God-mor skriver:
HØRT
Jeg er fuldstændig enig, og jeg syntes også det er trist, at flere i denne her tråd lægger ansvaret over på barnet.
Er som udgangspunkt enig - børn vil som udgangspunkt det rigtige, men kan nogen gange stå i en situation, være udfordret, sat i svære rammer osv som gør de ikke kan gøre det rigtige, og det er os voksne som skal ændre noget for st gøre det muligt.
Og synes egentlig en del råd i denne tråd handler om det. Drengen har af forskellige årsager udviklet uhensigtsmæssige handlemønstre, formodentlig som strategier til st være i situationer som har været svære.
Som voksen kan vi hjælpe med at få nye strategier, nye handlemønstre erstatte de uhensigtsmæssige med hensigtsmæssige. Det gør vi ikke ved at tale en dreng efter munden, flytte en paplillebror på kommando, ikke sætte grænser fordi vi er bange for at han stikker af osv. Det gør vi ved (som acacadabra også har skrevet nogle gange) ved ar sige, den opførsel ikke er acceptabel og give nye alternativer a la: når du bliver sur hvad kunne du så gøre, kunne du fx hoppe 20 gange på trampolin, kunne vi have et tegn du kunne give lillebror, så han ved nu vil du være alene osv. Men her i denne familie er det IKKE acceptabelt at tale grimt om hinanden, stikke af osv.
Drengen skal guides og drengen skal ændre strategier for hans eget bedste og det er de voksnes ansvar i samarbejde med drengen. De voksne skal selvsagt også huske fokus på de gode strategier han har, de gode sider alt det gode han gør.
Men det er ikke at give drengen ansvaret (alene), st man fx vælger et sige stop, nu vil vi ikke mere. Nu skal der ske en ændring og den ændring starter helt sikkert hos de voksne, som må gro lidt hård hud og sige: jeg kan være du er sur, men luner det hørt, nu skal vi komme videre.
Anmeld
Citér