Børneopsparing ved bonus og egne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. august 2020

Anonym

Jeg er også i tvivl om, om du forventes af faren, at du betaler 300kr af dine penge, til hans datters opsparing eller om han mener at i sammen indbetaler de 300?

Hvis han mener at du, af dine penge skal betale, syntes jeg han skyder helt ved siden af, og selv få pungen op af lommen.

Hvis han derimod mener pengene, skal gå fra jeres fælles kasse, syntes jeg han er helt rimelig!

Vi har kun fælles børn, og vi indbetaler 300 kr hver mdr, på deres opsparinger, som de kan få når de bliver 21.

Min søster og jeg fik både børne og børnebørns opsparinger, da vi blev 18. Min søster brugte pengene på sjov og ballade, med det samme. Hun arbejde ved siden af! 

Jeg brugte nogen af pengene da jeg begyndte på min bachelor, i stedet for studielån. Udover det arbejde jeg ved siden af. 

Resten af pengene blev brugt, til udbetaling til min første købe lejlighed, møbler osv.

Både min søster og jeg, har arbejdet hårdt, for de ting vi har opnået i livet. Hjalp pengene? 100 procent! Brugte vi dem forskelligt? Ja meget! Var den ene mere klog, i brugerne af pengene? Svært at sige, men de har var i hvert fald, været højt værdsat!

Og når alt kommer til alt, hva forskel gør de 150 kr lige, i forhold til signalværdigen, af ikke at give dem, det samme? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2020

Anonym

Sådan noget her gør, at jeg slet ikke har lyst til at oprette børneopsparing til nogen af børnene. Tænk hvis man kommer til at gøre forskel?

Gør i heller ikke forskel på helsøskende? Skal der være millimeter demokrati? 

Nogen gange har bonus mere brug for omsorg end penge. Det kan faktisk godt ske, at bonus får langt flere ferier, forlystelsesparker, gaver og opsparinger end halvsøskende.

Det kan også ske, at større børn har mere brug for lommepenge end små børn og der bliver gjort forskel på helsøskende.

Måske er penge ikke det, børn har mest brug for.

Anmeld Citér

28. august 2020

Anonym

Det ER meget forskeligt hvad folk gør, og hvilket syn man har på børneopsparing.

Mine forældre har altid lavet en og brugt den til konfirmation.... vi fik valget mellem fest, rejse eller at få den udbetalt....

Samtidig har det altid været en fast tradition at vorrs mor indbetalte 1000 kr på børneopsparing til vores børn når de blev født...

Jeg og mine søskende der har fået børn har valgt at låse vores børn til de bliver 18 el 21 år...og ikke bruge den til deres konfirmation, det er valgt fordi vi er en familie hvor vi alle har små midler og alle stod i en svær økonomisk sistuation da vi flyttede hjemnefra uden mulighed for økonomisk hjælp ved vores forældre, selvom de gerne ville kunne de ikke hjælpe.

Jeg gar personligt indbetalt 100 kr til min datter hver måned, dog har det været sat i bero da jeg stod i en situation hvor pengene var MEGET små.... hendes far som jeg aldrig har boet med betaler ikke til en børneopsparing til hende, hvilket ikke genere mig - det er hans besluning.

Min søn som jeg har med min mand, betaler far 100 kr ind til hver måned- min mands forældre er vel det man kalder velhavende og hvert år betaler de vist et betløb ind på sønnens børneopsparing....

Havde jeg ikke mulighed for at betale ind på min datters ville min mand gøre det, fordi vi i bund og grund har fælles økonomi...selvom det er min mand der indtil nu(jeg har lige fået godt job)har betalt nærmest alt da jeg har været studernde...

Så der vil også være en forskel når min børn bliver ældre og skal have den udbetalt..... min datter ved hvorfor og ved at jeg har betalt det der var muligt og har altid mulighed for at få hjælp hjemme når hun flytter..... det har min lillebror feks ikke da min mor er gået bort og hans far har store udfordringer- bror bor på opholdssted og nu er han lige blevet 18 år og her betyder det at han faktisk kan betale et indskud uden at sætte sig i gæld- hvilket giver en ro og tryghed og en god start på voksenlivet.....

Vi giver alle vores børn det der er muligt og de vi finder bedst, om det er en børneopsparing, hjælp til lejlighed osv....i bund og grund vil vi alle bare det vi finder bedst for vores skønne unger. Det er bare vigtigt at huske på at den måde det gøres på ikke er forkert, bare anderledes end vi måske selv ville

Anmeld Citér

28. august 2020

Lulu86

Profilbillede for Lulu86
Oddi skriver:

Hej, 

Det er jo et ret individuelt spørgsmål. 

Men jeg synes, når man ikke har stået på egne ben økonomisk endnu så synes jeg at så mange penge er voldsomme pludselig at skulle fortvalte. 

Mine børns opsparinger ender på 20-25.000kr. Og det er nok til det første indskud i en lille lejlighed/kollegie, og det er det jeg gerne vil give dem: En økonomisk hjælpende hånd til at komme godt igang med voksenlivet.

Men at være økonomisk fornuftig er noget man skal lære løbnende og i min optik er det fx noget man lærer ved fx selv at arbejde og spare op til en rejse, arbejde ved siden af studiet så man ikke behøver optage gæld, holde sit forbrug passende til ens økonomi osv. 

Men igen, det er jo et holdningsspørgsmål. Og egentlig er alle børn, hvis forældre har haft mulighed for at lave en børneopsparing utrolig heldige. 

Jeg er så enig... til dels, for jeg mener godt man kan lære at forvalte penge mens man vokser op, og ikke først som slut teenager/ung voksen, så man ikke overvældes af beløbet.

Nu kan jeg ikke huske beløbbet jeg fik dengang af min børneopsparing, men omkring de 18-20.000 er vel ikke helt skævt skudt. De blev bevidst brugt på jeg var ½ år i udlandet mellem gymnasie og universitet (jeg arbejde det andet halve år for at spare op dertil også), og på at hjælpe mig med at flytte på kollegie og dermed hjemmefra og så jeg det første studieår ikke behøvede et studiejob og kunne koncentrere mig om at flytet hjemmefra til ny by og skiftet fra gymnasie til universitet undervisning. Det havde jeg så de resterende år, ligesom jeg havde i gymnasietiden og klarede mig helt fint uden lån eller andet udover den løn og SU. De eneste lån jeg har taget i mit liv er til at købe lejlighed for. Og jeg elsker at rejse, men jeg sparer altid op dertil.

Jeg er vokset op med lommepenge og at lære hvordan penge og opsparing virker. Jeg kan huske at jeg engang ønskede mig et eller andet som 9-10 årig, og sparede selv de 300 kr op for at mine forældre så gav de resterende 300 kr. Og her fik vi nok ca 20 kr i lommepenge om ugen... det er lige knap over 4 måneders lommepenge som jeg fik sparet op uden at bruge af (måske 5 måneder da jeg nok har faldet i med lidt snolder en gang eller to realistisk set). Men det er lang tid for et barn i den alder tænker jeg at fokuserer på at sparer op, så det har helt klart været en del af min opdragelse at lære om penge og opsparing og forbrug - at man ikke bruger penge man ikke har (hus/bilkøb undtaget), men man sparer op.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.