Sagen er det at jeg skulle være væk i 3 uger, dog opstod corona situationen, og kunne ikke komme tilbage, og nogle havde anmeldt at jeg ikke har rigtigt bopæl osv. Fordi jeg var væk, så jeg har fået fjernet min adresse fordi jeg var væk for ca 2 mdr siden. Også har de meldt mig udrejst fra febuar måned, fordi det var der jeg rejste.
Men sagen er jo stadig klar, hvis du har modtaget kontant hjælp fra 1.2. Til fx 1.8. Og der ikke har været i Danmark, så har du jo modtaget 6 måneders kontant hjælp, som du ikke var berettiget til. Cororna eller ej, så skal du da selvsagt oplyse til de rette instanser om, at du nu er låst fast i et andet land.
Og som en skriver, der synes at have styr på tingene, så har du altså oplysningspligt, og i Danmark har vi også pligt til selv st sætte os ind i regler og love (hvilket de færreste af os gør med mindre det er om noget nødvendigt der vedrører os selv). Bliver jeg tager på en landevej mens jeg kører 130 km i timen, så fritages jeg ikke for straf fordi det var lang tid siden, at der var et hastighedsskilt, det er min pligt at kende færdselsloven. På samme måde er det din pligt at kende til de regler du er underlagt når du modtager kontant hjælp.
Jeg kan sagtens læse, at du egentlig er blevet lidt overrasket over, at du ikke måtte rejse som du lystede når nu du var på barsel (du var så ikke på barsel, men på kontanthjælp), og formodentlig vidste du slet ikke du snød. Etisk er det en fin undskyldning, du ønskede ikke at begå en ulovlig handling og handlede i god tro, men retsligt er det ikke en fin undskyldning, fordi du har pligt til at søge oplysninger om rammer og regler.
Nu må sagen gå sin gang og vi kan kun gisne om udfaldet. Men som en skriver, så står din sag med sikkerhed bedst hvis du 1. Tilbagebetaler alt med det samme, 2. Samarbejder i form af at være til rådighed for samtaler mm.
Pøj pøj håber det bedste
Anmeld
Citér