Du har tabt dig?! Hvor er du flot det klær dig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har ikke læst se 4 foregående sider, så undskyld hvis jeg gentager  

Jeg synes det kommer an på situationen. Jeg ville aldrig kommentere det ved en person som jeg ikke kender særlig godt. Netop fordi at kroppen er SÅDAN et følsomt emne for nogen og jeg ved at det ikke for alle er fedt at føle sig "vurderet" på deres størrelse. Og, jeg ved at det ikke altid er et bevidst valg at tabe sig og så er det faktisk ikke nødvendigvis forbundet med glæde at få den kompliment. Hvis man fx har tabt sig helt vildt pga en depressiv eller stresset periode. Det er ikke fedt og de færreste har det bedre i deres krop når det foregår på den måde. 

Jeg selv kæmper en brav kamp for at tabe mig, og jeg ville kun blive glad hvis mine anstrengelser rent faktisk var synlige for andre, og ikke kun mig og min badevægt så jeg ville have det helt okay med sådan en kommentar og ligeså ville jeg sagtens kunne sige det til mennesker jeg kender godt, og som jeg ved, har det ligesom jeg.  

Så alt i alt, skal man bare veje sine ord og stikke en finger i jorden, inden man kommentere på folks størrelse.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2020

A38

Mor og meget mere skriver:

Nu er vi i en debatkategori, der hedder “Før rund, nu sund”, og dermed må man vel formode, at de vægttab, der omtales her, er af den positive, ønskede slags. Jeg tænker ikke, man ville skrive her, hvis man af negative årsager og mod sin vilje har tabt sig, og for mig er det derfor implicit, at dette omhandler “de gode” vægttab. 

God pointe. Men det var også mest en kommentar til den drejning tråden har taget generelt, om at det ikke altid er rart at få den slags kommentarer.

Anmeld Citér

12. juni 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Mor11 skriver:

Jeg har ikke læst se 4 foregående sider, så undskyld hvis jeg gentager  

Jeg synes det kommer an på situationen. Jeg ville aldrig kommentere det ved en person som jeg ikke kender særlig godt. Netop fordi at kroppen er SÅDAN et følsomt emne for nogen og jeg ved at det ikke for alle er fedt at føle sig "vurderet" på deres størrelse. Og, jeg ved at det ikke altid er et bevidst valg at tabe sig og så er det faktisk ikke nødvendigvis forbundet med glæde at få den kompliment. Hvis man fx har tabt sig helt vildt pga en depressiv eller stresset periode. Det er ikke fedt og de færreste har det bedre i deres krop når det foregår på den måde. 

Jeg selv kæmper en brav kamp for at tabe mig, og jeg ville kun blive glad hvis mine anstrengelser rent faktisk var synlige for andre, og ikke kun mig og min badevægt så jeg ville have det helt okay med sådan en kommentar og ligeså ville jeg sagtens kunne sige det til mennesker jeg kender godt, og som jeg ved, har det ligesom jeg.  

Så alt i alt, skal man bare veje sine ord og stikke en finger i jorden, inden man kommentere på folks størrelse.  

Præcis jeg har det på samme måde. Især når man har kæmpet og kæmpet og der virkelig er sket en forandring. 
i løbet af 6-8 mdr havde jeg tabt mig næsten 19 kg. Kun ganske få kommenterede det. 
Og om igen, er jeg også blevet spurgt om jeg har tabt mig, hvor jeg bestemt ikke har haft tabt mig. Det er ikke rart

Anmeld Citér

12. juni 2020

Loa

Har ikke læst hele tråden, men kommer til at tænke på, hvordan kan et kompliment nogensinde blive en fornærmelse?

Må man så heller ikke sige "nej hvor de klæder dig med kort hår" efter en veninde er blevet klippet? For så betød det at vedkommende var grim før?

Ej men come on.

Anmeld Citér

12. juni 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Loa skriver:

Har ikke læst hele tråden, men kommer til at tænke på, hvordan kan et kompliment nogensinde blive en fornærmelse?

Må man så heller ikke sige "nej hvor de klæder dig med kort hår" efter en veninde er blevet klippet? For så betød det at vedkommende var grim før?

Ej men come on.

Uden selv at have oplevet det, så tænker jeg, at hvis man fx som jeg selv, egentlig er normalvægtig men til den "formede" side, så kan man jo sagtens trives i sin krop og størrelse og føle sig lækker og tilfreds. Hvis man så har tabt sig på grund af ydre omstændigheder (travlhed, sygdom eller lign) og ikke ved et bevidst valg, så kan sådan en kommentar måske godt efterlade en følelse af at ens krop ikke var ønskelig før vægttabet - selvom man faktisk selv havde det helt fint i sin krop.. måske  ønsker man slet ikke at bibeholde sit vægttab - eller har ikke noget i mod at ens vægt stiger igen uden det er et bevidst valg. Der er så mange historier og især kvinder er bare så sensitive når det kommer til deres kroppe  

Lidt ligesom Sofie Lindes opslag på insta for noget tid siden hvor hun siger at det er så sødt og dejligt at folk gerne vil rose og give komplimenter. Men sandheden er at hun netop ikke har gjort en masse anstrengelser for at tabe sig, hun har hele tiden haft det godt i sin krop og så har kroppen egentlig bare forandret sideløbende med hvor hun har været i sit liv. Og derfor er det måske ikke så rart med de velmenende komplimenter, fordi det ligger implicit at hun må have været utilfreds før og andre i øvrigt også synes hun "er blevet" så smuk nu. - implicit, du var ikke så smuk før. 

Det er kompliceret.  og som jeg skrev tidligere, så tror jeg bare man i alle tilfælde bør stikke en finger i jorden inden man kommentere folks størrelse. Kender man historien, så fint nok - men ellers skal man måske bare lade det ligge  

Anmeld Citér

12. juni 2020

lineog4

handler det ikke lidt om, hvad man lægger i andres ord og udtalelser. 

Jeg kan huske, at jeg en gang sad på et kursus (kan sørme ikke huske hvad det handlede om), og der blev der netop sagt, at man endelig ikke måtte sige: ej hvor sidder dit hår godt i dag, for det var en skjult kritik af, hvordan håret sad i går. 

Jeg blev helt paf, for når en siger til mig: dit hår sidder pænt, så bliver jeg da bare glad, og tænker ikke: hmm er det så fordi det ikke sad pænt i går. 

Det gav mig en forståelse af, at vi ikke alle opfatter ordene som jeg mener positivt som positivt - så nu vejer jeg dem lidt mere, hvis det er mennesker, hvor jeg er i tvivl om, hvordan de vil modtage mit kompliment. 

Jeg skal i gang med at tabe mig (har simpelthen ikke kunne finde rygraden efter sidste graviditet, og har nu erkendt, at jeg skal have noget hjælp), og jeg vil da personligt blive så glad for, at nogen bemærker det - men jeg ved også godt, at det vil alle ikke. Så jeg må jo bare selv være åben, og lægge op til de roser, for jeg får mere gå på mod sammen med rosen. 

Og nej jeg synes ikke de så siger: du var super grim før. Jeg tænker bare de roser, at jeg opnår noget som jeg ønsker mig

Anmeld Citér

12. juni 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
lineog4 skriver:

handler det ikke lidt om, hvad man lægger i andres ord og udtalelser. 

Jeg kan huske, at jeg en gang sad på et kursus (kan sørme ikke huske hvad det handlede om), og der blev der netop sagt, at man endelig ikke måtte sige: ej hvor sidder dit hår godt i dag, for det var en skjult kritik af, hvordan håret sad i går. 

Jeg blev helt paf, for når en siger til mig: dit hår sidder pænt, så bliver jeg da bare glad, og tænker ikke: hmm er det så fordi det ikke sad pænt i går. 

Det gav mig en forståelse af, at vi ikke alle opfatter ordene som jeg mener positivt som positivt - så nu vejer jeg dem lidt mere, hvis det er mennesker, hvor jeg er i tvivl om, hvordan de vil modtage mit kompliment. 

Jeg skal i gang med at tabe mig (har simpelthen ikke kunne finde rygraden efter sidste graviditet, og har nu erkendt, at jeg skal have noget hjælp), og jeg vil da personligt blive så glad for, at nogen bemærker det - men jeg ved også godt, at det vil alle ikke. Så jeg må jo bare selv være åben, og lægge op til de roser, for jeg får mere gå på mod sammen med rosen. 

Og nej jeg synes ikke de så siger: du var super grim før. Jeg tænker bare de roser, at jeg opnår noget som jeg ønsker mig

Men det er også bare en anderledes sag hvis vægttabet eller frisuren eller brillerne, er noget man aktivt har brugt tid og energi på at få/opnå og selv er rigtig glad for. Og det ved man jo trods alt som oftest når det handler om klipningen eller brillen, hvor vægten kan være mere tricky, om det er bevidst eller ej. Men hvis man kender den person man taler til, og ved at vægttabet er et ønske og et mål, så er det da helt ok at kommentere det positivt   

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.