Børneopsparing ved bonus og egne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. august 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Men så kan man jo arbejde og sparre sammen?

Med mindre man ønsker at gå direkte i gang med studierne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2020

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Med mindre man ønsker at gå direkte i gang med studierne. 

Jo, det er jo en mulighed. Men så er det jo ikke unormalt at man må læse og arbejde lidt samtidig, for at få råd til det man gerne vil...

Anmeld Citér

26. august 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jo, det er jo en mulighed. Men så er det jo ikke unormalt at man må læse og arbejde lidt samtidig, for at få råd til det man gerne vil...

Men det er vel ikke noget galt i at hjælpe sine børn på vej. Jeg arvede selv 300.000 kr da jeg var 18. Dem brugte jeg på lejlighed, og halv anden måneds rejse hver sommerferie (Brasilien, Vietnam, Afrika, Australien osv).Jeg havde ikke været den samme uden de rejser. 
For nogen er 42.000kr et stort beløb - for andre er det ikke.dem der har forældre med bedre lønninger vil også potentielt kunne blive hjulpet mere økonomisk. Hvis man tælle hver øre er 300kr fra om måneden til en børneopsparing meget.

Man kan ikke objektivt sige af et beløb er meget højt. Alt er relativt.

Anmeld Citér

26. august 2020

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Men så kan man jo arbejde og sparre sammen?

Ja, det kan man da og det er der jo også rigtig mange der gør, men derfor er en god børneopsparing alligevel en rigtig god mulighed for de unge til at komme hurtigt videre med studierne. 

Mange unge er jo næsten tvunget til at flytte hjemmefra, hvis de vil læse på de videregående uddannelser og dermed også tvunget til stifte et nyt hjem 

Anmeld Citér

26. august 2020

Anonym

Anonym skriver:

Men det er vel ikke noget galt i at hjælpe sine børn på vej. Jeg arvede selv 300.000 kr da jeg var 18. Dem brugte jeg på lejlighed, og halv anden måneds rejse hver sommerferie (Brasilien, Vietnam, Afrika, Australien osv).Jeg havde ikke været den samme uden de rejser. 
For nogen er 42.000kr et stort beløb - for andre er det ikke.dem der har forældre med bedre lønninger vil også potentielt kunne blive hjulpet mere økonomisk. Hvis man tælle hver øre er 300kr fra om måneden til en børneopsparing meget.

Man kan ikke objektivt sige af et beløb er meget højt. Alt er relativt.

Nej da, intet galt i at synes det. Jeg deler blot ikke opfattelsen og vil hellere give andre værdier videre til mine børn. Men jeg ville aldrig blande mig i om andre synes det er en god idé med et højt beløb. Dem om det 

Anmeld Citér

26. august 2020

ErDuHerIkkeSnart

Hck skriver:

Ja, det kan man da og det er der jo også rigtig mange der gør, men derfor er en god børneopsparing alligevel en rigtig god mulighed for de unge til at komme hurtigt videre med studierne. 

Mange unge er jo næsten tvunget til at flytte hjemmefra, hvis de vil læse på de videregående uddannelser og dermed også tvunget til stifte et nyt hjem 

Det kan jeg sagtens forstå, at nogen kan synes er en god idé. Personligt har jeg ikke planer om at give mine børn en opsparing, hvilket er helt bevidst fravalgt. Og jeg har intet imod tanken om at de må knokle lidt for det de kaster sig over - hvadenten studie eller bolig - og hvis det tager lidt tid eller er lidt bøvlet for dem, er det også helt ok med mig.

Anmeld Citér

26. august 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi
Møghe skriver:

Lidt et sidespor, men hvorfor tænker du, at det er helt vanvittige beløb? Blot for at se tingene fra et andet perspektiv end mit eget. Vi sætter nemlig max ind på børnenes opsparing, dvs indbetaling på forhåbentlig ca 76.000 kr. Herudover er børneopsparingerne investeret, så med forrentningen bliver de forhåbentlig en del højere. Derudover regner jeg med, at vi laver en sideløbende opsparing, når vi rammer børneopsparingernes max. Det er ud fra tanken om, at jeg netop synes, at det er godt for unge mennesker at starte livet uden økonomiske problem. Mit håb er, at børnene vil bruge pengene på at rejse, indskud til en ejerlejlighed eller med opsparingen undgå at få su gæld. Der er selvfølgelig også en risiko for, at de bruger dem ufornuftigt, men der håber jeg, at jeg har givet dem den rigtige opdragelse og balast til at forvalte dem godt. 

Hej, 

Det er jo et ret individuelt spørgsmål. 

Men jeg synes, når man ikke har stået på egne ben økonomisk endnu så synes jeg at så mange penge er voldsomme pludselig at skulle fortvalte. 

Mine børns opsparinger ender på 20-25.000kr. Og det er nok til det første indskud i en lille lejlighed/kollegie, og det er det jeg gerne vil give dem: En økonomisk hjælpende hånd til at komme godt igang med voksenlivet.

Men at være økonomisk fornuftig er noget man skal lære løbnende og i min optik er det fx noget man lærer ved fx selv at arbejde og spare op til en rejse, arbejde ved siden af studiet så man ikke behøver optage gæld, holde sit forbrug passende til ens økonomi osv. 

Men igen, det er jo et holdningsspørgsmål. Og egentlig er alle børn, hvis forældre har haft mulighed for at lave en børneopsparing utrolig heldige. 

Anmeld Citér

26. august 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi
Anonym skriver:

Jeg spørg af ren nygerrighed. Læste dit svar i morges og da jeg kom hjem måtte jeg lige se hvad der står på mine børns børneopsparinger. Hos os er det kun bedsteforældre der sætter ind og kan se de er godt fyldt op. Jeg havde ikke selv en børneopspring med mig og har klaret mig fint. Min mand havde 50.000 som han rejste rundt i australien, new zealand og asien for i et halvt år for. En oplevelsen han ikke ville have været foruden. 

Hvad er et godt beløb at få udbetalt når man rammr 18. Vores børn skal så være 21, så de lige har overstået gymnasiet.  

Hej, 

Det er jo et ret individuelt spørgsmål. 

Men jeg synes, når man ikke har stået på egne ben økonomisk endnu så synes jeg at så mange penge er voldsomme pludselig at skulle fortvalte. 

Mine børns opsparinger ender på 20-25.000kr. Og det er nok til det første indskud i en lille lejlighed/kollegie, og det er det jeg gerne vil give dem: En økonomisk hjælpende hånd til at komme godt igang med voksenlivet.

Men at være økonomisk fornuftig er noget man skal lære løbende og i min optik er det fx noget man lærer ved fx selv at arbejde og spare op til en rejse, arbejde ved siden af studiet så man ikke behøver optage gæld, holde sit forbrug passende til ens økonomi osv. 

Men igen, det er jo et holdningsspørgsmål. Og egentlig er alle børn, hvis forældre har haft mulighed for at lave en børneopsparing utrolig heldige. 

Anmeld Citér

26. august 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi
Hck skriver:

Helt vanvittigt er det jo ikke, det kan rigtig hurtigt koste mange penge hvis den unge vælger at studere og (Måske)dermed flytte væk fra sit værelse og mors kødgryder.
Begge mine unger har været flyttet hjemmefra og det er jo ikke ligefrem billigt at betale depositum og 3 måneders forudbetalt husleje   

Næ, kan sagtens læse her at mange børn ender på +50.000 i opsparing. Heldige børn

Gjorde jeg på ingen måde selv og mine børn ender heller ikke med så meget, men de får da en økonomisk hjælpende hånd. 

Nu kan man jo altså godt flytte hjemmefra og studere uden en stor børneopsparing. Nej det er ikke billigt at flytte hjemmefra, men det er jo en del af at blive voksen at fx arbejde og spare penge sammen. 

Anmeld Citér

27. august 2020

Anonym

Anonym skriver:

Kære mødre. 

Min mand og jeg har 4 fælles børn, og han har en stor datter fra tidligere forhold. 

Sagen er den at jeg har lavet fast overførsel på 300 til egne børn (i måneden) og 150 til min bonus. 

Egne børn ender med 43000 hver når de bliver 18, og bonus 7000 fra vores side. 

Min mand virker endvidere lettere irriteret over at hans datter får så meget mindre. Jeg synes derimod at det er fair nok da vi to er to forældre til vores børn, og bonus jo også får fra sin mors side. 

Hvad tænker i? Er jeg galt på den? 

Jeg er lige anonym i forhold til familie. 

Jeg synes det er super fint. I kan sagens forsvare det når, hun vil hører hvorfor hun ikke har ligeså mange penge som de andre, da hendes mor burde lægge den anden halvdel. 

Jeg har selv oplevet at bonus søskende/ halvsøskende fik en stor børneopsparing, hvor jeg fik nada. Og det har gjort jeg i mange år følte at jeg ikke var særlig meget værd i min fars øjne. Og jeg kunne ikke lade vær med at "fryde" mig da min bonusøster, blev nød til at bruge sin børneopsparing, at leve for før hun kunne få kontanthjælp. Jeg skammer mig over de følelser, men den lorte børneopsparing skabe stor splid, og det bebrejder jeg min far for. 

Men jeg vil sige 150kr er super fint, men det er ikke dig der skal betale den. Det er din mand. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.