Chihiroo skriver:
Godt at høre Ibsy. Du sælger idéen med flere børn ret godt. Det er også især tanken om at hun skal være alene med sorgen (og alt det praktiske), når min mand og jeg dør, der skræmmer mig lidt. Jeg tror så til gengæld også, at vi ender med en semihøj aldersforskel på de to. Minimum tre år i hvert fald. Jeg har kæmpe respekt for dem med (pseudo)tvillinger+. Vi to voksne kan knapt nok håndtere én, haha.
Mht. pasning, så vil jeg da helt klart heppe på din mand. Ved at introducere fx bedsteforældre og babysitter i vidt omfang kan presse hans rolle som primær omsorgsperson. Men hvis det ikke er en mulighed, ville jeg nok vælge babysitter i dit tilfælde, for du lyder ikke helt tryg ved bedsteforældrene - og så tænker jeg, det er svært at nyde babyfri tid, hvis man går rundt med bekymringer imens?
@maybebaby det lyder så lækkert med festivalen! Håber du har fået sovet godt sidenhen 
@sjæleven hold da op, Jonathan er blevet stor! Vildt han allerede kan komme rundt. Vi oplever lidt samme problematik med bid (Nova har dog ikke tænder endnu) og jeg har ingen løsning. Det lyder godt nok træls med brikken, men hvis du gerne vil blive ved med at amme, er det nok den bedste løsning. Jeg tænker også, at det bare er en fase, indtil han lige har lært tænderne at kende.
Nu hvor vi er ved emnet pasning. I slut-oktober skal vi have passet Nova for første gang, idet vi skal til fest nede på gaden. Vi er lidt i tvivl om hvilke retningslinjer vi skal have for bedstemor? Umiddelbart tænker vi, at hun skal ringe hjem, hvis Nova græder. Når Nova græder er det nemlig oftest kun amning, der virker, og hvis hun bliver helt hysterisk, gør det kun sværere for mig at trøste hende. Jeg ved ikke, om vi skal drøfte nogle flere ting med bedstemor?
Overgangskost, er I begyndt? Jeg havde svoret at vente til seks måneder, men i mandags fik hun en lille smagsprøve på min havregrød, og det gik vildt godt, så vi er begyndt nu. Dog kun ét måltid hver anden dag, og BLW, så hun får jo ikke rigtig spist noget, men sanset en masse.
Og ja, Jonathan har fået mad i en måneds tid, men kun i det små indtil nu. Jeg har lavet kartoffelmos, bønnemos, ærtemos (et stort hit), sveskemos, majsgrød, risgrød, og så har jeg økologisk hirse- og havregrød færdigkøbt som blandes med vand. Sidstnævnte er udmærkede produkter selv om det er fabrikeret.
Mosen fryser jeg uden mælk/fedtstof og tilsætter så det ved opvarmning.
Avokado-bananmos er også et hit, det fryser jeg ikke og tilbereder heller ikke, andet end at mose det sammen. Meget nemt.
Jeg har købt små portionsbokse i Kvickly som kan tåle både frys og dampovn, og har to isterningebakker med låg til mos, hvor der er lidt silikone i bunden så de er lige til at klikke ud. Med isterningebakker skal man sikre sig- fandt jeg ud af- at de er egnet til andet end vand, og at maden er kølet af inden den kommer i.
Nogen bruger silikone-muffins-forme til portionerne, det er også en mulighed. Her skal man så sikre sig at de er egnet til frys…
Jonathan kan godt få hård mave af maden, men hvis han får lidt sveske hver dag, går det rimeligt. Og han kan lide alt, hvad jeg har budt ham, så det har virkelig været nemt…