt her, Jonathan vejede 8,9 kg på sin 5 måneders dag og er 74 centimeter. Jeg troede på et tidspunkt at han ville blive vild, men virker til at være en meget rolig dreng. Han kan trille nu og kommer rundt i stuen og smager på alt på sin vej.

men et problem har vi og det er at han altså bider nogle gange under amning med sine 2 spidse tænder. Det har været lidt bedre i nogle dage, men er ikke helt godt. Jeg har købt nogle ammebrikker som jeg af og til bruger i starten eller slutningen af amningen hvor han er værst. Men det er virkelig bøvlet når man ikke er vant til det, og jeg er tilbøjelig til at stikke ham en flaske fx hvis vi har gæster, fordi jeg ikke gider sidde og bøvle. Og når han også får mad går min mælkeproduktion nedad, og det er jeg lidt træt af faktisk. Jeg har opgivet at lære ham at han ikke må bide, for det er helt tydeligt at han ikke kan koble et ‘Av’ eller ‘nej’ til at han skal lade være. Han ved ikke om han skal grine eller græde … så jeg fjerner ham stille og roligt fra brystet, men så får han igen mindre at spise fra mig, - æv bæv. 

jeg håber I har det godt derude 

Anmeld Citér

18. september 2021

Sjæleven

Hej med jer igen - nu gik der lige flere dage igen, inden jeg kom her forbi. Dejligt at læse om alt det, der sker for jer

Tak for påmindelsen om Verdens Bedste Nyheder. Verden er jo vel bare et hård sted. Især når grådighed og tåbelighed er involveret… åh hvor bliver jeg bare vred over de idioter, som smadrer livet for almindelige mennesker. Har de aldrig spillet Civilization eller SimCity!? For at vinde skal man ligesom bygge en verden op, som fungerer på alle planer… nå øhm.  Tilbage til baby talk. 
Chihiro - det er FEDT at give en søskende til sit barn!! Storebrors kærlighed til hende og hendes til ham, er allerede noget, der smelter mit hjerte. De får hinanden til at grine. Holder i hånd på legetæppet og er bare MAX cute! Han vokser ved at kunne være hendes bror. Han viser hende ting og jeg kan se stoltheden over at ‘være noget for hende’ lyser ud af ham. 
Du har jo en mand, som tager lidt mere fra på omsorgsrollen, end min gør, og så skal man også ‘bare’ bede om hjælp fra nær og fjern. 
Finde ud af, hvad man egentlig har brug for, for ikke at være så smadret. Man skal vel også kunne nyde de her skønne baby-måneder? Jeg kan kun anbefale at få flere børn.  Og det lyder helt skørt, når jeg selv kun hænger i med neglene. Men alt det andet, er det hele værd. For mig i hvert fald. Oxytocin er nok mit ynglingshormon, og det der med at være en familie med flere børn - at se deres dynamik - er virkelig hyggeligt! 
Jeg sidder her igen midt i vasketøjet og er hjernedød træt, og ville med glæde få en 3’er også. Er det ikke syret? ��������❤️������ Men jeg bliver snart 38 og når min kæreste ikke er så meget for omsorgsarbejdet med børnene, må jeg nok lige være realistisk… jeg kan ikke styre at to børn løber rundt i haven og kan løbe over i skoven alene, mens jeg skulle amme en nr. 3 baby. Det kunne lige gå med en på 3,5, fordi jeg har kunnet høre ham, og han alligevel ikke har været så kreativ (eller for lille) at han løber over i skoven selv. 
Tænk at have en 1-årig og så et spædbarn? Den ene kravler/går rundt og hiver i alting, eller rejser sig op ad ting og falder ned og slår hovedet, mens man ligger og ammer den anden… øh… romantisk med mange børn, men så skulle vi have en AU pair, og det kan jeg heller ikke se for mig. 
Noget andet med søskende: et voksent enebarn på mit tidligere job sku ud og passe hendes gamle far. Hun sagde til mig: Få flere end ét barn. Det er så hårdt at være den eneste, der skal passe på de gamle’

I dag får man børn i sen alder, så hvis din biologi vil, så gå efter en 3’er når du igen har overskud  nu er jeg 42 og jeg føler mig ikke gammel overhovedet, folk er også flinke til at sige at jeg ser godt ud-ha ha. Men dit indlæg lyser bare af kærlighed til børnene  så hvorfor ikke  

mht at skulle passe gamle forældre som enebarn så kan der ske så meget. I mange familier er der kun en der bidrager til pasning trods flere søskende, og det er slet ikke sikkert man får behov for særlig omsorg, det har ingen af mine bedsteforældre fx haft, de har haft det godt til det sidste. 

Teoretisk vil jeg gerne flere børn, men jeg tror ikke min biologi vil, og jeg vil ikke i behandling igen. Derudover vil jeg heller ikke være gravid hurtigt, da jeg simpelthen var så elendig i lang tid sidst. Jeg vil gerne kunne nyde Jonathan og være der for ham med overskud . Så jeg vælger sådan set at lade tiden løbe fra os. Det er ok

Anmeld Citér

19. september 2021

Ipsum

Sjæleven skriver:

I dag får man børn i sen alder, så hvis din biologi vil, så gå efter en 3’er når du igen har overskud  nu er jeg 42 og jeg føler mig ikke gammel overhovedet, folk er også flinke til at sige at jeg ser godt ud-ha ha. Men dit indlæg lyser bare af kærlighed til børnene  så hvorfor ikke  

mht at skulle passe gamle forældre som enebarn så kan der ske så meget. I mange familier er der kun en der bidrager til pasning trods flere søskende, og det er slet ikke sikkert man får behov for særlig omsorg, det har ingen af mine bedsteforældre fx haft, de har haft det godt til det sidste. 

Teoretisk vil jeg gerne flere børn, men jeg tror ikke min biologi vil, og jeg vil ikke i behandling igen. Derudover vil jeg heller ikke være gravid hurtigt, da jeg simpelthen var så elendig i lang tid sidst. Jeg vil gerne kunne nyde Jonathan og være der for ham med overskud . Så jeg vælger sådan set at lade tiden løbe fra os. Det er ok

årgh, tak for dine svar.  Og betragtninger. Du har helt ret. Det med familiestørrelser er vist forskelligt, hvordan det hele går. Du vælger at lade tiden komme til jer, læser jeg det mere som  kan godt se, hvor meget jeg misser af min skønne sjove søn, fordi jeg skal tage mig af lillesøster. Jeg er glad for, at jeg fik nydt ham alene i så lang tid, som jeg gjorde. 
Ja. Jeg må igen lige prøve at tage mig sammen og kræve noget tid for mig selv. Det gik jo ellers godt i en periode, men så glider vi langsomt tilbage i gamle mønstre. Vi prøver noget igen. 
Godt I har det godt! Og sikke en aktiv basse! ���� Alicia triller stadig ikke. Kigger og griner. Og dimser med legetøj. Når begge hendes storetæer, så hun ligger i Happy baby.

Anmeld Citér

20. september 2021

Chihiroo

Godt at høre Ibsy. Du sælger idéen med flere børn ret godt. Det er også især tanken om at hun skal være alene med sorgen (og alt det praktiske), når min mand og jeg dør, der skræmmer mig lidt. Jeg tror så til gengæld også, at vi ender med en semihøj aldersforskel på de to. Minimum tre år i hvert fald. Jeg har kæmpe respekt for dem med (pseudo)tvillinger+. Vi to voksne kan knapt nok håndtere én, haha.

Mht. pasning, så vil jeg da helt klart heppe på din mand. Ved at introducere fx bedsteforældre og babysitter i vidt omfang kan presse hans rolle som primær omsorgsperson. Men hvis det ikke er en mulighed, ville jeg nok vælge babysitter i dit tilfælde, for du lyder ikke helt tryg ved bedsteforældrene - og så tænker jeg, det er svært at nyde babyfri tid, hvis man går rundt med bekymringer imens?

@maybebaby det lyder så lækkert med festivalen! Håber du har fået sovet godt sidenhen

@sjæleven hold da op, Jonathan er blevet stor! Vildt han allerede kan komme rundt. Vi oplever lidt samme problematik med bid (Nova har dog ikke tænder endnu) og jeg har ingen løsning. Det lyder godt nok træls med brikken, men hvis du gerne vil blive ved med at amme, er det nok den bedste løsning. Jeg tænker også, at det bare er en fase, indtil han lige har lært tænderne at kende.

Nu hvor vi er ved emnet pasning. I slut-oktober skal vi have passet Nova for første gang, idet vi skal til fest nede på gaden. Vi er lidt i tvivl om hvilke retningslinjer vi skal have for bedstemor? Umiddelbart tænker vi, at hun skal ringe hjem, hvis Nova græder. Når Nova græder er det nemlig oftest kun amning, der virker, og hvis hun bliver helt hysterisk, gør det kun sværere for mig at trøste hende. Jeg ved ikke, om vi skal drøfte nogle flere ting med bedstemor?

Overgangskost, er I begyndt? Jeg havde svoret at vente til seks måneder, men i mandags fik hun en lille smagsprøve på min havregrød, og det gik vildt godt, så vi er begyndt nu. Dog kun ét måltid hver anden dag, og BLW, så hun får jo ikke rigtig spist noget, men sanset en masse.

Anmeld Citér

25. september 2021

Sjæleven

@Chihiroo: spændende at hun skal passes  jeg tænker det nok skal gå fint, og dejligt at det ikke er længere væk end at I lige kan smutte hjem. 

Vi er kommet ud over krisen med bideri under amning  faktisk går det nu rigtigt godt i takt med at jeg har givet Jonathan lov til at spise sig helt mæt i mos /grød 2 gange om dagen. Han har kun behov for en amning tidlig morgen, og er begyndt at springe mme-flaske over om dagen. Og har ro til at spise ved mig i stedet for flaske, fordi han ikke er så sulten. 
Til gengæld har vi haft hele 5 nætters uro pga. at hans tredje tand er kommet. Den var godt længe om at komme helt ud  det plejer at vare 3-4 dage sådan noget. Men nu er der ro igen, men mon ikke tanden lige ved siden af i overmunden også snart kommer.

ellers bøvler vi med sjask-gennemblødte bleer om natten  jeg har prøvet to forskellige mærker, men det er det samme. Nu overvejer jeg om man kan give ham en ekstra ble på udover eller købe nogle for store neopren-badebukser som ikke strammer for meget, at trække ud over. Gode råd modtages gerne

Anmeld Citér

25. september 2021

Sjæleven

Chihiroo skriver:

Godt at høre Ibsy. Du sælger idéen med flere børn ret godt. Det er også især tanken om at hun skal være alene med sorgen (og alt det praktiske), når min mand og jeg dør, der skræmmer mig lidt. Jeg tror så til gengæld også, at vi ender med en semihøj aldersforskel på de to. Minimum tre år i hvert fald. Jeg har kæmpe respekt for dem med (pseudo)tvillinger+. Vi to voksne kan knapt nok håndtere én, haha.

Mht. pasning, så vil jeg da helt klart heppe på din mand. Ved at introducere fx bedsteforældre og babysitter i vidt omfang kan presse hans rolle som primær omsorgsperson. Men hvis det ikke er en mulighed, ville jeg nok vælge babysitter i dit tilfælde, for du lyder ikke helt tryg ved bedsteforældrene - og så tænker jeg, det er svært at nyde babyfri tid, hvis man går rundt med bekymringer imens?

@maybebaby det lyder så lækkert med festivalen! Håber du har fået sovet godt sidenhen

@sjæleven hold da op, Jonathan er blevet stor! Vildt han allerede kan komme rundt. Vi oplever lidt samme problematik med bid (Nova har dog ikke tænder endnu) og jeg har ingen løsning. Det lyder godt nok træls med brikken, men hvis du gerne vil blive ved med at amme, er det nok den bedste løsning. Jeg tænker også, at det bare er en fase, indtil han lige har lært tænderne at kende.

Nu hvor vi er ved emnet pasning. I slut-oktober skal vi have passet Nova for første gang, idet vi skal til fest nede på gaden. Vi er lidt i tvivl om hvilke retningslinjer vi skal have for bedstemor? Umiddelbart tænker vi, at hun skal ringe hjem, hvis Nova græder. Når Nova græder er det nemlig oftest kun amning, der virker, og hvis hun bliver helt hysterisk, gør det kun sværere for mig at trøste hende. Jeg ved ikke, om vi skal drøfte nogle flere ting med bedstemor?

Overgangskost, er I begyndt? Jeg havde svoret at vente til seks måneder, men i mandags fik hun en lille smagsprøve på min havregrød, og det gik vildt godt, så vi er begyndt nu. Dog kun ét måltid hver anden dag, og BLW, så hun får jo ikke rigtig spist noget, men sanset en masse.

Og ja, Jonathan har fået mad i en måneds tid, men kun i det små indtil nu. Jeg har lavet kartoffelmos, bønnemos, ærtemos (et stort hit), sveskemos, majsgrød, risgrød, og så har jeg økologisk hirse- og havregrød færdigkøbt som blandes med vand. Sidstnævnte er udmærkede produkter selv om det er fabrikeret. 
Mosen fryser jeg uden mælk/fedtstof og tilsætter så det ved opvarmning.

Avokado-bananmos er også et hit, det fryser jeg ikke og tilbereder heller ikke, andet end at mose det sammen. Meget nemt. 

Jeg har købt små portionsbokse i Kvickly som kan tåle både frys og dampovn, og har to isterningebakker med låg til mos, hvor der er lidt silikone i bunden så de er lige til at klikke ud. Med isterningebakker skal man sikre sig- fandt jeg ud af- at de er egnet til andet end vand, og at maden er kølet af inden den kommer i. 
Nogen bruger silikone-muffins-forme til portionerne, det er også en mulighed. Her skal man så sikre sig at de er egnet til frys… 

Jonathan kan godt få hård mave af maden, men hvis han får lidt sveske hver dag, går det rimeligt. Og han kan lide alt, hvad jeg har budt ham, så det har virkelig været nemt… 

Anmeld Citér

27. september 2021

Sjæleven

Jeg fandt en løsning på det med gennemblødte bleer om natten. En ekstra ble udover - problem solved

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.