Børneopsparing ved bonus og egne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2020

Anonym

Møghe skriver:

Jeg ville vælge at indbetale samme beløb til alle børn uanset ophav. Alt andet synes jeg ikke, at man kan være bekendt. Det er mere signalværdien end de 150 kr. pr. måned, der forhåbentlig ikke vælter budgettet.

Vi kom først i gang med børneopsparing til vores ældste, da denne var omkring et år. Derudover kunne man i de første år kun indbetale 250 kr pr måned, mens man nu kan indbetale 500 kr. Vi øgede begges indbetaling til 500 kr, da det blev muligt. Men begge dele er medvirkende til, at vores ældste kommer til at få mindre, når denne bliver 21 år. Det vil blive reguleret med et kontant beløb, så de begge får lige meget.

Tilsvarende ville jeg vælge, hvis jeg havde bonus. Børneopsparing er endvidere ikke noget, som man skal gøre sig fortjent til ved x antal besøg eller andet. Man får i mine øjne børneopsparingen, fordi man gerne vil sikre sine børn en god økonomisk start på livet. Man vil forhåbentlig gerne have, at alle sine børn får samme start uanset, hvem der er barnets anden forælder. 

Vores 4 børn kommer ikke til at få det samme beløb.

Indbetalingerne er investeret, og det er vidt forskellige beløb disse giver i afkast, alle er investeret med samme risikoprofil. Lige nu er det nu. 3, der har størst beløb, om nogle år kan det være en af de andre, men de ender ikke ens.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Kære mødre. 

Min mand og jeg har 4 fælles børn, og han har en stor datter fra tidligere forhold. 

Sagen er den at jeg har lavet fast overførsel på 300 til egne børn (i måneden) og 150 til min bonus. 

Egne børn ender med 43000 hver når de bliver 18, og bonus 7000 fra vores side. 

Min mand virker endvidere lettere irriteret over at hans datter får så meget mindre. Jeg synes derimod at det er fair nok da vi to er to forældre til vores børn, og bonus jo også får fra sin mors side. 

Hvad tænker i? Er jeg galt på den? 

Ja jeg synes du er helt gal på den. Bonus skal betragtes som dit eget barn og er ikk tjent med kun at få halvt så meget som bio børnene. Synes det er et rigtig grimt signal at sende bonus om at hun ikke er ligeså vigtig i din familien. 

Anmeld Citér

24. august 2020

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Tak for svar alle sammen. 

Vi har forsøgt at snakke med bio mor, men hun vil ikke snakke om det. 

Bonus kommer hvert år en tur til thailand med sin mor i en måned. Er det også unfair overfor mine børn? Nej. . Vi inviter bonus med på alle vores ture. I år en tur i sommerhus. Det gad hun hvertfald ikke. 

Det var meningen hun skulle holde jul hos  os sidst. JEG KØBTE ALT PÅ HENDES ØNSKELISTE, fordi jeg gerne ville få en til at føle sig hørt. Men da hun fik gaverne kl 17. Smuttede hun hjem til sin mor, lige inden vi skulle spise...

Jeg er imødekommende overfor hende, og forsøger virkelig at være der for hende. Dette ønsker hun desværre ikke. 

Min mand vil helst at vi max giver vores børn 25000, og hende 10.000.. for at det skal føles fair. 

Så det er det vi er landet på 

Du blander tingene sammen i mine øjne. Hendes manglende lyst til at være sammen med jer, eller hendes uopdragenhed ift. fx gaver (som jeg læser mellem linjerne, at du er ret irriteret over), har ikke noget at gøre med hvad der er rimeligt ift. hendes børneopsparring. Det er to fuldkommen separate problemstillinger - og for mig ville sidstnævnte være den allermest afgørende at interessere mig for: Hvordan og hvorledes får min mand og jeg skabt en varm og nær relation til det store barn, som er mindst ligeså meget hans barn, som jeres fælles fire. Hvorfor gider hun jer mon ikke? Har I talt med hende om, hvordan hun har det hos jer?

Den anden problemstilling er den med fordelingen af det materielle. At bonus rejse på ferie med sin mor i Thailand er jo igen ikke spor relevant for spørgsmålet om børneopsparring. Og selvfølgelig får dine børn ikke de samme rejser -  med mindre du sørger for det, for de er jo så heldige ikke at opleve en splittet familie på samme måde som bonus.

Sidst af alt - det med børneopsparringen: Hvis mine børn skulle have én (det skal de ikke) og hvis jeg havde bonusbørn (det har jeg ikke), så ville jeg gå langt for ikke at skelne mellem “dine, mine, vores børn” i forhold til kroner og ører. Fordi det eneste afgørende ville være at signalere, at i mit hjem er alle børn vores børn, uden forskel i øvrigt. Hvad der så måtte tilfalde bonus ovre på mors banehalvdel, ville jeg højst tænke var dejligt for hende og igen måske en lille bitte kompensation eller fordel som konsekvens af livet som skilsmissebarn. Good for her! 

Men i det hele ... hvis din mand viste sig ligeså nøjeregnende overfor et barn som blot var dit, ville du så ikke finde ham smålig? Det er jeg bange for, at jeg ville...

Anmeld Citér

24. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Ja jeg synes du er helt gal på den. Bonus skal betragtes som dit eget barn og er ikk tjent med kun at få halvt så meget som bio børnene. Synes det er et rigtig grimt signal at sende bonus om at hun ikke er ligeså vigtig i din familien. 

Men afhængig af hvad biomor giver, kan det jo være de rent faktisk får ligemeget eller at hun måske får mere?

Man kan aldrig dele alt ligeligt mellem biosøskende, bonus eller halv, man vil alle dage gøre forskel og det skal man da også og her bliver der jo faktisk IKKE gjort forskel idet at 

Mor giver 150 kr - far giver 150 kr = 300 kr

Mor 2 giver ? Kr - far giver 150 kr = ? Kr.

TS kan jo ikke styre hvad fars x sætter ind 

Anmeld Citér

24. august 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Fortvivlet skriver:

Men afhængig af hvad biomor giver, kan det jo være de rent faktisk får ligemeget eller at hun måske får mere?

Man kan aldrig dele alt ligeligt mellem biosøskende, bonus eller halv, man vil alle dage gøre forskel og det skal man da også og her bliver der jo faktisk IKKE gjort forskel idet at 

Forskellen som jeg ser det, er bare, at det her er IKKE far men bonusmor, det sætter ind.. 

Synes virkelig, at far skal komme på banen, hvis han er utilfreds, for jeg synes ikke, at det lyder til, at han overhovedet sætter noget ind til nogle af dem

Anmeld Citér

24. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Unicorn1 skriver:

Forskellen som jeg ser det, er bare, at det her er IKKE far men bonusmor, det sætter ind.. 

Synes virkelig, at far skal komme på banen, hvis han er utilfreds, for jeg synes ikke, at det lyder til, at han overhovedet sætter noget ind til nogle af dem

Jeg tænker bare at de har fælles økonomi og det er TS der styre økonomien, er det ikke ligemeget hvem der trykker på knappen, tænker da helt sikkert at far har været indeover i tidernes morgen, ellers synes jeg det er virkelig flot af TS at hun selv har valgt at hendes mands datter skal have et beløb, det ville jeg gå ud fra at manden selv ordnede.

Så jeg går da ud fra at far selvfølgelig har været indenover, men først nu er blevet opmærksom på forskellen på slutresultatet og derfor bliver nervøs for om hans datter bliver"glemt"/"behandlet uretfærdigt"

Anmeld Citér

24. august 2020

Babilooo

Det er ikke kun hvilket beløb som indsættes om måneden. Hvis man sætter det samme beløb ind i 5 mnd. Er det jo ikke det samme som 15 år. For mig st se skal man give det samme beløb - Samlet når de 18 år rundes.

det virker jo også som om I har nogle issues i skal drøfte. Hun får Thailands ture af mor of kæmpe gave orgier hos jer til jul..? Bliver hum set og hørt? Hvordan har hun det? Det er da meget mere interessant. Hun virker jo til ikke at trives  hos jer. 

Anmeld Citér

24. august 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Fortvivlet skriver:

Jeg tænker bare at de har fælles økonomi og det er TS der styre økonomien, er det ikke ligemeget hvem der trykker på knappen, tænker da helt sikkert at far har været indeover i tidernes morgen, ellers synes jeg det er virkelig flot af TS at hun selv har valgt at hendes mands datter skal have et beløb, det ville jeg gå ud fra at manden selv ordnede.

Så jeg går da ud fra at far selvfølgelig har været indenover, men først nu er blevet opmærksom på forskellen på slutresultatet og derfor bliver nervøs for om hans datter bliver"glemt"/"behandlet uretfærdigt"

Hmm ja jeg ved det ikke.. Jeg læser det bare som, at TS og far har hver deres penge/lommepenge, og at det er TS der giver bonus penge.. Ikke far.. 

Men ved da ikke, om jeg tager fejl.. Lagde bare mærke til, at hun skriver "JEG har lavet fast overførsel" og ikke "VI"

Anmeld Citér

24. august 2020

Anonym

Altså jeg undrer mig over, hvorfor det er ts, der overfører pengene og ikke hendes mand? Jeg forstår fuldt ud jer, der mener, der ikke skal gøres forskel på dine, mine og fælles børn. Det er ikke børnene, der skal betale prisen, fordi de voksne af den ene eller anden årsag kommer op at toppes om et eller andet... men... Jeg tænker bare, hvis de fælles giver 150 til farens datter, hvorfor supplerer far så ikke bare op med 150 kr også? Altså det virker måske lidt hårdt, men det er jo hans barn.

Det er vel strengt taget ikke ts ansvar at sørge for bonusdatter økonomisk... Det jeg mener er, at det er selvfølgelig rigtig fint, hvis hun vil, men det er vel ikke noget, som faren kan tvinge hende til. Jeg synes på en måde, det virker underligt, hvis far vil have ts til at betale penge til et barn, som han har lavet med en helt anden kvinde.

Jeg tænker også, om faren er blevet irriteret, hvis det er ts, der har bestemt, hvad der skal overføres, uden han har vidst det?

Jeg synes i hvert fald ikke, at alle de grunde, der er nævnt, kan bruges som argument for, at bonusdatter skal have mindre. Jeg tænker til gengæld, at far må træde på banen økonomisk, da det er hans datter. Altså sådan helt strengt taget.

Anmeld Citér

24. august 2020

AnoMor

Fortvivlet skriver:

Det er nu engang stadig min holdning selvom du synes det er rimeligt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.