Socialt bedrageri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2020

Anonym

Hej TS, 

Jeg arbejder i en kommune og kan fortælle dig at man ikke kan lave aftaler med kommunen, uanset hvad det drejer sig om. Regler er regler og de bliver fulgt 100%. 

I en evt. retssag vil det ses positivt på at du selv har taget kontakt til kommunen og at du har lovet at du tilbagebetaler beløbet.  Plus du har ikke tidligere været straffet. 

Ud fra de oplysninger du har fortalt tror jeg næppe at du vil modtage en fængselsstraf, men "blot" en bøde, en plet i straffeattesten og selvfølgelig tilbagebetaling af kh. 

Og sidst men ikke mindst så skaf dig en ordentlig advokat. Held og lykke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej TS, 

Jeg arbejder i en kommune og kan fortælle dig at man ikke kan lave aftaler med kommunen, uanset hvad det drejer sig om. Regler er regler og de bliver fulgt 100%. 

I en evt. retssag vil det ses positivt på at du selv har taget kontakt til kommunen og at du har lovet at du tilbagebetaler beløbet.  Plus du har ikke tidligere været straffet. 

Ud fra de oplysninger du har fortalt tror jeg næppe at du vil modtage en fængselsstraf, men "blot" en bøde, en plet i straffeattesten og selvfølgelig tilbagebetaling af kh. 

Og sidst men ikke mindst så skaf dig en ordentlig advokat. Held og lykke. 

Er det politiet som bestemmer om det skal ende i en retsag?

Anmeld Citér

14. oktober 2020

lineog4

Jeg tænker du slipper med skrækken, forstået på den måde at du selvsagt skal betale beløbet udgår fået uretmæssigt tilbage, og du idømmes en yderligere bøde og får en såkaldt plet på straffeattesten. Derudover tænker jeg, at du ikke kan modtage hjælp fra det offentlige før alt er tilbage betalt (men det er jo hip som hap for dig, da du er flyttet fra Danmark og derfor alligevel ikke er berettiget til noget).

Tænker den store udfordring er, at man jo sådan set ikke har ret til reel barsel på kontanthjælp (men heldigvis får lov at være fritstillet for alle mulige og umulige møder i sin "barsel")  alene af den grund, at kontant hjælp jo egentlig er en helt anden størrelse end det som den bruges til nu, nemlig en kontant hjælp, hvis man kommer ud for noget uforudset som ændrer ens økonomiske grundlag fx fyring, ændrede samlivsvilkår osv. Det har aldrig været meningen, at det var en ydelse som strak sig over en lang periode.

Når man så ender på barsel i på kontanthjælp, er man jo selvsagt ikke fritaget fra alt, for man skal for så vidt det er muligt fortsat søge arbejde, så man på den anden side af barslen (og det kan jo i princippet være efter de 4 måneder, efterfølgende er det ikke barsel men forældreorlov, det er kun de 4 måneder der er reserveret moren) Kan forsørge sig selv. Heldigvis presser de ikke så hårdt  men det er der humlen ligger- og jeg kan sagtens forstå du kan misforstå og dumme dig som du har gjort. Dog er jeg lidt undrende iver, at du ikke valgte at flytte din adresse, når du vidste at du ikke kom tilbage- på en eller anden måde må du have vidst, at det ikke var helt efter bogen, og at du ikke havde ret til både kontant hjælp og flytte til et andet land, for ellers var du vel flyttet også officielt?

Nå men håber virkelig du får en god aftale, hvor du kan nøjes med den bøde der formodentlig følger med. 

Anmeld Citér

14. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Er det politiet som bestemmer om det skal ende i en retsag?

Nej det må være den dømmende magt altså domstolene som vurderer anmeldelsen som dog formodentlig kommer via politiet eller måske endda direkte fra kommunen. De vurderer om anmeldelsen skal bringes for retten eller om de på forhånd kan sige, at der ikke er en sag. Politiet har ikke den bemyndigelse går jeg ud fra.

Anmeld Citér

14. oktober 2020

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Nej det må være den dømmende magt altså domstolene som vurderer anmeldelsen som dog formodentlig kommer via politiet eller måske endda direkte fra kommunen. De vurderer om anmeldelsen skal bringes for retten eller om de på forhånd kan sige, at der ikke er en sag. Politiet har ikke den bemyndigelse går jeg ud fra.

Men når de skriver formodet bidrageri, så vil de anmelde mig for at prøve at lave et bidrageri overfor dem.. de sagde i kommunen at de vil melde det til politiet

Anmeld Citér

14. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Men når de skriver formodet bidrageri, så vil de anmelde mig for at prøve at lave et bidrageri overfor dem.. de sagde i kommunen at de vil melde det til politiet

Ja det vil de, for de kan ikke sige om du har lavet social bedrageri eller ej, der kan kun en domstol afgøre - en hver har ret til en fair rettergang og som udgangspunkt uskyldige til andet er bevist. 

Når det er skrevet, så er der meget der taler for, at dubhar begået socialt bedrageri - også selvom det ikke var din intention. Men en del af vores retssamfund er også, at man har pligt til selv at opsøge viden, dvs. Argumentet det vidste jeg ikke, ikke er andet en formildende, det kan ikke tage forbrydelsen væk. Så selvom du egentlgibhandledeni god tro, at du ikke have nogen som helst intention om at begå socialt bedrageri, så har du alligevel begået socialt bedrageri, for man må ikke som kontanthjælps modtager forlade landet uden at oplyse om det, for man det begår man socialt bedrageri. 

Anmeld Citér

14. oktober 2020

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Ja det vil de, for de kan ikke sige om du har lavet social bedrageri eller ej, der kan kun en domstol afgøre - en hver har ret til en fair rettergang og som udgangspunkt uskyldige til andet er bevist. 

Når det er skrevet, så er der meget der taler for, at dubhar begået socialt bedrageri - også selvom det ikke var din intention. Men en del af vores retssamfund er også, at man har pligt til selv at opsøge viden, dvs. Argumentet det vidste jeg ikke, ikke er andet en formildende, det kan ikke tage forbrydelsen væk. Så selvom du egentlgibhandledeni god tro, at du ikke have nogen som helst intention om at begå socialt bedrageri, så har du alligevel begået socialt bedrageri, for man må ikke som kontanthjælps modtager forlade landet uden at oplyse om det, for man det begår man socialt bedrageri. 

Men nogen siger jeg får en fængseldom

Anmeld Citér

14. oktober 2020

Møghe

Anonym skriver:

Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, men jeg kan se, at du får en del forkerte/vildledende oplysninger.

Kommunen anmelder dig til politiet, der efterforsker sagen. Når de har belyst sagen, sender de den til anklagemyndigheden, der vurderer, om der er grundlag for en retssag. Hvis ikke der er det, henlægger de sagen. Du vil få besked uanset om de henlægger sagen eller fører en sag. 

Det vil være formildende i forhold til straffen, hvis du 1) tilbagebetale beløbet og 2) samarbejder om sagens opklaring. Man samarbejder ikke, hvis man undlader at dukke op til afhøringer mv. 

Det er ikke korrekt, at du ikke kan få kontanthjælp igen, før du har tilbagebetalt beløbet. Kontanthjælp er det laveste sikkerhedsnet - også for personer der har begået socialt bedrageri. Det kræver naturligvis, at du kommer retur til Danmark. 

Hvis du har fået kontanthjælp i 6 måneder, mens du har været i udlandet, er der tale om en grov tilsidesættelse af din oplysningspligt, og jeg tør næsten godt garantere dig, at de vil føre en sag på det. Du har underskrevne et ansøgningsskema, da du søgte om hjælpen, og du har en gang om året fået tilsendt en erklæring om din oplysningspligt. Du kan altså ikke påberåbe dig, at du ikke vidste det.

Du ligger nok lige på vippen til, at det vil kunne udløse en fængselsstraf, så du bør virkelig gøre hvad du kan, for at samarbejde med politiet og få tilbagebetalt beløbet så hurtigt som muligt. 

Anmeld Citér

14. oktober 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Nej at man kan få en fængseldom for socialt bedrageri. Men får en god advokat, og gør hvad du får besked på. 

Men de vil måske spørge ind til hvorfor du ikke afmelde dig, da du vidste du skulle være væk i længere tid og flyttede.. 

Anmeld Citér

14. oktober 2020

Anonym trådstarter

Møghe skriver:

Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, men jeg kan se, at du får en del forkerte/vildledende oplysninger.

Kommunen anmelder dig til politiet, der efterforsker sagen. Når de har belyst sagen, sender de den til anklagemyndigheden, der vurderer, om der er grundlag for en retssag. Hvis ikke der er det, henlægger de sagen. Du vil få besked uanset om de henlægger sagen eller fører en sag. 

Det vil være formildende i forhold til straffen, hvis du 1) tilbagebetale beløbet og 2) samarbejder om sagens opklaring. Man samarbejder ikke, hvis man undlader at dukke op til afhøringer mv. 

Det er ikke korrekt, at du ikke kan få kontanthjælp igen, før du har tilbagebetalt beløbet. Kontanthjælp er det laveste sikkerhedsnet - også for personer der har begået socialt bedrageri. Det kræver naturligvis, at du kommer retur til Danmark. 

Hvis du har fået kontanthjælp i 6 måneder, mens du har været i udlandet, er der tale om en grov tilsidesættelse af din oplysningspligt, og jeg tør næsten godt garantere dig, at de vil føre en sag på det. Du har underskrevne et ansøgningsskema, da du søgte om hjælpen, og du har en gang om året fået tilsendt en erklæring om din oplysningspligt. Du kan altså ikke påberåbe dig, at du ikke vidste det.

Du ligger nok lige på vippen til, at det vil kunne udløse en fængselsstraf, så du bør virkelig gøre hvad du kan, for at samarbejde med politiet og få tilbagebetalt beløbet så hurtigt som muligt. 

Sagen er det at jeg skulle være væk i 3 uger, dog opstod corona situationen, og kunne ikke komme tilbage, og nogle havde anmeldt at jeg ikke har rigtigt bopæl osv. Fordi jeg var væk, så jeg har fået fjernet min adresse fordi jeg var væk for ca 2 mdr siden. Også har de meldt mig udrejst fra febuar måned, fordi det var der jeg rejste. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.